vilken hundras??

mathilhill

Trådstartare
Hej svej!!!
jag är en tjej på 16 år som bor med min mamma o pappa. Jag har aldrig haft en egen hund, men har varit hundvakt åt olika hundar en hel del. Mest åt en väldans söt Skottsk terrier! :love:
Både min mamma o pappa har haft hundar när de var små. Mamma har haft Gordonsetter, Engelsk setter och en Gråhund. Pappa har haft en Keeshound (Eller hur det nu stavas.. :angel: )
jag är väldigt intresserad av lydnad och skulle gärna hålla på med detta en hel del.
Jag har läst mycket hundböcker o är mycket intresserad av hundars beteende.
Jag vill inte ha en liten hund utan en mellanstor till storhund.
är det nån som har nåt förslag till någon passande hundras som skulle passa mig??
Mycket tacksam för svar!
Hade bra allihopa!
Kramar!! :)
 
Sv: vilken hundras??

Det finns många raser som passar sig för lydnad. Ja, faktiskt de flesta om man är riktigt riktigt envis :p .

Vad du behöver fråga dig själv är lite om:
-tid för skötsel, promenader och övrig sysselsättning
-pengar det kostar att ha hund, det går tyvärr inte att komma ifrån
-päls hur mycket tid är du redo att lägga ner på pälsvård

Det finns flera trevliga raser därute! Det gäller att hitta en ras man trivs med och en uppfödare man trivs med och litar på.

Själv har jag labrador. Medelstor hund, ca 30 kg, lättskött päls.
De är envisa och tjurskalliga men jag tycker de är helt underbara. Snälla och vänliga är de också!
Sen så har jag en lagotto. Något mindre, ca 12-15 kg (40-50 cm stora), ingen större pälsskötsel men pälsen ska klippas ner med jämna mellanrum.
Även lagotton är snälla, men oh vad envisa de kan vara! Och så smarta, har inte stött på nån hund tidigare som tänkt som min lagotto (labben har verkat smart hittills, men nu vete 17 om inte lagotton är smartare).

Båda dessa raser behöver arbeta, labradoren med tex. apportering (som är dess ursprungliga syssla) och lagotton med tex. spår (de är tryffelhundar i italien - där de kommer ifrån).
Sen så går det såklart att köra lydnad med dem också, men de behöver lite ursprungligt arbete också.
 
Sv: vilken hundras??

ja,,jag har funderat på labbe eller golden...trevliga första hundar..men tack för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp