Vilken hundras?

Lufthuggen har varit mot andra hundar som varit för närgångna mot katterna som ofta följer med på promenad. Det är oftast mot en hund som tiken annars gillar och hälsar vänligt på när katterna inte är med.
Det signalerar: Håll avstånd - gå inte för nära katterna! Den andra hunden förstår och håller avstånd.

Lufthugg behöver inte vara aggressivt. Det är också vanligt att spetsar lufthugger när de leker eller tigger mat. Gör aldrig schäfrar det?

Ja, hon vaktar mer än vad schäfrar gör ibland. Jag vet schäfrar som är urusla när det gäller att larma om t ex en främling kommer in som objuden gäst på gården. De kan vara som snälla människoälskande labradorer. Hur vanligt det är vet jag ej. Du kanske har rasotypiska schäfrar? ;)

Självklart ser inte mina schäfrar folk som kommer hit som ett hot. Det ska ingen sund hund oavsett ras göra. Självklart är de människoälskande. Annars hade de inte funnits här för sådana brister avlar vi inte på.
Vad som räknas som oinbjuda gäster i din värld får du gärna förtydliga. Men vi har aldrig haft oinbjudna gäster som utgjort något som hundarna upplevt som hot och då är de givetvis glada, välkomnande hundar. Och mycket rastypiska.

Du kanske inte vet vad som är rastypiskt för en Schäfer eftersom du ställer frågan?

För övrigt har vi heller inga resursvaktande hundar som självutnämner sig till poliser mot övriga familjemedlemmar inkl katterna.
 
Självklart ser inte mina schäfrar folk som kommer hit som ett hot. Det ska ingen sund hund oavsett ras göra. Självklart är de människoälskande. Annars hade de inte funnits här för sådana brister avlar vi inte på.
Vad som räknas som oinbjuda gäster i din värld får du gärna förtydliga. Men vi har aldrig haft oinbjudna gäster som utgjort något som hundarna upplevt som hot och då är de givetvis glada, välkomnande hundar. Och mycket rastypiska.

Du kanske inte vet vad som är rastypiskt för en Schäfer eftersom du ställer frågan?

För övrigt har vi heller inga resursvaktande hundar som självutnämner sig till poliser mot övriga familjemedlemmar inkl katterna.
Jag är inte insatt i rasen, men det man hör talas om är mest negativt om dagens schäfrar. Det jag vet är att historiskt har schäfern använts som vakthund för bostäder och boskap och den har också varit vallhund. Schäfer betyder ju fåraherde på tyska. Har många av dagens schäfrar blivit som labradorer, fast sjukare? HD, ED, EPI och allergier är det jag förknippar med rasen. Vi hade en schäfer i mitt barndomshem och den vaktade. Den var aldrig sjuk som jag minns det. Den åt allt och tålde allt. Den alltid lös på gården och höll koll och sa till om någon obehörig närmade sig.

Med oinbjudna menar jag någon som kommer in på gården och inte ska göra det. Det har varit brittiska asfaltläggare, försäljare och någon som tiggt pengar till sitt sjuka barn någonstans och det kan ha varit en person som rekat inför ett kommande bostadsinbrott (vet det). När det gäller min tik så verkar hon känna hon på sig om en person har onda avsikter eller inte. Detsamma gjorde min barndoms schäfer. Något slags övernaturligt sinne, skulle jag säga, att både min eurasier har och att schäfern hade . Det gäller inte bara det här, utan andra saker också.
 
Lufthuggen har varit mot andra hundar som varit för närgångna mot katterna som ofta följer med på promenad. Det är oftast mot en hund som tiken annars gillar och hälsar vänligt på när katterna inte är med.
Det signalerar: Håll avstånd - gå inte för nära katterna! Den andra hunden förstår och håller avstånd.

Lufthugg behöver inte vara aggressivt. Det är också vanligt att spetsar lufthugger när de leker eller tigger mat. Gör aldrig schäfrar det?

Ja, hon vaktar mer än vad schäfrar gör ibland. Jag vet schäfrar som är urusla när det gäller att larma om t ex en främling kommer in som objuden gäst på gården. De kan vara som snälla människoälskande labradorer. Hur vanligt det är vet jag ej. Du kanske har rasotypiska schäfrar? ;)
Har aldrig haft en spets som hugger i luften, verken egna eller andras som jag träffat men har dock en som går kan från noll till full attack på 0,1 sekund men då med mord i blicken.

Om det skulle vara vanligt på spetsar så bodde jag träffat någon under kurs eller jakt.
 
Jag är inte insatt i rasen, men det man hör talas om är mest negativt om dagens schäfrar. Det jag vet är att historiskt har schäfern använts som vakthund för bostäder och boskap och den har också varit vallhund. Schäfer betyder ju fåraherde på tyska. Har många av dagens schäfer blivit som labradorer, fast sjukare? HD, ED, EPI och allergier är det jag förknippar med rasen. Vi hade en schäfer i mitt barndomshem och den vaktade. Den var aldrig sjuk som jag minns det. Den åt allt och tålde allt. Den alltid lös på gården och höll koll och sa till om någon obehörig närmade sig.

Med oinbjudna menar jag någon som kommer in på gården och inte ska göra det. Det har varit brittiska asfaltläggare, försäljare och någon som tiggt pengar till sitt sjuka barn någonstans och det kan ha varit en person som rekat inför ett kommande bostadsinbrott (vet det). När det gäller min tik så verkar hon känna hon på sig om en person har onda avsikter eller inte. Detsamma gjorde min barndoms schäfer. Något slags övernaturligt sinne skulle jag säga att både min eurasier och schäferna hade . Det gäller inte bara det här, utan andra saker också.
Ang HD så har den statusen förbättrats. EPI förekommer på samma sätt som många raser har sina problem men det är inget övervägande eller dominerande. Vet att Eurasiern också dras med HD-problem men vet inte i vilken utstäckning eller om ni har ett hälsoprogram för det som Schäfern har.
Oavsett så förstår jag inte var du vill komma med detta när frågan gällde vakt?? :confused:

Angående vakt och skydd så är det två skilda saker. Att hugga i luften är inte att vakta om det inte handlar om resursförsvar.

Naturligt skydd bygger på viss rädsla. En orädd hund känner inte behovet av att skydda sig eller något som är hotat. Nu för tiden gör seriösa uppfödare MH eller BPH för att få så lite rädslor som möjligt i linjerna. Få ser det positivt att hundar tar på sig en vaktuppgift. Har du gjort något av dessa test?

Ang det skydd som nyttjas i sport och tjänst så bygger det på träning. De flesta hundar är sk byteshundar och skyddet leks fram med belöning. Belöningen är att få "armen". Dessa hundar har en väldigt låg rädsla och den lilla som de har för att kunna plocka fram sitt försvarspaket vägs noga upp med övriga egenskaper. Det är av största vikt att hundarna inte tar i ett uns mer än retningen kräver.

En hund som vaktar ger tex skall och håller ett öga på "problemet". Den löser inte problemet, då är vi inne på skydd.
Många hundar är sk gårdshundar. De larmar vid besök. Det är vakt. Men ytterst få av dessa raser är menade att ingripa. Men känner de att hotet kvartsår och ägaren inte hjälper dem så kan de ingripa, för att skydda sig själva. I ett civilicerat hem ska aldrig en hund behöva lösa den typen av konflikter så att den behöver försvara. Då har man fallit i sin roll som ägare och stöttepelare för hunden.
 
Har aldrig haft en spets som hugger i luften, verken egna eller andras som jag träffat men har dock en som går kan från noll till full attack på 0,1 sekund men då med mord i blicken.

Om det skulle vara vanligt på spetsar så bodde jag träffat någon under kurs eller jakt.

Jag har också haft spets och haft enormt mycket spetsar av jakttyp om kring mig under uppväxten och senare i livet och varken de eller andra hundar har "lufthuggits" förutom nån unghund i lek någon enstska gång och det har isf INTE varit ok.
 
Många hundar är sk gårdshundar. De larmar vid besök. Det är vakt. .
Nej, det är inte detsamma som vakt! Det är skillnad på varna och vakta. Eurasiern är ingen vakthund men den ska varna.

Rasen avlades fram av tre raser varav en var tysk spets. Tyska spetsar med ursprung från stenålderns torvspetsar har använts som varnare vid boplatser sedan stenåldern. Från rasklubben om eurasiern: "Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig."
Rasen är föhållandevis frisk. EPI förekommer, men inte i samma utsträckning som hos schäfern. Magomvridning finns som hos de flesta hundar med hög och djup bröstkorg.
"När det gäller ledstatus så ser det mycket bra ut och resultaten har frekvent gått åt rätt håll.
För undersökta eurasier registrerade 2010-2013 ser det ut så här:
89 % friröntgade på HD (höftleder)
88 % friröntgade på ED (armbågar)
95 % undersökta utan anmärkning för patellaluxation (knä)"
 
Nej, det är inte detsamma som vakt! Det är skillnad på varna och vakta. Eurasiern är ingen vakthund men den ska varna.

Rasen avlades fram av tre raser varav en var tysk spets. Tyska spetsar med ursprung från stenålderns torvspetsar har använts som varnare vid boplatser sedan stenåldern. Från rasklubben om eurasiern: "Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig."
Rasen är föhållandevis frisk. EPI förekommer, men inte i samma utsträckning som hos schäfern. Magomvridning finns som hos de flesta hundar med hög och djup bröstkorg.
"När det gäller ledstatus så ser det mycket bra ut och resultaten har frekvent gått åt rätt håll.
För undersökta eurasier registrerade 2010-2013 ser det ut så här:
89 % friröntgade på HD (höftleder)
88 % friröntgade på ED (armbågar)
95 % undersökta utan anmärkning för patellaluxation (knä)"

Alltså, jag fattar inte vad du vill i diskussionen vakt och mentalitet med rabblandet om hälsa hos div raser :confused:
Den diskussionen har du själv startat som ett sidospår och jag ser att du googlat statistik mm i vanlig ordning.

Kontentan av min ursprungliga poäng som du svävat iväg ifrån att det beteende du hyllar och kallar vakt är verkligen inget vi som avlar mot skydd och vakt vill se i en hund.
 
Jag har också haft spets och haft enormt mycket spetsar av jakttyp om kring mig under uppväxten och senare i livet och varken de eller andra hundar har "lufthuggits" förutom nån unghund i lek någon enstska gång och det har isf INTE varit ok.
Det stör inte mig. Det är ett av hundens språk. Jag tror det betyder olika i olika sammanhang. Hon lufthugger ofta när hon busar, när hon är extra glad och viftar på svansen eller tigger godis. När hon lufthugger mot grannens hund som går för nära katterna, betyder det nog att han ska hålla avstånd. Kanske hon samtidigt vill tala om för honom att "jag gillar dig egentligen, men skärp dig och håll avstånd just nu - katterna är ju med"

Ett annat är språk är morrning som inte är aggressivt utan mera som "snälla akta fötterna så du inte trampar på mig, jag är jättetrött och vill sova" eller bara pratmorrning som rottisar gör.

Om man korrigerar det här hundspråket tror jag att det man kan förlora i förtroendet till sin hund. Jag tolkar det här hundspråket som ursprungligt och något som jag tycker ska vara kvar. Jag tycker det är charmigt och personligt också. Många tycker som jag. Du kanske har en hårdare syn på uppfostran och det får du ha.:)
 
Alltså, jag fattar inte vad du vill i diskussionen vakt och mentalitet med rabblandet om hälsa hos div raser :confused:
Den diskussionen har du själv startat som ett sidospår och jag ser att du googlat statistik mm i vanlig ordning.

Kontentan av min ursprungliga poäng som du svävat iväg ifrån att det beteende du hyllar och kallar vakt är verkligen inget vi som avlar mot skydd och vakt vill se i en hund.
Du frågade om hälsostatus hos eurasier - därav mitt svar. Återigen skilj på en hund som varnar och en som vaktar. En schäfer ska vakta. En eurasier ska varna. Ja, jag gillar att den varnar och det är en av anledningarna att jag blev intresserad av rasen.
 
Du frågade om hälsostatus hos eurasier - därav mitt svar. Återigen skilj på en hund som varnar och en som vaktar. En schäfer ska vakta. En eurasier ska varna. Ja, jag gillar att den varnar och det är en av anledningarna att jag blev intresserad av rasen.

Nej, jag har inte alls frågat om hälsostatus. Jag kommenterade ditt inlägg om HD hos Schäfer ( hur nu det var relevant?) att det förbättrats sen det nu finns ett hälsoprogram för HD och undrade om Eurasier också har det då den rasen också har HD-problem.

Ang varna och vakta och skydda så har du blandat dessa begrepp i ett antal trådar där du tar din hund som exempel
 
Nej, jag har inte alls frågat om hälsostatus. Jag kommenterade ditt inlägg om HD hos Schäfer ( hur nu det var relevant?) att det förbättrats sen det nu finns ett hälsoprogram för HD och undrade om Eurasier också har det då den rasen också har HD-problem.

Ang varna och vakta och skydda så har du blandat dessa begrepp i ett antal trådar där du tar din hund som exempel
Jag svarade på ditt inlägg #44 Du skrev:"Vet att Eurasiern också dras med HD-problem men vet inte i vilken utstäckning eller om ni har ett hälsoprogram för det som Schäfern har."

Vad är din uppfattning om begreppen vakta resp varna?
Vad anser du vara att vakta? Vad anser du vara att varna?
 
Hej!
Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig och min rumskompis.

Vi är ägare av en sheltie blandning som är min första (och ända) hund som hängde med när jag flyttade ifrån mamma. Min vän har även haft en golden, men de va längesen. Men jag skulle inte kalla någon av oss "hundkunniga" eller så, sheltie är bra uppfostrad men de är ju även en lätt ras.

Jag och min vän bor tillsammans i en trea i en liten byhåla en halvtimme från stan. Vi har ingen balkong men precis utanför dörren har vi världens drömställe att träna agility, gå löst och allt möjligt (dock inte inhängnad). Ingen av oss ha barn och vi vill inte heller ha några, på ett väldigt bra tag. När sheltin är hemma som längst går de 5-6h, men de är sällan. Och vi har tiden att uppfostra en valp (om de blir någon) eftersom vi är hemma olika tider& är väldigt anpassningsbara.

Nu till vad vi vill ha för hund. Vi önskar en lite större hund, men inget enormt. Men runt schäfer storlek. Eftersom vi har en liten hund vill vi givetvis ha en ras som kan bo med andra hundar. Rasen får helst inte ha lätt för skall men vi är väl beredda att träna hunden med tyst och skall kommandon precis som med sheltien. Vi är ganska öppna med alla förslag, men vill helst inte ha för mycket pälsvård fast vi kan stå ut med de om de är rätt hund. Vi vill inte ha en ras som kräver alldeles för mycket motion och börjar riva på väggarna när man får skjuta upp träningen två dagar. Men vi kan ge hunden runt 2-3 timmar varje/varannan dag utöver de små "kissrundorna". Jag är intresserad av vakt men de är inget vi kräver att hunden ska va bra på, bara ett litet önskemål.

Budgeten för BARA mat+försäkring (alltså inte godiset, bajspåsarna ++) är runt 1000kr, givetvis har vi råd om olyckan skulle vara framme eller en sjukdom kommer då vi alltid sparar undan så mycket som möjligt ifall vår älskling behöver veterinär.

Hoppas detta kanske kan få er att tänka på en bra hundras som passar oss// Mvh Lucia
Jag tror en golden eller labrador retriever kanske skulle kunna passa er :)
 
Jag svarade på dittinläggi #44 Du skrev:"Vet att Eurasiern också dras med HD-problem men vet inte i vilken utstäckning eller om ni har ett hälsoprogram för det som Schäfern har."
Vad är din uppfattning om begreppen vakta resp varna?
Vad anser du vara att vakta? Vad anser du vara att varna?

Det är ingen fråga. Det är bara ett konstaterande. Som du ser så finns inget frågetecken.
Sen har jag redan förtydligat begreppen vakta och varna samt även talat om grunderna för dessa två. Och det är inget JAG anser utan det är dessa faktorer som man jobbar efter när man tränar och avlar mot dessa områden.

Du kan ju själv börja svara på lite frågor isf att svamla ut på andra områden. Läs inläggen igen.
 
Det är ingen fråga. Det är bara ett konstaterande. Som du ser så finns inget frågetecken.
Sen har jag redan förtydligat begreppen vakta och varna samt även talat om grunderna för dessa två. Och det är inget JAG anser utan det är dessa faktorer som man jobbar efter när man tränar och avlar mot dessa områden.

Du kan ju själv börja svara på lite frågor isf att svamla ut på andra områden. Läs inläggen igen.
En fråga utan frågetecken, tolkar jag det som.
Du kan alltså inte svara på frågan om skillnaden att vakta resp varna.
Du har inte skrivit det tidigare i tråden.
 
En fråga utan frågetecken, tolkar jag det som.
Du kan alltså inte svara på frågan om skillnaden att vakta resp varna.
Du har inte skrivit det tidigare i tråden.
Men snälla. Det står ju i samma inlägg som HD och det övriga du citerade. Läs längre ner i inlägget. Där står det om vakta resp skydda som faktiskt var de två saker som DU tog upp i början. Du skrev att din hund vaktar och skyddar.
 
Men snälla. Det står ju i samma inlägg som HD och det övriga du citerade. Läs längre ner i inlägget. Där står det om vakta resp skydda som faktiskt var de två saker som DU tog upp i början. Du skrev att din hund vaktar och skyddar.
Nej, läs igen. I #46 skrev jag: "Rasen avlades fram av tre raser varav en var tysk spets. Tyska spetsar med ursprung från stenålderns torvspetsar har använts som varnare vid boplatser sedan stenåldern. Från rasklubben om eurasiern: "Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig.

Förklara vad anser du vara för skillnad på att vakta och att varna? Du som är schäferuppfödare bör kunna förklara det. Jag är bara fodernörd.:D
 
Nej, läs igen. I #46 skrev jag: "Rasen avlades fram av tre raser varav en var tysk spets. Tyska spetsar med ursprung från stenålderns torvspetsar har använts som varnare vid boplatser sedan stenåldern. Från rasklubben om eurasiern: "Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig.

Förklara vad anser du vara för skillnad på att vakta och att varna? Du som är schäferuppfödare bör kunna förklara det. Jag är bara fodernörd.:D

Men jösses. Det är ju du som i ett antal trådar har nämt att din hund skyddar och vaktar dig Och rekommenderar den till höger och vänster som vakthund när folk ber om en avskräckande sällskapshund. JAG har aldrig påstått att Eurasiern är något öht.
Och om du inte förstår det jag redan skrivit så är det inte mitt problem.
 
Tack för all info! Tror du att vi hade klarat av en eller ska vi leta vidare?

Det handlar inte så mycket om att klara av som om det verkligen är en hundras som är lämplig med tanke på att ni inte verkar vara ute efter en hund att aktivera på det viset, utifrån vad jag kan läsa mig till. Jag håller med om de som tipsat om mer sällskapsinriktade raser, t ex eurasier.
 
Men jösses. Det är ju du som i ett antal trådar har nämt att din hund skyddar och vaktar dig Och rekommenderar den till höger och vänster som vakthund när folk ber om en avskräckande sällskapshund. JAG har aldrig påstått att Eurasiern är något öht.
Och om du inte förstår det jag redan skrivit så är det inte mitt problem.
Din tolkning av beteendet. En eurasier vaktar inte. Den varnar. Skydd är något annat. Avslutar detta. Blir för mycket OT.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 709
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 653
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp