Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

E

Escape

Det här är bara en rent nyfikenhets fråga,
Jag undrar, vilken läderfärg tycker ni är snyggast på:
Fux
Svettfux
Svart
Mörkbrun
Brun
Skimmel

Själv tycker jag att det är fint med ett riktigt ljust läder på en fux, typ "London" tror jag att det beskriva ibland. Likaså på en svettfux.
En svart häst kan också vara läcker i riktigt ljust läder, men fint är även typ Havanna (lite åt det brunröda hållet) Och så klart helt svart träns/sadel med mässingspännen...
Mörkbrun häst - ljus läder eller m.brun läder
brun - svart träns
Skimmel - svart eller ljus läder.

Ok inser nu att jag är förtjust i ljust läder... :-)

Vad gillar ni? Hur pass matchar ni utrustningen till hästen och tänke rpå vad som passar?
Jag vet att funktionen är det viktigaste men om man bortser från det och bara ser till det yttre,

mvh
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Fux - ljusare variant av brun.
Svettfux - brun
Svart - svart
Mörkbrun - mörkbrun och rödbrun.
Brun - brun
Skimmel - det beror på vilken skimmelfärg hästen har, är den flugskimmel med bruna prickar så brunt, är hästen grå så svart.

Helt enkelt det som matchar hästens egna färg!
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Som sorbe säger, en färg som är så nära hästens egen färg som möjligt! Så brunt på alla fuxar och bruna hästar, svart på svarta.

På skimmlar så är rödbrunt läder supersnyggt. :d
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Min åsikt är att dressyrutrustning ska vara svart oavsett hästens färg... ser mest klassiskt ut.
Hoppsadel och träns däremot får gärna vara bruna, sålänge hästen inte är svart eller gråskimmel!

ganska dålig bild, men den här färgen har min fux på sin "hoppkostym"

rosieochflugan055.jpg
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

usch nej, svart läder på fux är fult som stryk, blir inte vackrare av att det är en dressyrsadel... :crazy: blir alldeles för hårt! man ska inte ha ljusbrun i dressyren men mellan-mörk brun går bra, om hästen klär den färgen bättre.
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

mörkbrunt eller rödbrunt läder på alla utom skimmeln... en brun häst passar i både svart o brunt..
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

har ni inget färgseende eller. :p svart på fux gör ONT i ögonen!! det var en lyckans dag då jag äntligen fick en brun dressyrsadel till min fuxpålle. :bow:
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Jag tycker det kan vara fint med brun - mörkbrun på en svart häst!

jag själv har svart till min krake, men är lite sugen på att skaffa en beg uppsättning med brunt till oss. Men svårt att veta vilken brun man skall ha, finns ju hundra olika nyanser!
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

hstbilder010.jpg


Gör det här ont i dina ögon?:p

Njää, dressyrsadlar och träns ska vara svarta, sådetså!
Ska man ha brun dressyrsadel måste man ju ha bruna stövlar(dessutom samma nyans, komplicerat!), och ska man ha bruna stövlar måste man ha brun kavaj, inte särskilt dressyrmässigt enligt mig:D
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Hehe, skönt med en medsyster!

Fast jag tycker eg brunt är finare på fuxar, men dressyrsadel, nääää det går inte:D
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Såg eran diskussion, å var bara tvungen att bli medlem:)

Jag har en svettfux, och han ser verkligen förj*vlig ut i ljusbrunt/brunt.. Däremot döläcker i sina svarta prylar:D Men kan tänka mig att en "vanlig", alltså, ljusare fux, är finare i brunt, men njaa, ljusbrunt däremot, är inte riktigt min färg alls:)

Men annars instämmer jag rätt mkt med föregående.. Dressyrutrustning SKA vara svart;)

En mörkbrun häst, med lite tendens till mjölmule, helst nåt liiitet tecken i pannan, å så typ rödbruna grejjor, damn it, så snyggt;D Mjau
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Haha låter som du precis beskrivit min häst!:D Och jag som hade tänkt skaffa en rödbrun hoppsadel;) Har redan pullarträns och läderskydd i rödbrunt så det lär det bli på sadeln också, så snyggt:d
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Det kan du skriva upp:D Jäklans vad snyggt:D Ingen bild å lägga upp på honom/henne?:D Jag vill se:)
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Tyvärr inte på den här datorn, men det är hon på min avatar:) Tagen under sommaren då hon är som ljusast.
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Har du sett mr brink? på sin snygga fux med BRUN sadel o träns.....

inte behöver man ha bruna stövlar och kavaj för det! även om väldigt många dressyrryttare har bruna stövlar till vardags (jag också).
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Fux - lite ljusare brun.
Svettfux - mörkbrun.
Svart - svart.
Mörkbrun - svart.
Brun - brun.
Skimmel - beror på. svart om den har några svarta/grå hår och brun om den har bruna stänk i färgen.
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Jag kör svart i dressyr:
IMG_1790.jpg


Och brunt/rödbrunt i hoppningen:
7281444.jpg


I terrängen har jag dock svarta benskydd (här med vita boots :o ) för de bruna läderskydden blir förstörda i vatten.. *s*
9243199.jpg


Jag tycker det är snyggt på min svarta häst iaf :)

Min mörkbruna häst kör jag svart i dressyr och brunt i hoppning.
385967.jpg

328098.jpg
 
Sv: Vilken läderfärg passar bäst på respektive häst?

Fux-Svart o mellanbrunt o mörkbrunt
Svettfux- mörkbrunt
Svart-svart ;), rödbrunt o ja typ alla färger förutom LJUS alltså Havanna London eller vad färgen nu kallas blir för orange o lysande mot pälsen (iofs är ingen häst snygg i den färgen. skär sig till fuxar också *ryser*)
Mörkbrun-Mörk/rödbrunt, brunt,svart
Brun-kan ha alla färger, men jag tkr rödbrunt är snyggast!
Skimmel-samma där

som sagt kan de flesta hästar ha de flesta färger, förutom fuxar, de kan inte ha rödbrunt tkr jag eller london. men som jag skrev tidigare kan ingen häst ha london färgad utrsutning (ni vet orangebeige. blää)
 

Liknande trådar

Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 285
Senast: Wera
·
H
Utrustning Hej alla! Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag hamnade här! Dagens i-lands problem: Kan man ha brun (mörkbrun) utrustning på en...
2
Svar
22
· Visningar
9 652
Senast: Pallen
·
S
Utrustning Nu står jag i valet och kvalet och ska bestämma vilken färg jag ska ha på lädersakerna till min häst ;) (i-landsproblem jag vet...) har...
Svar
3
· Visningar
1 331
Senast: svampbobbis
·
Hej
Utrustning Jag behöver hjälp! Jag gillar verkligen ljust läder tex. fudge. Men kan man ha det på en skimmel? Riktigt vit skimmel.... Har haft...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: Bisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp