Brun utrustning på brun häst?

H

holymolymeohmy

Hej alla!

Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag hamnade här! Dagens i-lands problem: Kan man ha brun (mörkbrun) utrustning på en riktigt brun (guldbrun typ) häst? Jag har alltid haft svart utrustning på mina bruna hästar och brun på mina mörka samt skimlar. Men jag tycker att brunt läder är mycket finare. Så, brunt läder på en riktigt brun häst - vad säger ni? Ni som själva kör brunt på brunt - langa in bilder och convince me! Tack!
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Japp, det tycker jag absolut att man kan ha! Det kan i vissa fall t o m vara snyggare än svart. (Är dock ngt partisk då jag föredrar brunt eller allra helst tobacco/ljusbrunt). :)

Hittade givetvis inte en enda bild på pållen där hon har brunt träns, mest troligt pga att hon har svarta sadlar. Har en bild med ljusbrunt träns men det var ju inte vad som efterfrågades.
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Det tycker jag asbolut! Även rödbrunt och mer beigebrunt hade varit snyggt. Lite kaxigt sådär. Själv kör jag brunt på vitt/grått så kan inte bidra med bilder.
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Kanon! Jag har en Arezzo D sadel i brunt som jag älskar och som ligger fantastiskt bra på den nya kusen, men så började jag fundera på om det kanske inte var så smidigt att ha brunt på brunt. Men vad fan! Jag kör på brunt!
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Det var den dummaste frågan jag hört idag. :D

Brunt kan man ha på alla färger på hästar, det är snyggast! Svart läder är så tråkigt, brunt ser mer levande ut och är roligare att äga för man ser det förändras!
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Självklart ska du ha brunt läder. :love:

Svart läder är bara ok på svarta hästar eller gråskimmlar, även om brunt är snyggast även på dessa färger. :angel:
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

402586_10150583137778156_717653155_10608681_1780035317_n_184501703.jpg


Min bruna med brunt läder.
Dock så är han mycket mer "gyllenbrun" på sommaren.. vet inte om jag hittar någon bra bild.. Men det gör inget, brunt är snyggast ändå!

dscf4285_156857576.jpg

Visserligen i svart här, men där ser man lite mer av hans sommarfärg.. Nästan lite orange-aktigt brun då.
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Haha! Tack hörrni! Brunt it is then! Måste nog ge mig ut på shoppingtur och införskaffa allt brunt jag kan hitta - innan jag ångrar mig!
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Fin pålle förresten! Klappa på den från mig!
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Kan du inte lägga in bild ändå, jag med grå häst hade gärna velat se!! Kanske nästa sadel blir brun!! Men ni som kör bruna sadlar osv, hur gör ni med stövlar och annat som ni själva har i läder, även hjälm?
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Hm.. Hade ingen riktigt bra bild, men vi provar med dessa. Jag har ju iof svårt att ens hitta en svart sadel ;) Men tycker bättre om brunt så det gör mig varken från eller till!

pf.jpg


rdr.jpg


rdr7.jpg
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Tack! Ja varför inte egentligen! Det jobbiga är ju bara att hitta rätt bruna nyans på matchande träns osv
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Jag brukar ofta köpa ljusare nyanser av brunt, när jag smort dem ett par gånger så har de mörknat och blivit i det närmaste likadana. :)
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Allra helst vill jag ju ha helt naturfärgat läder men detta gick ju med! Tränset har förövrigt mörknat lite och har mer liv, med sadeln är det ju helt :love: Skulle någon lämpa av en wintec hoppsadel i tobacco/ljusbrunt i mitt stall skulle jag inte bli ledsen!

dsc_0611_148127613.jpg


0eeb87de90eecabefe.jpg
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Man matchar sig själv för sig och hästen för sig, så har du svarta stövlar är det lugnt att ha svart hjälm osv. Har hästen brunt träns och brun sadel så har du ju matchat den! :idea:

Appropå nyanser så var jag jätteemot det tidigare, att blanda nyanser, men nu tycker jag att det är SNYGGT att ha olika nyanser, så länge de inte skiljer sig allt för mycket (som mörkbrun sadel som nästan ser svart ut och tabacco/orange träns).
Brunt läder är ju levande jämfört med svart, man ser det åldras, bli mörkare med tiden och så vidare. :)
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Smart, så har jag inte tänkt! Då ska ja se om jag kanske skaffar mig en brun sadel när och om jag måste byta! Men detta anses väl som ok på dressyrbanorna också va? Eller är man helt ute och cyklar då?
 
Sv: Brun utrustning på brun häst?

Nu går jag emot strömmen en liten smula, men bah :angel: .
Brunt läder tycker jag är snyggt på bruna hästar med en gul eller röd underton i nyansen. Men jag kan tycka att det ser lite tråkigt ut, om hästen och lädret har nästintill samma färg. (Dock är jag nog lite färgad, eftersom jag alltid tyckt att bra svart läder åldras vackrare än brunt. Det är inte förrän i somras, då jag köpte min fjord, som jag "föll" för det chokladbruna/mörkbruna lädret.)

På förra hästen (brun) försökte jag att hålla mig till svart läder. Men vill man ha bladsadel, och har en häst med knepigt sadelläge, då är det inte lätt. Ett par av sadlarna var bruna, och såklart den som till slut passade allra bäst (och fortfarande ligger kanon). Äsch :D

Nuvarande hästen har brunt (ljusbrunblack). Jag håller mig dock till svart till mig själv (hjälm och stövlar), iaf än så länge :D

Har väldigt få bilder online på förra hästen, men här syns sadeln vi hade ett tag, iaf.
31775005.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 083
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 474
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Ni som har bruna hästar av samma nyans som min (se bild), vad för färger är fina på dem? Jag har mest blåa schabrak till honom men...
Svar
16
· Visningar
1 804
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp