Bukefalos 28 år!

Vilken hundsport kräver mest fysisk träning för matte/husse?

OliverFox

Trådstartare
Hej!

Här inne verkar ju de flesta hundsporterna finnas representerade och jag som då inte är så insatt hoppas att ni vill ge ett litet brandtal för just er favvosport.

Jag vill lära mig mer om vilken hundsport som kräver mest fysisk träning för hundföraren?
(Släng gärna med en kort beskrivning om vad sporten innebär också (tänk nybörjare).)

Bring it on! =)

Hälsningar Ida och Mr Fox
 
Hej!

Här inne verkar ju de flesta hundsporterna finnas representerade och jag som då inte är så insatt hoppas att ni vill ge ett litet brandtal för just er favvosport.

Jag vill lära mig mer om vilken hundsport som kräver mest fysisk träning för hundföraren?
(Släng gärna med en kort beskrivning om vad sporten innebär också (tänk nybörjare).)

Bring it on! =)

Hälsningar Ida och Mr Fox

Draghundsport och agility.

Draghundsport:
Hunden drar föraren, vilket i praktiken innebär att linan mellan hunden och förare är sträckt och att båda hjälps åt för att komma fram. Går att göra med människa som springer, åker skidor, cyklar. Släde, spark, trehjuling, fyrhjuling.
http://www.draghundsport.se/

Exempel på barmarksdrag:


Agility. Det går på tid va. Med en ziljon riktningsändringar. Plus att det är sjukt jobbigt att springa snabbt och prata samtidigt.

 
Håller med @Blueberry till 100 % Det är mina två favoritgrenar :up:

Draghundsport: (Här Cani-Cross) Jag springer med hunden, linan måste alltid vara sträckt. Går på terränglöpnings- eller skidspår så ofta ganska kuperade banor.
310245_271353606236753_922684321_n.jpg


11951223_10153593034701228_7137027612944582250_n.jpg


Att träna agility är fysiskt ansträngande. Först behövs en normal uppvärmning, sen är det korta intervaller under hela träningspasset med vridningar, mycket accelerationer och inbromsningar som kräver väldigt mycket av kroppen.
 
Kanske ingen hundsport men: att gå som hundförare vid drevjakter/med ställande hund :D
Förutom att hunden ska konditionstränas inför jaktsäsongen (cykel, löpning, simning, drag osv) så är det krävande för föraren under jaktsäsong. Jag går ca 1-2 mil/jaktdag, helt offroad. Ofta är det jävlig terräng, tät skog och kuperat. Man går dessutom med mycket utrustning - tunga kängor, en hel del kläder, radio och bössa tex. Ofta innebär det rusher där man snabbt behöver genskjuta hunden, typ om det bär av mot en väg, mot grannens jaktmarker eller om hunden jagar fel vilt. Har man tur har man bilen nära eller en passkytt närmare hunden, annars får man vackert springa.
Det är ju i regel lågintensiv träning - man går inte fort men under lång tid. En normal jaktdag går jag ca 4-6 timmar.
Jag är aldrig så stark och senig i kroppen som efter en lång jaktsäsong :D
 
Kanske ingen hundsport men: att gå som hundförare vid drevjakter/med ställande hund :D
Förutom att hunden ska konditionstränas inför jaktsäsongen (cykel, löpning, simning, drag osv) så är det krävande för föraren under jaktsäsong. Jag går ca 1-2 mil/jaktdag, helt offroad. Ofta är det jävlig terräng, tät skog och kuperat. Man går dessutom med mycket utrustning - tunga kängor, en hel del kläder, radio och bössa tex. Ofta innebär det rusher där man snabbt behöver genskjuta hunden, typ om det bär av mot en väg, mot grannens jaktmarker eller om hunden jagar fel vilt. Har man tur har man bilen nära eller en passkytt närmare hunden, annars får man vackert springa.
Det är ju i regel lågintensiv träning - man går inte fort men under lång tid. En normal jaktdag går jag ca 4-6 timmar.
Jag är aldrig så stark och senig i kroppen som efter en lång jaktsäsong :D

Jag brukar ju jaga älg varje år och sitter som passkytt och jag är imponerad av hundförarna :) De går mycket på en jaktvecka bara :D
 
Håller med om att drag kräver mest oavsett om föraren springer efter hund, cyklar eller åker skidor.
Agility kräver förstås också, men där handlar det mer om rusher.
 
Jag brukar ju jaga älg varje år och sitter som passkytt och jag är imponerad av hundförarna :) De går mycket på en jaktvecka bara :D

Ja, det brukar bli några mil i benen efter en säsong :D Jag brukar skriva ner hur långt hundarna har gått under en säsong, och de brukar landa på typ 40-60 mil. De går ju i regel bara 1-2 såtar vardera, medan hundföraren går 3-5 såtar. Kan tänka mig att jag går ungefär lika långt som en av hundarna under en säsong :p
 
Åå linlöpning i kombination med agility känns spott-on! Gillar själv att vara ute i skog och mark och agility skulle ju göra topp för vovvens mentalträning och fysik =D. När det gäller barmarksdrag/linlöpning vet du om det finns arrangerad träning för det (stockholmsområdet)?
 
Ja, det brukar bli några mil i benen efter en säsong :D Jag brukar skriva ner hur långt hundarna har gått under en säsong, och de brukar landa på typ 40-60 mil. De går ju i regel bara 1-2 såtar vardera, medan hundföraren går 3-5 såtar. Kan tänka mig att jag går ungefär lika långt som en av hundarna under en säsong :p

Själva tanken med att vandra runt i skog och mark (vi fjällvandrade en del i somras) gillar jag, bara jaktdelen som inte är riktigt min grej =).
 
När det gäller barmarksdrag/linlöpning vet du om det finns arrangerad träning för det (stockholmsområdet)?

Run with your dog arrangeras i Stockholm, i övrigt har jag dålig koll. Kolla med Svenska Draghundsportförbundet. Det brukar dock inte vara aktuellt med barmarkstävlingar den här tiden på året.
 
Kräver och kräver... Men alla hundar mår bra av att vara i toppform då och då, framförallt om de ska tävlas eller tränas i något som kan bli fysiskt krävande. Det är svårt att få en hund i toppform utan att som ägare vara ganska ordentligt fysiskt aktiv själv.

Utöver det som nämnts så finns det tex lure coursing som vinthundar kan tävla i. Då ska de springa så fort de kan efter en trasa på ett fält. Tänker man hundkapplöpning fast där trasan går sicksack och i stora bågar över ett fält så hamnar man rätt och hundarna springer två och två. Visst kan även en hund i dålig form springa, men vill man minska skaderisken och/eller ha chans på någon placering så gäller det att ha hunden i god kondition. Inför tävlingssäsonger blir det hos oss extra långa promenader i rejält trasslig terräng, cykelrundor/joggingturer osv. Det påverkar i alla fall hur vältränad jag är åt det positiva hållet :p
 
Själva tanken med att vandra runt i skog och mark (vi fjällvandrade en del i somras) gillar jag, bara jaktdelen som inte är riktigt min grej =).
Sauesank (hämta frigående får i norska fjällen) är fritt från skjutande, kräver en extrem kondis från både förare och hund och pågår i flera dygn. Däremot ingen tävlingsform utan ett arbete, så skrev inte upp det som svar på ts.
 
Sauesank (hämta frigående får i norska fjällen) är fritt från skjutande, kräver en extrem kondis från både förare och hund och pågår i flera dygn. Däremot ingen tävlingsform utan ett arbete, så skrev inte upp det som svar på ts.

Man kan ju iofs gå som hundförare utan att skjuta också - har du inte en ställande hund är det sällan som hundförarna skjuter. Deras uppgift är ju att få ut djuren till passkyttarna.
Däremot kräver det ju, precis som med vallningen, att man har en hund lämpad för ändamålet. Det har man förmodligen inte om man inte är intresserad..

Personligen vill jag inte gå utan bössa dock, främst med tanke på att jag vill ha alla möjligheter att avliva eventuellt skadskjutet vilt om jag kommer åt.
 
Ja, det är nästan värt att ha bössa med på fjället också, för ev nödslakt. När vi gick '14 hittade vi en älg som kämpade sig runt med ett brutet bakben. Var rätt jobbigt för killen som gick 2 mil(!) tor för att hämta vapen för att kunna avliva. Men det gjorde han!
Man kan ju iofs gå som hundförare utan att skjuta också - har du inte en ställande hund är det sällan som hundförarna skjuter. Deras uppgift är ju att få ut djuren till passkyttarna.
Däremot kräver det ju, precis som med vallningen, att man har en hund lämpad för ändamålet. Det har man förmodligen inte om man inte är intresserad..

Personligen vill jag inte gå utan bössa dock, främst med tanke på att jag vill ha alla möjligheter att avliva eventuellt skadskjutet vilt om jag kommer åt.
 
Kanske ingen hundsport men: att gå som hundförare vid drevjakter/med ställande hund :D
Förutom att hunden ska konditionstränas inför jaktsäsongen (cykel, löpning, simning, drag osv) så är det krävande för föraren under jaktsäsong. Jag går ca 1-2 mil/jaktdag, helt offroad. Ofta är det jävlig terräng, tät skog och kuperat. Man går dessutom med mycket utrustning - tunga kängor, en hel del kläder, radio och bössa tex. Ofta innebär det rusher där man snabbt behöver genskjuta hunden, typ om det bär av mot en väg, mot grannens jaktmarker eller om hunden jagar fel vilt. Har man tur har man bilen nära eller en passkytt närmare hunden, annars får man vackert springa.
Det är ju i regel lågintensiv träning - man går inte fort men under lång tid. En normal jaktdag går jag ca 4-6 timmar.
Jag är aldrig så stark och senig i kroppen som efter en lång jaktsäsong :D

Håller helt och hållet med. Jag är ju inte hundförare men jobbar på liknande sätt när jag är i fält (obanad terräng och tung utrustning/prover) och jädrar vad vältränad man är efter några veckor! :up:
 
Håller helt och hållet med. Jag är ju inte hundförare men jobbar på liknande sätt när jag är i fält (obanad terräng och tung utrustning/prover) och jädrar vad vältränad man är efter några veckor! :up:

Ja, det är förvånansvärt vad man blir vältränad! Man springer ju inte direkt, men det är väl just att man rör sig under så lång tid kanske?
Jag glömmer alltid hur jäkla jobbigt det är i början av säsongen också, så jag tycker att jag är rätt vältränad tack vare hundarnas konditionsträning med löpning osv - sedan går man ändå och flämtar och svär när man ska upp för nån höjd, med svetten rinnandes i ögonen :D
 
Heller med ovanstående men inflikar med K9 biathlon under dragtemat.
Där ska de både springas, bära, simma, paddla, skjuta och klara av diverse andra hinder! Så häftig sport!
 
Heller med ovanstående men inflikar med K9 biathlon under dragtemat.
Där ska de både springas, bära, simma, paddla, skjuta och klara av diverse andra hinder! Så häftig sport!

Ser så jäkla roligt ut! Jag tänkte springa det i Helsingborg med min Aussie nästa år. :D
 
  • Gilla
Reactions: Is
Ja, det är förvånansvärt vad man blir vältränad! Man springer ju inte direkt, men det är väl just att man rör sig under så lång tid kanske?
Jag glömmer alltid hur jäkla jobbigt det är i början av säsongen också, så jag tycker att jag är rätt vältränad tack vare hundarnas konditionsträning med löpning osv - sedan går man ändå och flämtar och svär när man ska upp för nån höjd, med svetten rinnandes i ögonen :D

Glöm inte allt jobb med fällt vilt sen! Släpa, dra, lyfta, slita!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 290
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 848
Senast: Atalantha
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp