Vilken hundras?

2,5 km ?? Vet du hur lite det är ? Förlåt men helt seriöst. Satsa på en shih tzu eller cavalier eller liknande ras :)/
De räcker gott och väl och du slipper få problem med en under stimulerad hund som hittat på dumheter :)

Dom längre rundorna orkar verken hunden eller vi springa eftersom det är uppförsbacke ungefär 90% av tiden
 
Håller med övriga, titta på grupp 9. Ni får gå ner några storlekar, men hellre en hund som passar er (och ni den) än en för krävande.
Eller satsa på en vuxen omplacering som föreslogs. Då kan ni få en hund som uppfyller alla önskemål.
 
Dom längre rundorna orkar verken hunden eller vi springa eftersom det är uppförsbacke ungefär 90% av tiden
Okej :) dock blir ju inte hunden särskil trött av att springa 2.5 km uppför så att säga :)
Men jag hoppas ni finner er ras/blandras :)
Jag går väl ungefär 5 till 10 km jag med om dagen eller cyklar och rider med dom.
Och märker enorm skillnad när vi gått en mil mot 2.5 km :)
Mina går nöstan alltid lösa med.
 
Jag kanske missuppfattar men när du säger "jag och min rumskompis", Ska ni samäga hunden?

Ni lär troligtvis inte vara rumskompisar i 12-15 år till så om så är fallet, se till att båda kan försörja hunden med tid, ekonomi mm även när ni har egna boenden.
 
Jag tänker vidare på @Voff 's linje och ni kanske bör fundera på om ni ska skaffa hund tillsammans? Vem ska hunden stå på? Vem ska ta med hunden om/när ni inte längre bor ihop?

Sånt tycker iaf jag är viktigt att ta upp och bestämma innan.
Själv skulle jag aldrig skaffa hund tillsammans med någon även om alla givetvis kan vara delaktiga. Just eftersom att jag inte vill att någon lägger sig i hur jag tränar, väljer att ge för foder, vilken utrustning hunden ska ha osv osv.
 
Jag tänker vidare på @Voff 's linje och ni kanske bör fundera på om ni ska skaffa hund tillsammans? Vem ska hunden stå på? Vem ska ta med hunden om/när ni inte längre bor ihop?

Sånt tycker iaf jag är viktigt att ta upp och bestämma innan.
Själv skulle jag aldrig skaffa hund tillsammans med någon även om alla givetvis kan vara delaktiga. Just eftersom att jag inte vill att någon lägger sig i hur jag tränar, väljer att ge för foder, vilken utrustning hunden ska ha osv osv.

Inte ens jag och min sambo som har kennel samäger våra hundar utan de står på han el mig fast de ingår i kenneln. Men en av oss har ägaransvaret.
 
Inte ens jag och min sambo som har kennel samäger våra hundar utan de står på han el mig fast de ingår i kenneln. Men en av oss har ägaransvaret.

Hunden kommer stå på mig men vi hjälps åt om att ta hand om hunden, flyttar vi isär (vilket inte är troligt) så båda hundarna med mig och ingen annan.
 
Okej :) dock blir ju inte hunden särskil trött av att springa 2.5 km uppför så att säga :)
Men jag hoppas ni finner er ras/blandras :)
Jag går väl ungefär 5 till 10 km jag med om dagen eller cyklar och rider med dom.
Och märker enorm skillnad när vi gått en mil mot 2.5 km :)
Mina går nöstan alltid lösa med.

I samma kommentar så sa jag att vi brukar gå ca 7-10km minst varannan dag men oftast varje dag.
 
I samma kommentar så sa jag att vi brukar gå ca 7-10km minst varannan dag men oftast varje dag.

För mig låter det som att en sällskapshund passar utmärkt faktiskt. Många är pigga rackare men utan att vara krävande.

Schapendoes tycker jag verkar trevliga om ni vill gå upp lite i storlek. Annars finns ju bichonerna som jag tycker är väldigt trevliga sällskapshundar, speciellt löwchen då (liiite partisk kanske:angel::D) som jag upplever som piggare än de andra. Även om de andra alldeles säkert klarar ett par mil också :)
Sen finns ju även dvärgschnauzer och flera raser till i grupp 9.
 
Angående korthårig collie så är det inte en ras som används till praktisk vallning längre, i Sverige vet jag inte någon som tränar det ens. Utomlands finns det väl några men å andra sidan så finns tyvärr en trend att använda alla möjliga och omöjliga raser till vallning.
Däremot är korthårscollien en trevlig brukshund av mindre krävande modell, förutsatt att man är nog med mentaliteten. Den kan passa men min erfarenhet är att man bör ha en vilja att aktivera sin kortis med något - annars kan den hitta på en egen uppgift... Min nuvarande är i princip omöjlig att trötta ut med motion men det är ändå ingen större fara om den fysiska aktiviteten uteblir ett tag. Om det däremot går för lång tid utan att jag spårar eller kör rejäla lydnadspass med honom tar han i stället på sig rollen att meddela oss allt som han tycker är viktigt som händer - grannarna kommer hem(det gör de varje dag men man vet ju aldrig!), en hund skäller en bit bort(det får den inte!), ett rådjur står vid skogsbrynet(inte ok! försvinn!) o s v. Så även om jag upplever kortisarna som perfekta soffpotatisar inomhus skulle jag inte rekommendera dem till någon som inte vill ha en hund att aktivera med t ex lydnad eller bruks(det gäller för övrigt även långhårscollie).
 
Min Eurasier hade varit glad för det du kan erbjuda. Hon är visserligen inte den smidigaste agilityhunden kanske, men i övrigt tycker jag hon passar in. Det går absolut att träna agility med rasen men de är ju inte några vinnare, generellt. :D

De fungerar även för träning och tävling (utan högsta ambitionerna) för andra aktiviteter som olika typer av spår och även rallylydnad.
 
Min Eurasier hade varit glad för det du kan erbjuda. Hon är visserligen inte den smidigaste agilityhunden kanske, men i övrigt tycker jag hon passar in. Det går absolut att träna agility med rasen men de är ju inte några vinnare, generellt. :D

De fungerar även för träning och tävling (utan högsta ambitionerna) för andra aktiviteter som olika typer av spår och även rallylydnad.

Oj vilken fin ras! Ska verkligen läsa på om rasen, är pälsen helt omöjlig att sköta eller hur ofta behövs tvättning& borstning?
 
Angående korthårig collie så är det inte en ras som används till praktisk vallning längre, i Sverige vet jag inte någon som tränar det ens. Utomlands finns det väl några men å andra sidan så finns tyvärr en trend att använda alla möjliga och omöjliga raser till vallning.
Däremot är korthårscollien en trevlig brukshund av mindre krävande modell, förutsatt att man är nog med mentaliteten. Den kan passa men min erfarenhet är att man bör ha en vilja att aktivera sin kortis med något - annars kan den hitta på en egen uppgift... Min nuvarande är i princip omöjlig att trötta ut med motion men det är ändå ingen större fara om den fysiska aktiviteten uteblir ett tag. Om det däremot går för lång tid utan att jag spårar eller kör rejäla lydnadspass med honom tar han i stället på sig rollen att meddela oss allt som han tycker är viktigt som händer - grannarna kommer hem(det gör de varje dag men man vet ju aldrig!), en hund skäller en bit bort(det får den inte!), ett rådjur står vid skogsbrynet(inte ok! försvinn!) o s v. Så även om jag upplever kortisarna som perfekta soffpotatisar inomhus skulle jag inte rekommendera dem till någon som inte vill ha en hund att aktivera med t ex lydnad eller bruks(det gäller för övrigt även långhårscollie).

Tack för all info! Tror du att vi hade klarat av en eller ska vi leta vidare?
 
Oj vilken fin ras! Ska verkligen läsa på om rasen, är pälsen helt omöjlig att sköta eller hur ofta behövs tvättning& borstning?

Just nu har vår haft valpar och då fäller de ur all päls. Så en hel del borstning behövs och att ta reda på pälsen som är lite överallt. Tvättas behövs inte, smutsen ramlar av ändå.

Mellan fällningar är det väldigt lätthanterligt. Kanske en genomborstning/vecka och sedan sköter pälsen sig väldigt fint och de fäller inte.
Det är skönt eftersom när de väl fäller så är det mest i tussar, så det går ju att plocka upp från golvet. Framförallt är de goa som nallebjörnar och det finns inget goare när att gulla ner sig i den underbara pälsen :love:
 
En sällskapshund som blir så aktiv som du gör den - eurasier. Lättskött päls, inte skällig trots att det är en spets och en förhållandevis frisk ras. Du kan träna allt möjligt med den, men den är inte lika lätt att motivera som en brukshund. Vakt finns, men det är ingen vakthund som en brukshund. Den är oerhört mån om sin ägare och min tik ingriper på något sätt om hon upplever att någon i familjen (människa/andra hunden/katterna) utsätts för hot. Hon larmar, slänger sig emellan, lufthugger. Hon har aldrig skadat någon, men skrämt bort det som hon upplever som hot. Om du ska ha den med en annan hund kanske en tik är lättsammare. Unghanar kan vara kaxiga mot andra hanar.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Engelsk springer spaniel av utställningslinjer. Social, inte skällig, men ingen vakthund.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/engelsk-springer-spaniel/
 
En sällskapshund som blir så aktiv som du gör den - eurasier. Lättskött päls, inte skällig trots att det är en spets och en förhållandevis frisk ras. Du kan träna allt möjligt med den, men den är inte lika lätt att motivera som en brukshund. Vakt finns, men det är ingen vakthund som en brukshund. Den är oerhört mån om sin ägare och min tik ingriper på något sätt om hon upplever att någon i familjen (människa/andra hunden/katterna) utsätts för hot. Hon larmar, slänger sig emellan, lufthugger. Hon har aldrig skadat någon, men skrämt bort det som hon upplever som hot. Om du ska ha den med en annan hund kanske en tik är lättsammare. Unghanar kan vara kaxiga mot andra hanar.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Engelsk springer spaniel av utställningslinjer. Social, inte skällig, men ingen vakthund.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/engelsk-springer-spaniel/

Eurasier verkar efter den här beskrivningen var betydligt mer vaktig än Schäfer och liknande brukshundar (brukshund är dock inte detsamma som vakt för att förtydliga)
En schäfer som går emellan och lufthugger har en kass mentalitet.
 
Jag blir väldigt undrande och oroad över att en del hundar/människor utsätts för hot så ofta att man vet hur hunden reagerar.

Trots att just skydd är en av hörnstenarna i vår avel och sambon tävlar i det och hundarna tränas i det så har vi aldrig behövt se hur hundarna reagerar i skarpt läge.
I vår vardag finns ingenting som gör att hundarna behöver känna sig otrygga och tar fram ett försvar. Skulle en hund börja med något sådant skulle jag bli mycket oroad :(
 
Eurasier verkar efter den här beskrivningen var betydligt mer vaktig än Schäfer och liknande brukshundar (brukshund är dock inte detsamma som vakt för att förtydliga)
En schäfer som går emellan och lufthugger har en kass mentalitet.
Lufthuggen har varit mot andra hundar som varit för närgångna mot katterna som ofta följer med på promenad. Det är oftast mot en hund som tiken annars gillar och hälsar vänligt på när katterna inte är med.
Det signalerar: Håll avstånd - gå inte för nära katterna! Den andra hunden förstår och håller avstånd.

Lufthugg behöver inte vara aggressivt. Det är också vanligt att spetsar lufthugger när de leker eller tigger mat. Gör aldrig schäfrar det?

Ja, hon vaktar mer än vad schäfrar gör ibland. Jag vet schäfrar som är urusla när det gäller att larma om t ex en främling kommer in som objuden gäst på gården. De kan vara som snälla människoälskande labradorer. Hur vanligt det är vet jag ej. Du kanske har rasotypiska schäfrar? ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 692
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 652
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 884
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp