Vilken hundras passar?

Förlåt men är det så stor skillnad på storlek mellan tik/hund på labrador? Trodde de handla om 3-4 cm

DSG är ju väldigt arbetsglada hundar annars! Där har du mycket hund i liten kropp :) De vill verkligen göra saker! Min hängde på när jag red ett par timmar i skogen, vi cyklar, hon apporterar, träna dressyr är skitkul tycker hon, provat agility o hon var jätteduktig men matte var inte bra :D Vi är ute o cyklar, hon apporterar även i vatten. Har en jättebra nos och ibland klår hon jakthundarna på att upptäcka vilt.
Min förra DSG ställde vildsvin med men de tror jag inte är rastypiskt 😅
Jo, jag insåg det när jag kollade upp det. Därför får jag stryka golden och labbe som livet ser ut nu.

Vilken härlig beskrivning av DSG! Jag ska ta mig en närmare titt på den.
 
Min senaste kelpie var väldigt känslig. Hon hade en del osäkerhet i sig och var nog mer lik en sheltie än en terv. Hon var ändå världens bästa hund och jag saknar henne varje dag ❤️

Utbildade och certifierade henne som assistanshund och det gick på bara 4 månader för hon var född till det. Mycket just pga hennes känslighet och att hon var så inkännande.
Tack för ditt svar. Okej, då förstår jag att det finns en stor variation inom rasen vad det gäller känslighet.
 
Jo, jag har förstått det. De linjerna jag stött på har jag inte uppfattat som överdrivet veka. Sen har jag stött på mycket shelties också och tycker att man ser större problem med rädslor och vekhet inom den rasen än kelpien.
Håller helt och hållet med dig om att sheltie verkar ha större problem än vad kelpie har.
 
Vill lägga till welsh corgi cardigan och västgötaspets som pigga, glada och arbetsvilliga hundar i mindre storlek.
Min cardigan var precis som en bruksschäfer i miniatyr men de flesta är mer som light variant av schäfer. Får jag i närheten av hennes arbetsegenskaper i en hund så kan jag skatta mig lycklig!

Ett gäng ur vallhundsgruppen: wcc på sidorna, miniature american shepherd och så vår bc.
Visa bifogad fil 100070
Åh vilken härlig bild! Den gör mig ju inte alls hundtokig :love1: Jag har lite svårt för corgis efter att en dödade min kanin för en himla massa år sedan. Men, man ska ju inte belasta alla hundar inom en ras för det, såklart...
Skulle MAS passa det jag har att erbjuda samt mitt krav på bra, hälsosam avel? :D
 
B4D8326F-926B-44D0-8B44-3AF9DB354CC1.jpeg
 
Håller helt och hållet med dig om att sheltie verkar ha större problem än vad kelpie har.
Sen har jag själv haft en väldigt förarvek hund (vår mas) men som samtidigt är helt miljöstark och skottfast. Skulle hon haft mer driv och arbetsvilja så hade det kompenserat hennes förarvekhet. Nu bor hon hos min syster som lyckas ta fram lite mer energi ur henne (få syrran är mer energisk) och hon säger samma sak, att förarkänsligheten hade varit betydligt lättare att arbeta med om hon inte i grunden var en latmask 😅. Det väl samma med shelties kan jag tänka mig, att många har väldigt lite arbetsegenskaper kvar när de avlas mest för show och sällskap. Tack och lov finns det ju några uppfödare som avlar mot sport.
 
Åh vilken härlig bild! Den gör mig ju inte alls hundtokig :love1: Jag har lite svårt för corgis efter att en dödade min kanin för en himla massa år sedan. Men, man ska ju inte belasta alla hundar inom en ras för det, såklart...
Skulle MAS passa det jag har att erbjuda samt mitt krav på bra, hälsosam avel? :D

Rätt mas, dock är det en ny ras och aveln är rätt spretig. Sen är de ju framtagna ur aussien som kanske inte har samma följsamhet en bc tex utan jobbar mer självständigt.
Har sett en hel del masar ute på tävlingsbanorna i agility, rally och lydnad. Generellt finns det tendens till miljöosäkerhet och skottberördhet. Att veta vad man får är det som gjort att jag avstått från att skaffa nån mer då det är väldigt varierande än så länge. Tyvärr avlar många uppfödare mot show eller på allt som finns oavsett mentalitet.
 
Sen har jag själv haft en väldigt förarvek hund (vår mas) men som samtidigt är helt miljöstark och skottfast. Skulle hon haft mer driv och arbetsvilja så hade det kompenserat hennes förarvekhet. Nu bor hon hos min syster som lyckas ta fram lite mer energi ur henne (få syrran är mer energisk) och hon säger samma sak, att förarkänsligheten hade varit betydligt lättare att arbeta med om hon inte i grunden var en latmask 😅. Det väl samma med shelties kan jag tänka mig, att många har väldigt lite arbetsegenskaper kvar när de avlas mest för show och sällskap. Tack och lov finns det ju några uppfödare som avlar mot sport.
Avel för show och utseende har väl aldrig gjort nått bra för nån ras :meh:

Bra motor och driv kan hjälpa till att kompensera för en del andra brister.
 
Hade tänkt tipsa om MAS. Är själv på jakt efter en. Som tidigare sagt så är det än så länge en spretig ras och lite osäkert vad man får. Men efter att ha träffat flera jättebra MASar som är precis det jag vill ha så kommer jag lägga ner så mycket tid som möjligt på att hitta just en sådan, med risk för att få något annat 😅
 
Hur många repetitioner skulle du säga en DSG behöver för att lära sig ett kommando? T.ex. min kooiker och shelties behövde ca 3-7 för att lära sig enklare, vardagliga kommandon. Sen behövde dem såklart träna kommandot i olika miljöer och situationer för att det skulle fungera överallt. Men jag bedömde att de förstod kommandot väldigt fort.

Inte mer än 3-7, hon är väldigt snabb så jag hänger oftast inte med 😅 sen blir hon iblan överexalterad o gör allt på en gång men hon är kastrerad o är väldigt godisfixerad!
Men tog tre gånger tills hon förstod att hon skulle komma med apporten ändå fram bara då hon gärna släppt innan
 
Jag har golden men måste till nästa hund också leta mindre ras för att mina föräldrar ska kunna fortsätta vara hundvakter. Jag har (förhoppningsvis) minst fem år dit men funderar mycket på olika mindre raser fram och tillbaka. Jag vill inte ha en brukshund utan snäppet under. Skulle vilja ta mig till rallylydnads-SM men samtidigt ha en hund som inte behöver träna 5-6 dagar i veckan för att må bra.

Har varit inne på dansk-svensk gårdshund och tycker de verkar trevliga. Men tvekar pga att många verkar vara väderkänsliga och jag vill kunna hålla i gång även i lite vind, kyla och småregn. Och det verkar variera med träningsvilligheten.
Västgötaspets och corgis är ju ändå ganska tunga och bastanta och skulle nog kunna dra omkull en 80-åring.
Papillon känns lite för små, jag håller också på med heelwork och upplever det svårt att få bra heelworkpositioner med en riktigt liten hund.
Sheltie för svårt att hitta en hund utan rädslor. Kooiker lite samma sak.
Dvärgschnauzer inte fullt så träningsvilliga, men hittade jag en kennel som avlade mot lite mer träning och tävling skulle jag kunna tänka mig denna ras (även om jag inte tilltalas av dem utseendemässigt).
MAS för ny och spretig ras, känns osäkert vad man får om man inte är väldigt insatt.

Just nu är jag mest inne på mellanpudel, även om jag helst skulle slippa pälsvården. Har spanat in ett par kennlar vars uppfödningar var med på senaste rallylydnads-SM, har även sett ett par av dessa live på tävling. Och börjat följa dessa kennlar på Instagram och hittills verkar de bra. Skulle vara kul om jag kunde hitta kennlar med liknande inställning för t ex DSG som fortfarande är ett starkt alternativ.
 
Jag har golden men måste till nästa hund också leta mindre ras för att mina föräldrar ska kunna fortsätta vara hundvakter. Jag har (förhoppningsvis) minst fem år dit men funderar mycket på olika mindre raser fram och tillbaka. Jag vill inte ha en brukshund utan snäppet under. Skulle vilja ta mig till rallylydnads-SM men samtidigt ha en hund som inte behöver träna 5-6 dagar i veckan för att må bra.

Har varit inne på dansk-svensk gårdshund och tycker de verkar trevliga. Men tvekar pga att många verkar vara väderkänsliga och jag vill kunna hålla i gång även i lite vind, kyla och småregn. Och det verkar variera med träningsvilligheten.
Västgötaspets och corgis är ju ändå ganska tunga och bastanta och skulle nog kunna dra omkull en 80-åring.
Papillon känns lite för små, jag håller också på med heelwork och upplever det svårt att få bra heelworkpositioner med en riktigt liten hund.
Sheltie för svårt att hitta en hund utan rädslor. Kooiker lite samma sak.
Dvärgschnauzer inte fullt så träningsvilliga, men hittade jag en kennel som avlade mot lite mer träning och tävling skulle jag kunna tänka mig denna ras (även om jag inte tilltalas av dem utseendemässigt).
MAS för ny och spretig ras, känns osäkert vad man får om man inte är väldigt insatt.

Just nu är jag mest inne på mellanpudel, även om jag helst skulle slippa pälsvården. Har spanat in ett par kennlar vars uppfödningar var med på senaste rallylydnads-SM, har även sett ett par av dessa live på tävling. Och börjat följa dessa kennlar på Instagram och hittills verkar de bra. Skulle vara kul om jag kunde hitta kennlar med liknande inställning för t ex DSG som fortfarande är ett starkt alternativ.
Intressant!
Jag är otroligt fascinerad av att jobba nosarbete med min nästa hund. Vill gärna komma så långt det går inom nosework och lära mig ännu mer om spår/sök med min nya hund. Jag har också funderat på pudel, men jag har lite svårt för dem utan att riktigt kunna peka ut vad det är... Det är inte utseendet dock, eftersom jag aldrig bryr mig om det när jag väljer hund.
Jag vill ha en hund med en mix av kooikerns storlek, lättlärdhet och följsamhet med tervens mod och "jävlaranamma" och sheltiens stillsamma lugn när av-knappen är på i alla olika miljöer och situationer. Usch, vad jag känner mig kräsen:crazy::banghead:
 
Intressant!
Jag är otroligt fascinerad av att jobba nosarbete med min nästa hund. Vill gärna komma så långt det går inom nosework och lära mig ännu mer om spår/sök med min nya hund. Jag har också funderat på pudel, men jag har lite svårt för dem utan att riktigt kunna peka ut vad det är... Det är inte utseendet dock, eftersom jag aldrig bryr mig om det när jag väljer hund.
Jag vill ha en hund med en mix av kooikerns storlek, lättlärdhet och följsamhet med tervens mod och "jävlaranamma" och sheltiens stillsamma lugn när av-knappen är på i alla olika miljöer och situationer. Usch, vad jag känner mig kräsen:crazy::banghead:

Men av-knapp tycker jag de flesta hundar har om de får utlopp för sina behov!

Mod som en terv är väl inte alla DSG som har. Borderterrier?
 
Inte mer än 3-7, hon är väldigt snabb så jag hänger oftast inte med 😅 sen blir hon iblan överexalterad o gör allt på en gång men hon är kastrerad o är väldigt godisfixerad!
Men tog tre gånger tills hon förstod att hon skulle komma med apporten ändå fram bara då hon gärna släppt innan
Tack för ditt svar! Sista frågan om DSG: hur stor är risken att resultatet av lång träning resulterar i 0 på en tävling för att hunden vägrar delta på grund av dåligt väder? :nailbiting:
 
Men av-knapp tycker jag de flesta hundar har om de får utlopp för sina behov!

Mod som en terv är väl inte alla DSG som har. Borderterrier?
Sant förvisso... jag upplevde dock att min kooiker och terven hade "sämre" av-knapp i främmande miljöer än sheltien som tycktes vara född med den. Men hemma eller på välkända platser, var det ingen skillnad.

Modet kan jag dra ner på lite, så länge hunden fortfarande kan köra hinderbanor osv med mig utan rädslor/oro :up:
 
Vill lägga till welsh corgi cardigan och västgötaspets som pigga, glada och arbetsvilliga hundar i mindre storlek.
Min cardigan var precis som en bruksschäfer i miniatyr men de flesta är mer som light variant av schäfer. Får jag i närheten av hennes arbetsegenskaper i en hund så kan jag skatta mig lycklig!

Ett gäng ur vallhundsgruppen: wcc på sidorna, miniature american shepherd och så vår bc.
Visa bifogad fil 100070
Håller med! Har inte så supermycket egen erfarenhet av wcc förutom från utställning men gillar det jag sett! Sambon har vuxit upp med vätte och de är riktigt käcka, mycket kavata och roliga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 675
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 227
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp