Vilken klass ska hon rida?

Ponnymamma74

Trådstartare
Jag funderar på vilka klasser min flicka ska tävla till våren

Anna är tio år, ridit sedan hon kunde sitta typ. Haft egen ponny sedan hon var två. Hennes ponny som hon tävlar har hon haft i två åt, tävlat lokal sedan mitten på 2013. Ponnyn är en äldre läromästare, tävlad av förgående ryttare till lätt a med massor av vinster och placeringar. Min flicka har med sin ponny vinster och placeringar på lokal tävling, tävlar främst LC/LB. Kommer tyvärr oftast precis utanför placering, mest för att alla b-ponnyryttare här omkring rider som galningar i omhoppningarna och det vill jag inte att min flicka ska göra och då räcker inte tiden till. Hon får till viss del rida snabbt och snävt men inte galet. Ponnyn är pigg och svårriden men numera klarar hon honom väldigt bra, på träningar hoppar de banor på över 90 cm, enstaka hinder på över metern. Ett bra team säger tränaren. Hoppar för två olika tränare, båda säger att hon är klar för högre klasser, dock tycker den ena tränaren att hon ska hoppa högre än den andra. Dottern vill rida SM.

Hur har ni andra tänkt med era barn eller hur har ni gjort? Jag är orolig för att det ska bli tokigt om hon rider för höga klasser. När ska man egentligen gå upp i klasserna? Hur har er väg sett ut till SM, främst b-ponny? Rider barnen lika galet i omhoppningarna i högre klasser eller är det mer precision som styr placeringarna?
 
Jag skulle säga att ni ska träna så mycket ni kan på omhoppningsbanor, för självklart ska hon inte rida galet! Men det stärker självförtroendet att komma på placering och speciellt om man känner att man haft en kontrollerad omhoppning :)

Förutom det så skulle hon nog klara av LA nu, banorna är lite klurigare och det gäller att hon känner att det funkar bra.

Jag skulle sammanfatta det såhär:

- Prova lite högre klasser (lugnt första gångerna)
- Träna omhoppningsbanor och snabba vägar
- Bygg upp ett starkt självförtroende på LC/LB så att dom känns enkla i jämförelse med de högre klasserna
- Stega sedan uppåt sakta men säkert. Men var beredd på att ta lite lättare klasser ibland om självförtroendet skulle svikta :)
- Vill hon tävla SM så gäller det att hon har en bra grund att stå på!
 
Tycker det låter som om att din dotter har höga mål, alltid bra men se till att hon verkligen klarar av LC/LB nivå först. Blir det för svårt och hon blir ledsen/osäker säg att det är okej att gå ned en klass. Omhoppningsbanor/ snabba svängar är sådan som man alltid ska träna på även om man inte vill rida fort! Rider hon noggrant och effektivt så kan hon utan problem rida snabbare genom att plocka bort galoppsprång så småningom.
Se till att det är roligt för henne och ponnyn. :D.
:banana:
 
Se till att börja året där ni slutade eller gärna en klass lägre (dvs LC).

Sen en till tävling med LB lokalt - går det bra och det känns bra, prova en regional LB det är samma höjd men lite mer tekniskt.
När regonal LB känns bra så låt henne hoppa en (reg)LA någonstans där det är lätta hinder och en bra banbyggare som bygger. Passa gärna på att efteranmäla om ni hade en bra runda i Lb klassen innan, då har dottern en bra känsla i kroppen så låt henne smida medans järnet är varmt.

Går det dåligt så får ni gå ner i klasserna igen, det är inte svårare än så.

Ps. när hinderna blir större kommer hon att knipa placeringar även om hon inte rider som en hästtjuv :up:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp