Vilken hundras?

Sv: Vilken hundras?

:rofl: Jag läste pack hundar, dvs hundar som användes som packdjur och blev väldigt fundersam hur det gick till, tills jag kom på att du skrev packhund, som flock. Men jag fick väldigt roliga bilder i mitt huvud! :rofl:

För att bli lite mer allvarlig så är de flesta jakthundar en aning mer "hund" än många av sällskapshundarna, eftersom man har avlat på deras jaktegenskaper på många ställen istället för deras sällskapsegenskaper. De jakthundar som är följsamast är de som arbetar stöttande och kanske apporterande, där tänker jag främst på spaniel raserna och retriver raserna, men de fungerar inte lika bra i rådjurs och harjakt.

Sen ett ytterligare tips till den ev blivandet hundägaren, gå kurser, gärna för en tränare som är intresserad och van vid jakthundar. Den jag har gått för har visserligen haft valpkurs för oss, men vi har även pratat om injagning, spårarbete och jaktprov. Han har hela tiden kunnat relaterat till olika moment när de behövs i en praktiskt jakt, eller för den del i vardagen.
Jag har även gått någon kurs för en ren lydnads tränare och den hade lite svårt att aceptera att mina hund inte riktigt fungerade på samma sätt som en schäfer... Så det blev bara en kort kurs...:angel:
Den jag gick valpkurs för har lovat att kalla oss samman i början av maj igen för en fortsättningskurs, vilket ska bli roligt att se och höra de andra, första vintern med känning på jakten! :D I våran kurs på 12 hundar så var det en enda som inte var jakthund. :D

Det kan man nog lugnt påstå att de INTE är. Vad jagar de med sin dalmatiner?

Misstänkte nästan att det var så, därav att jag skrev att jag var osäker om de var bra som första jakthund. Vet att det fick träna betydligt mer med henne, men nu fungerar det kanon. :) De jagar rådjur och älg med sin dalmatiner, dock osäker på om de jagar något annat.

Jag vet att en del använder RR till jakt, de beskrivs som väldigt "allround" på den biten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 899
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 916
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31