Vilken köksassistent är bäst?

AgentCarter

Trådstartare
Eftersom allt flyter på smärtfritt med att alla dyrare saker är hela här hemma funderar jag på att unna mig en köksassistent efter jul+födelsedag (förra året fick det köpas både ny dator och telefon i nov-dec...)

Men vilken modell är bäst? Jag bakar minst en gång i veckan och tänkte börja baka bröd lika ofta då så behöver vara en kraftig maskin som klarar en hel del.
Dessutom ska den vara snygg att se på så den kan stå framme;)

Har velat lite kring tillbehören, t.ex. köttkvarn känns väl inte så aktuellt då vi har en industriell på gården (sambons idéer om att jag då kan göra korv håller jag inte helt med om)
En matberedare att skiva i har jag redan.

Upp till 6000 kan jag tänka mig att lägga ut, ser det som en investering som ska hänga med minst 10 år.

Senast ändrad:
Sv: Vilken köksassistent är bäst?

Jag har en sån Assistent - Förut hette de väl Electrolux men nu heter de väl Ankarsrum tror jag! :) Min är GAMMAL, säkert 30 år men fungerar helt felfritt och är stark! Den används ofta och har så gjort hela sin livslängd då jag fått den från mamma som bakar jämt! :)

Jag har en kitchen aid, jättenöjd! Har haft den i 2år och den fungerar utan bekymmer till brödbak, bullbak, kakbak. Jag bakar bröd 1gång i veckan, river grönsaker varje vecka. Den används ca 3ggr i veckan och står alltid framme. Hade en Elektrolux assistent förut men den va så jädra klumpig och stor så den fick bo i ett skåp och den blev därför knappt använd.
Jag gör degar på max 7dl vätska ~13dl mjöl, sen vill det åka över kanten. Lösning på det är ju att ha 2 skålar till den och göra 2 satser. Men då vi bara är 2 i hushållet så räcker den till oss.

Om man är ute efter retro-design så är den jäkligt snygg;) Elektrolux har kommit med en i samma stuk som kitchen aid och den är toksnygg!! Vet dock inte något mer om den än att den är snygg (ja jag är svag för snygga prylar)

Jag har en Kitchen Aid och är inte jätteimponerad. Min mamma har en gammal Assistent (Electrolux) som jag bakade en del med när jag bodde hemma och den var mycket bättre. T.ex. så var det mycket smidigare att få ner ingredienserna i bunken med Assistenten eftersom maskineriet på den sitter på sidan av bunken istället för ovanför och degrullen kommer åt bättre i hela bunken på Assistenten än på Kitchen Aiden. Assistenten är också kraftfullare. Kitchen Aid är en ganska klen maskin i genren, ger mindre effekt än andra bakmaskiner. Jag personligen tycker Kitchen Aid är överprissatt. Den har blivit en trendpryl. Jag har fått min i julklapp så jag kan väl inte klaga, men hade jag behövt betala för den själv hade jag valt ett annat märke. Har bara erfarenhet av dessa två sorter men är säker på att det finns billigare bakmaskiner som är prisvärda.

Jag har en Ankarsrum. Mamma har en gammal Electrolux som vi har slitit mycket på genom åren, och före detta sambon hade 7har också en sån, som jag använde under alla år.
När jag köpte min maskin så kommenterade försäljaren att hon tyckte att jag hade gjort ett bra val, för citat:
"Kitchen aid duger till cup cakes och muffins, men är för klena för stora bröd- och bulldegar."
Jag håller med henne, och är jättenöjd med min maskin.

Jag har en Kenwood kmix som jag är väldigt nöjd med. Den används mest när jag bakar bröd eller bullar, har precis som dig en mindre maskin som kan hacka och fixa de få gånger jag vill nåt sånt. Min kmix står framme hela tiden och jag tycker den är smidig och fin att se på;). Har dålig erfarenhet av andra köksassistenter så tyvärr kan jag inte jämföra så mycket men rent generellt så har Kenwood bra rykte.

Jo det lutar åt en kenwood efter ha läst en hel del tester, verkar ha varit testvinnare några år.
Kitchen aid är snygg, men som hvala säger tror jag att den är för klen.

En ankarsrum är också löjligt snygg, men har fått dåliga poäng på användarvänligheten. Men jag skulle behöva in till en affär och kolla det själv.

Jag har både en Ankarsrum assistent och en Kitchen Aid. Ankarsrummen står dock nedpackad såvida jag inte ska göra korv eller något liknande.
Kitchen Aiden passar våra behov bra och den är så trevlig att se på att den får stå framme. Har två skålar så det är inga problem om jag nu skulle vilja göra en jättesmet. Har ett "beater-blade" till den som jag tycker är bra. Det enda jag tycker är krångligt med Kichen Aiden är att jag inte riktigt fått in snitsen på att byta redskap. Ankarsrum Assistenten använder jag så sällan att det känns som en teknisk utmatning att få dit alla grejer;)

Jag har en Krups jag är väldigt nöjd med.

Ser att det skiljer väldigt mellan olika tester, ibland är Krups bäst i test och andra ggr är den nästan sämst :o

Jag bakar bara bröd med min och det fungerar väldigt bra iaf :)
Har testat Kitchen Aid men var inte imponerad, känns som en jäkligt dyr gräddvisp...

Har använt mammas Assistent sen jag var liten. Hon har haft den sedan 80- eller tidigt 90-tal. Den är hel, inget har gått sönder och den tuggar på! Jag har inte använt nån annan men skulle jag köpa ny skulle det bli en sån. Stor bunke och kraftfull maskin med bra tillbehör. Vi har den på en hylla som man lyfter ut ur ett undeskåp och klickar fast, så står den 'framför' köksbänken. När man är klar fälls den in igen.
Jag vet inte vad tillbehören kostar men jag vet att tillbehören till en Kitchen Aid är oerhört dyra. Är det samma prisbild mellan de två märkena?

I huset jag renoverar står det en riktigt, riktigt gammalt Assistent. Har inte vågat testa om den funkar än, antagligen är det delar som måste bytas och allt kanske börjar brinna när man slår igång den... :D Men det skulle samtidigt inte förvåna mig om den bara fungerade felfritt, trots att den stått oanvänd hur länge som helst!

Vet bara att köttkvarns-tillsatsen kostade 1495:- i affären där jag köpte min Ankarsrum för ett par veckor sedan.

Lånar knapp

Har en bosch mum6 på 1000 watt och 6.2 liter degskål. Mycket nöjd med den!

JAg startade nyligen igång en assistent som stått i ett rivningsfärdigt hus i snart 30 år, den var rejält överdammad och såg inte mycket ut för världen men startade gjorde den allt och gick finfint! :) De är helt fantastiska i kvalitén de där..

Sen måste jag ju ifrågasätta det här med användarvänligheten.. Svåranvänd ärligt? Det är ju den enklaste av maskiner!!

Senast ändrad:

Häftigt! Jag har inte kikat närmare på den alls, och tillbehören skulle nog behöva bytas ut... Välanvända grejer! Men nu är jag sporrad att testa den. :)

Håller med, väldigt lätt att använda. Men jag har inte använt den till annat än att baka, så övriga tillbehör kanske är krångligare att få på plats och använda?

Ja sant, de andra tillbehören har jag inte använt heller, är vegetarian så korvstoppning är inte min grej! ;) Men vet att min mamma använde de massor och det blir riktigt bra!

Testa du absolut! Till och med timerfunktionen och allt fungerade klockrent, jag blev så imponerad så den fick komma hem till mig nu istället för den jag har, den jag har är 70-tals orange och den här andra var grå men annars exakt likadana men i mitt kök passade grå bättre än orange, men den får vara med som extra maskin om man behöver baka extra mycket! :)

Senast ändrad:

Använde min mammas bosch, nån gammal variant som numera är över 20 år. Den var så hiiimla bra. Blandade degen fint, lätt att diska. Väldigt enkelt och smidig!

Sen fick jag en likadan fast ny variant i julklapp för nåt år sen. Totalt värdelös. Den lämnade jag tillbaka.

Köpte en stenålders electrolux för några hundralappar, grymt fin att se på och alla möjliga tillbehör följde med. Den var jag helnöjd med! Men nåt behöver lagas i den för den luktar bränt och hela maskinen känns strömförande...

Min man köpte en kenwood för nåt år sen. Den är stark och bra. Stor skål. Enkelt att diska. Så den funkar hur bra som helst. Även om jag saknar den gamla gamla fina. Hoppas det finns nån som kan kika i den och laga det som felar.

Jag har en gammal Hugin som ser ut att vara nutidens Kenwood. Den är säkert 35 år gammal och används stup i ett.

Jag är helnöjd. Den är stark och lättanvänd.

Jag röstar också på Kenwood!
Jag har erfarenhet av tre generationer.

Den jag har i stugan är mormors gamla som har minst 35 år på nacken, jag minns den från när jag var liten.
Har köttkvarn och mixerbehållare i glas - vore VÄLDIGT intressant att veta hur många arbetstimmar den gjort!
Tillverkad i gjutjärn tror jag. ;)

Hemma har jag efterträdaren till ovanstående som jag fick av mormor när hon slutade baka. En tidig åttiotalare skulle jag säga - den är i plast och beige och brun. :D

Syrran fick pengar av mormor och köpte en ny för ett par, tre år sedan, det blev en Kenwood för henne också - hon hade kämpat länge med gammelmosterns 35+-åring med skål som bara klarade halvlitersdegar.

/Keb

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka