Vilken hundras?

Tyvärr så verkar det vara så att bland de flesta uppfödarna att man måste ha minst tre kullar på en tik trots att resultatet på de första två kullarna inte är roliga. Ta t ex inom schäfern - där verkar det vara helt o.k. att ta en tredje kull trots att nästan hälften av de första kullarna hade ledproblem.
Det största problemet inom Eurasierna är att alldeles för få hundar är mentaltestade - tror det är svårt att hitta en spretigare ras.
Vadå måste ha minst tre kullar på schäfer?
 
Det är en helt annan fråga, ja. Absolut kan det stjälpa rasen. Men själv skulle jag aldrig köpa en valp, oavsett ras, utan att socialträna den. Det handlar ju om allt från att träffa barn, äldre till olika typer av hantering av andra människor. Det snuddar ju lite vid miljöträning.

Förstår verkligen inte var alla dessa utåtagerande Eurasier finns? Var har du träffat dem?

Jag är som sagt helt medveten om att rädslor är utbrett i rasen. Tyvärr är många exemplar skygga snarare än reserverade, vilket är ett stort misslyckande i aveln. Jag har dock aldrig träffat en Eurasier som på något sätt gjort utfall/bitit, och jag har träffat MÅNGA Eurasier i alla möjliga sammanhang.

Utåtagerande har jag stött på 2-3 st. Fler skygga. Frågan är ju dock hur hunden reagerar om man fortsätter närma sig en skygg hund. På utställning och ute på promenad har jag stött på dom.
 
Har nog ärligt talat aldrig socialtränat någon av de tre sista. De har ju absolut hängt med mer eller mindre bland folk. Har snarare fått lägga energi på att INTE hälsa på alla som pratar med dom. Hantering har heller aldrig varit ett problem även om jag aldrig tränat på det som små. Det bara finns där.

Jag tycker inte riktigt om att folk tränar bort rädslor för att "rasen är sån".
Det är lite som när folk tränar inför MH på överraskning och skott för att hunden inte ska bli lika rädd och det ska se bra ut utåt, men egentligen finns det inte där hos hunden sas. Och sen avlar man glatt vidare..
 
Har nog ärligt talat aldrig socialtränat någon av de tre sista. De har ju absolut hängt med mer eller mindre bland folk. Har snarare fått lägga energi på att INTE hälsa på alla som pratar med dom. Hantering har heller aldrig varit ett problem även om jag aldrig tränat på det som små. Det bara finns där.

Jag tycker inte riktigt om att folk tränar bort rädslor för att "rasen är sån".
Det är lite som när folk tränar inför MH på överraskning och skott för att hunden inte ska bli lika rädd och det ska se bra ut utåt, men egentligen finns det inte där hos hunden sas. Och sen avlar man glatt vidare..

Tycker inte heller att man ska avla på hundar med rädslor, det har jag aldrig sagt. Men om du nu får en hund som uppvisar rädslor eller oönskat beteende, försöker du aldrig motverka det?
 
Tycker inte heller att man ska avla på hundar med rädslor, det har jag aldrig sagt. Men om du nu får en hund som uppvisar rädslor eller oönskat beteende, försöker du aldrig motverka det?

Klart att man hjälper just den individen.

Men att hela "uppfödarkåren" inom en ras säger att de måste socialtränas för att inte bli rädda senare.. Och finns det någon uppfödare som inte gör det så ogillas det hos dom andra.. Nä, då är ngt fel..

Du sa dessutom att det inte visar sig i valpstadiet utan senare? Alltså tränas det förebyggande för att man vet att det är vanligt. Det är ju ganska stor skillnad på det och att hjälpa och träna en hund som råkat bli socialt osäker av någon anledning.
 
Klart att man hjälper just den individen.

Men att hela "uppfödarkåren" inom en ras säger att de måste socialtränas för att inte bli rädda senare.. Och finns det någon uppfödare som inte gör det så ogillas det hos dom andra.. Nä, då är ngt fel..

Du sa dessutom att det inte visar sig i valpstadiet utan senare? Alltså tränas det förebyggande för att man vet att det är vanligt. Det är ju ganska stor skillnad på det och att hjälpa och träna en hund som råkat bli socialt osäker av någon anledning.

Jag tror att du och jag definerar socialträning helt olika. Jag menar alltså inte endast träning till att älska folk. Så som jag tidigare sagt, jag kommer alltid vilja socialträna min valp. Oavsett ras. För jag vill kunna vara med och påverka vad min valp växer upp till. Med det sagt betyder det inte att valet av uppfödare eller föräldrardjuren är nedprioriterat. Mentaltester och välgjorda undersökningar är fortfarande vitalt. Men trots det kan man tyvärr aldrig lita blint på "papprena". Därav ser jag inget fel att träna i förebyggande syfte. Det är ändå jag som ska leva med valpen i xx antal år.

Jag släpper diskussionen här eftersom vi har spårat och är något OT. :angel:
 
Tyvärr så verkar det vara så att bland de flesta uppfödarna att man måste ha minst tre kullar på en tik trots att resultatet på de första två kullarna inte är roliga. Ta t ex inom schäfern - där verkar det vara helt o.k. att ta en tredje kull trots att nästan hälften av de första kullarna hade ledproblem.
Det största problemet inom Eurasierna är att alldeles för få hundar är mentaltestade - tror det är svårt att hitta en spretigare ras.

Nu drar du väl ändå alla uppfödare över samma kant?
Av de 5-7 Schäferuppfödare som jag har god insyn hos vet jag bara en som slarvar med leder. De andra är mycket noga. Vi har själva fått först en kull på 11 som var över medel, sen fick samma tik en kull som var under medel. Vi väntade 3 år, iaktog vad hanarna lämnat, analyserade foder mm för att förstå varför och följde kullarna noga. Vi tror oss vara rätt säkra på varför det blev som det blev på den kullen och tog en tredje och sista. Det är skittråkigt om någon dömmer en som oseriös i ett sånt läge utan att veta hur mycket eller vad som ligger bakom.
Den kullen som blev under medel, den kommer vi inte att avla på även om individerna var fria. De tilltänkta avelsdjuren sålde vi ist till tjänst.
 
Det jag menar är att många uppfödare har svårt att avstå från att avla vidare på tikar som redan har gett mindre lyckade avkommor - det gäller inom alla raser.
Det där skulle jag vilja tillskriva showavlarna. Men det finns seriösa där också, och oseriösa i brukset. Men det strider lite mot sina avelsmål att avla fram bruks och tjänstehundar som inte håller.
 
Nu drar du väl ändå alla uppfödare över samma kant?
Av de 5-7 Schäferuppfödare som jag har god insyn hos vet jag bara en som slarvar med leder. De andra är mycket noga. Vi har själva fått först en kull på 11 som var över medel, sen fick samma tik en kull som var under medel. Vi väntade 3 år, iaktog vad hanarna lämnat, analyserade foder mm för att förstå varför och följde kullarna noga. Vi tror oss vara rätt säkra på varför det blev som det blev på den kullen och tog en tredje och sista. Det är skittråkigt om någon dömmer en som oseriös i ett sånt läge utan att veta hur mycket eller vad som ligger bakom.
Den kullen som blev under medel, den kommer vi inte att avla på även om individerna var fria. De tilltänkta avelsdjuren sålde vi ist till tjänst.

Fast du får väl erkänna att det ser rätt annorlunda ut hos alldeles för många schäferuppfödare som inte är lika seriösa? ;) Jag vet inte om jag tycker att det påstås att alla uppfödare beter sig på det sättet. Att det är alldeles för vanligt att man inte bryr sig om tidigare avkommors ledhälsa inom schäferaveln skriver jag iaf under på, även om det naturligtvis finns många vettiga uppfödare som också.
 
Fast du får väl erkänna att det ser rätt annorlunda ut hos alldeles för många schäferuppfödare som inte är lika seriösa? ;) Jag vet inte om jag tycker att det påstås att alla uppfödare beter sig på det sättet. Att det är alldeles för vanligt att man inte bryr sig om tidigare avkommors ledhälsa inom schäferaveln skriver jag iaf under på, även om det naturligtvis finns många vettiga uppfödare som också.
Ja, jag tycker det finns många rötägg ffa på e-sidan. Jag tycker synen på både leder, mentalitet och meriter ligger lååååångt ifrån varandra beroende på typ av hund. Hela avelstänket är oftast väldigt olika. Det är väl därför de två sidorna aldrig kommer att enas.
 
Hur mycket skulle du säga att hon kostar i månaden ungefär? Väääääldigt intresserad av rasen man hittar inte månadskostnaden för eurasier. Är de något man bör veta om rasen?
Min eurasier är försäkrad i Folksam. Årspris 2808 kr, men då har jag samlingsrabatt på 312 kr pga fler försäkringar i Folksam.

Försäkringen ger veterinärvård för högst 45 000 kr och livförsäkring på 7000 kr. Hon har aldrig behövt veterinärvård. Om hunden behöver använda försäkringen, så brukar det bli något dyrare.

Foder? Beror på vad du vill ge. Svårt att säga. Jag skulle ge Magnussons Meat & Biscuit Adult om jag inte ville ge så dyrt foder, men ändå ett OK foder. Min tik har aldrig varit stor i maten - däremot kräsen. Mängden som står att man ska ge på fodersäckarna har alltid varit för väl tilltagna för henne.

Av foder så är det bara Acana och Magnussons Meat & Biscuit Adult som duger. Har testat några av de foder som den andra hunden ätit under åren, men hon har spottat ut alla. Jag har också testat olika godisfoder, men hon har spottat ut dem också. Frolic gillar hon förstås, men det är inget jag vill ge ens som godis pga innehållet. Hon fick det innan jag blev fodernörd.:D Hon fick t o m äta Royal Canin under första året för att uppfödaren ville det. Det skulle jag inte ge idag.

Hundsäng och märkesfoder hittar du billigast hos zooplus. bitiba har också foder. Hundsäng vet jag inte om bitiba har. Annars beställer jag oftast från vetzoo eftersom de har gratis frakt över 500 kr och hemkörning och ställer utanför dörren utan att man måste vara hemma. De har svenska märken som Magnussons, vilket zooplus och bitiba ej har.
Omega-3 ger jag helst ekologisk kallpressad linfröolja. Ca en matsked per dag. Ca 30 kr i mataffär eller från nätbutik från t ex apotea.
 
Min eurasier är försäkrad i Folksam. Årspris 2808 kr, men då har jag samlingsrabatt på 312 kr pga fler försäkringar i Folksam.

Försäkringen ger veterinärvård för högst 45 000 kr och livförsäkring på 7000 kr. Hon har aldrig behövt veterinärvård. Om hunden behöver använda försäkringen, så brukar det bli något dyrare.

Foder? Beror på vad du vill ge. Svårt att säga. Jag skulle ge Magnussons Meat & Biscuit Adult om jag inte ville ge så dyrt foder, men ändå ett OK foder. Min tik har aldrig varit stor i maten - däremot kräsen. Mängden som står att man ska ge på fodersäckarna har alltid varit för väl tilltagna för henne.

Av foder så är det bara Acana och Magnussons Meat & Biscuit Adult som duger. Har testat några av de foder som den andra hunden ätit under åren, men hon har spottat ut alla. Jag har också testat olika godisfoder, men hon har spottat ut dem också. Frolic gillar hon förstås, men det är inget jag vill ge ens som godis pga innehållet. Hon fick det innan jag blev fodernörd.:D Hon fick t o m äta Royal Canin under första året för att uppfödaren ville det. Det skulle jag inte ge idag.

Hundsäng och märkesfoder hittar du billigast hos zooplus. bitiba har också foder. Hundsäng vet jag inte om bitiba har. Annars beställer jag oftast från vetzoo eftersom de har gratis frakt över 500 kr och hemkörning och ställer utanför dörren utan att man måste vara hemma. De har svenska märken som Magnussons, vilket zooplus och bitiba ej har.
Omega-3 ger jag helst ekologisk kallpressad linfröolja. Ca en matsked per dag. Ca 30 kr i mataffär eller från nätbutik från t ex apotea.

Tack för svaret! Hjälpte mycket. Jo vår lilla sheltie är med försäkrad i Folksam och det kommer "den nya" också bli. Vi brukar beställa foder från zooplus, men varför skulle du inte ge Royal canin? Vi ger vår sheltie äter de så undrar mest om de är dåliga saker i fodret.
 
Tack för svaret! Hjälpte mycket. Jo vår lilla sheltie är med försäkrad i Folksam och det kommer "den nya" också bli. Vi brukar beställa foder från zooplus, men varför skulle du inte ge Royal canin? Vi ger vår sheltie äter de så undrar mest om de är dåliga saker i fodret.

Det är mycket skit i det fodret, ja.
 
På tal om eurasier så var det med en på sökpasset i söndags. Den hade tydligen inte läst rasstandarden, älskade folk och störtade fram för att få pussas och hälsa. :D
 
Tack för svaret! Hjälpte mycket. Jo vår lilla sheltie är med försäkrad i Folksam och det kommer "den nya" också bli. Vi brukar beställa foder från zooplus, men varför skulle du inte ge Royal canin? Vi ger vår sheltie äter de så undrar mest om de är dåliga saker i fodret.
Om hunden måste äta Royal Canin av någon orsak så skulle jag förstås ge det. (veterinärfoder eller om hunden bsolut inte åt något annat. RC har något extra gott för kräsna småhundar t ex eller att bitarna är formade så det passar vissa småhundar med underbett.

Varför jag inte vill ge det? Titta på innehållsförteckningen!
För fodernördar ligger inte RC i topp precis. Det foder jag gav under första året till min eurasier var RC Medium Adult och det innehåller inte mycket kött, flera olika majsingredienser, hydroliserat protein, jästhydrolysat.

Majs är en stor del eftersom det är uppdelat i flera olika ingredienser så att man inte ska förstå att det är så mycket. Om det stått som en enda majsråvara kanske det kommit först eller vetet. Majs är ofta mögelskadat och därför gillar jag det inte. Hydrolisat är onaturligt och man vet inte hur det påverkar kroppen på lång sikt. Soja är nästan alltid GMO-soja och det gäller även majs. Vi vet för lite om hur GMO påverkar kroppen, men det finns djurförsök som visar att det ökar risken för cancer hos försöksdjur.

Innehåll i RC Medium Adult:
Torkad fågel
Vetemjöl
Majsmjöl
Majs
Vete
Animaliskt fett
Hydrolyserat animaliskt protein
Torkat fläskköttsprotein
Sockerbetsfiber
Fiskolja
Sojaolja
Jäst
MIneral
Jästhydrolysat
Äggpulver
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 589
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 641
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp