Bukefalos 28 år!

Vilken period har varit jobbigast?

Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Graviditet och de första 6 månaderna seglade förbi utan några problem alls. Jag var jätteförvånad att det kunde gå så smidigt! Mellan ca 6 och 8 1/2 månaders var tuffare, min son var nästan konstat förkyld eller magsjuk samtidigt som han till och från gick igenom en separationsfas. Egentligen var har oftast superglad på dagarna, om än lite klängig i perioder, men nätterna var sämre än tidigare. Om separationfas sammanföll med en dunderförkylning så vaknade han minst en gång i timmen och kunde inte somna om. Efter några månader är man ganska mör...

Nu är han drygt 10 månader och sedan 1 1/2 månad sover han mycket bättre igen och bara underbar!
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Varje period har sina problem.
Nyfödd - 6 mån, tröttheten och bundenheten.
2-3 år - första trotsen de vill men kan inte.
6 år - trotsåldern som ingen missar ...
12 - utflytt, tonåringar är världens mest självcentrerade varelser, det är bara de som är missförstådda och feltolkade.

//mimmipigg, nr one out, nr two on the go, nr three needs three more years and after that I'm free!
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Sådana här situationer har jag helt förträngt :crazy:

Jag kan sitta uppe varenda natt med en gråtande bäbis, vakta och aktivera henne när hon blir rörligare och svara på en miljon "varför" men hur ska jag kunna skydda henne från andra människors elakhet?

Jag inser att hon kommer klara det mesta själv men att bara se på när hon är ledsen måste vara det värsta man kan göra?!
Det gör ont i hjärtat redan nu när jag tex nyser så hon blir rädd och börjar gråta.
Får man ångra sig och stoppa tillbaka henne? Jag klarar nog inte det här...:(

Ja andra människors elakhet kan man aldrig skydda dem ifrån, men man kan ge dem så mycket självkänsla och trygghet och finnas för dem så mycket att de vet var det finns kraft och tröst att hämta när deras egen är på upphällning.
Och att man låter dem få veta att de har ett eget värde, oavsett vad människor säger/gör eller tycker.

Men jag säger som du, jag sitter hellre uppe med en icke sovande bebis, vaktar, vyssjar, tröstar och aktiverar än går igenom det igen, men ändå är jag glad att hon sökte sig till mej, att jag fick lov att göra det lilla jag kunde, om det så bara var att hämta snytpapper och så lyssna förstås.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Hmmmm jag tycker första året var jobbigast men jag hade ju förlossningsdepression... nu i efterhand har jag tyvärr inte många minnen av dotterns första 12 mån... och det i sig är ju hemskt.
Konstaterat är jag klarar inte sömnbrist och att måsta kliva upp på nätterna. Det i kombination att jag har helvetisk graviditet bakom mig (som jag just under graviditeten inte klagade på) gör att det är oerhört minimal chans att jag vågar och vill skaffa en till.... (avrådd av mina läkare också tyvärr)
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Helt klart första året (hittills). Men det verkar som på er andra att 6-åringen kanske ändrar på det. Han är 5½ år nu och än så länge har det bara blivit roligare ju äldre han blivit.

Det går iofs mycket bättre med min 5½ veckors nu än det gjorde med den första men ag avskyr verkligen den här sömnbristen.Bläää:(

I övrigt är det ju förtrollande att få vara så kär i en annan liten människa som man är i de här små:idea:
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Efter tredje barnet steriliserade jag mig, trots att jag gärna skulle ha fler barn. Detta för att jag aldrig, aldrig, aldrig någonsin skulle utsätta mig för plågan att vara gravid igen. Folk sade att jag skulle vara glad som kunde bli gravid, att jag säkert bara överdrev eller löjlade mig, men jag ville bara dö hela tiden. Aldrig att jag idag kan se tillbaka på mina graviditer med någon form av rosenskimmer, ens med rött vaselin på filtret...

Mina barn har alla tre varit extremt närhetskrävnade det första året och det har varit jobbigt på sitt sätt, men det har varit ok ändå.

Nu i vinter har vi varit sjuka tamejfan hela tiden, och det tycker jag är jobbigast av allt. Min klena lekamen har därmed gjort att jag inte heller haft något tålamod med mina yngsta telningars klåfingrighet (som ju är något lite utöver det vanliga). Jag är just nu trött på att de hittar allt som man råkat glömma oinlåst och har sönder det.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Runt året var det ganska jobbigt för min son skulle bara springa iväg hela tiden, o innan han kunde gå reste han sig mot allt o klättrade upp på allt....man kunde inte göra något alls....bara övervaka..

Idag är han snart fyra o ett riktigt energiknippe men man är ju rätt van vid att alltid ha det där lilla ögat på honom..däremot fasar jag för framtiden, skolan, mobbing, droger, krossat hjärta, arbetslöshet......barnaåren har hittils ändå varit ganska lätta (även om man väl haft sina stunder...men de har gått över). Nu har jag haft turen att han har sovit hela natten sen han var i stort sett sex sju veckor, så jag har ju aldrig behövt känna någon panikartad sömnbrist. Det tror jag kan knäcka den tappraste...
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

En tyckte de första 3 månaderna var pest och pina och kommer inte skaffa fler barn för att slippa genomlida dessa igen.

Precis sådär kände jag! Det kändes som att sitta i fängelse och närapå dö av tristess!

Min dotter fyller 8 år till hösten, och har inga syskon.

Precis när hon började dagis var också en lite jobbig tid, men inte för att HON var jobbig, utan för att hon blev sjuk hela tiden.
Roligast är precis just nu! Jag tycker det är kul att ha ett skolbarn, hjälpa till med läxor m.m., vi kan gå till stallet tillsammans och båda tycka det är skoj m.m., m.m.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Jag har bara en tvååring, men hela det första året var pure hell. Jag minns inte en enda glad dag, inte en vacker känsla, ingen kärlek alls, ingenting mer än ångest, tristess och tårar. Jag drabbades av en grav förlossningsdepression som började släppa när min son var en bra bit över året.
Då sov ändå min son som en dröm från dag ett. Under hans två första år kan jag räkna antalet jobbiga nätter på ett finger, då han var 8 månader, hade 40 graders feber, snuva och svullen hals. Han vaknade fyra gånger den natten. Jag tror han vaknat på natten (för att stoppas om och somna om direkt) en gång det senaste året öht.

Nu tycker jag bara att det blir roligare och roligare. Ändå har min son varit mycket aktiv och haft utbrott många gånger per dag sedan ettårsåldern. Jag tror inte att det är möjligt att det någonsin kommer att kännas lika genomvidrigt som under Vikkes första år.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Nu börjar vår son närmra sig 2 år. Men jag kan lätt säga att första tiden var jobbig. Dvs de 3 första månaderna.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Senare delen av tonåren och fram till att läget är så pass stabilt att ungen kan flytta.

Jag har ju också nästan vuxna barn och tycker tiden i mellantonåren var ganska jobbiga, när de vill mycket, tycker de är vuxna, men ändå inte är mogna att göra allt det där spännande. När man bara är en tjatig och tråkig morsa som "inte fattar hur det är att vara ung".

Jo tack, jag minns allt för väl:angel:

Men skämt åsido har jag haft en ganska lugn resa med mina fyra, yngste är nu 16, och då är oron över mc-åkandet, ute med kompisarna, 20-åringen åker på festival, 18-åringen vill vara au pair.

Stora barn är andra bekymmer.


Men de flesta här verkar ha ganska små barn, och jag tyckte perioden med tre små på 1, 2½ och 4 var lite sträng. Jobbigt att göra saker med alla, jag var nog lite instängd då. Maken gick i skolan och var hemifrån i veckorna, det var lite tungt ibland.

Annars är det som lumpen, man minns mest de roliga sakerna...
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Min sjutton-, snart arton-, åring är en dröm, faktiskt. Skötsam i skolan (om än det ständiga omdömet är "han kan bättre"), får bra betyg, jobbar extra, tvättar sin egen tvätt, dräggar inte omkring på stan, lagar mat, städar och diskar osv.

Undrar när helvetet brakar lös där? Eller om det redan är passerat utan att jag märkt det?
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Här har det mer varit som små virvelstormar ibland;)Blåser in snabbt, är förbi lika snabbt, men snurrar till det lite.

Tror inte du behöver vara orolig. Har du kommit så långt går det nog hela vägen:)
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Med första sonen gick allt på rosor fram tills han var 1,5 år, då han började trotsa. Och nu, dryga två år, är han megatrotsig :crazy:

Med andra sonen har inget varit rosenskimrande, snarare lite dimgrått av trötthet :o

Möjligt att jag kanske kan urskilja en sorts förbätting när han lärde sig sitta vid sju månader, innan dess har det varit SKITjobbigt.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Nu är den jobbigaste tiden.
Saga som alltid varit så glad och snäll klarar numera inte av att man sätter ifrån sig henne, hon kan inte leka själv, vill inte sova själv om hon ens kan sova, på dagarna går det i ett. Man skall sitta med henne från dess att hon vaknar tills hon slocknar av utmattning på kvällen..

Jag arbetar heltid och orkar inte riktigt med allt. Min sambo är såklart trött när jag kommer hem efter att hon har gnällt hela dagen och vill att jag skall ta över men då är jag själv helt slut. Det är verkligen inte roligt just nu..
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Intressant tråd!

Tror att det är väldigt individuellt och väldigt bundet till hur man själv mår. Graviditeter är tuffa!
Äldsta sonens åttonde/nionde år var tufft. Nu blir han snart tio och vi tycker nog att det börjar vända.:)
Återstår att se om lillebror följer storebrors fotspår i denna utveckling.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Små barn små bekymmer - stora barn stora bekymmer ;):angel::devil::eek::cool:
(tycker lippan med 5 barn som nu är 10, 12, 16, 18 och 20, där 12-åringen är pojke och resten flickor). Det är ju helt klart lättare att ta en motsträvig 2-åring under armen än att lyfta in en motsträvig 16-åring i en bil, om ni förstår hur jag menar...!

Varje tid har sin tjusning, tycker inte att det var spec jobbigt att ha tre tätt och sen ett litet hopp och två tätt igen!
Trots och början till självständighet, första fyllan och helpuckad morsa som inte fattar något...ja, ja, hela registret är genomgånget både en och flera gånger, och det är förmodligen några gånger kvar innan det planar ut för somliga av barnen. Helt klart är att äldsta har varit minst "bekymmersam" om man får säga så om sitt eget barn!?:cool: Nu ska ju inte barn jämföras egentligen, så jag kan väl summera med att säga: alla har haft sina perioder mer eller mindre, det har kunnat vara både värre och lättare gissar jag.
Det är bara att stå kvar med båda fötterna på jorden och lita på sin magkänsla...!
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Jag tyckte 0-7 månader var pest och pina, ångrade faktiskt att vi skaffade barn och grät varje dag :crazy:. Men allt har blivit mycket lättare när dottern börjat ta sig fram själv (även om det krävs mera övervakning). Nu slipper man en bebis som är arg från morgon till kväll och måste bääääras hela tiden! Enklare att ha med sig henne också- bara släppa ned henne på golvet hos vänner så roar hon sig själv medan man dricker kaffe :D.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

Senare delen av tonåren och fram till att läget är så pass stabilt att ungen kan flytta.

:bow: Skriver under varje ord i din mening. Som tur är visste jag inte om detta då de var små annars hade det nog bara blivit en.
 
Sv: Vilken period har varit jobbigast?

:eek:

Det där låter exakt som Arvid. Han är precis sådär nu, han kan sitta själv, men smyger jag ut ur rummet så skriker han bara rakt ut. Man ska bÄRA honom eller gå och hålla honom i händerna.

Dessutom är jag själv dygnet runt större delen av veckodagarna, har alltid haft Arvid varje morgon sen han föddes och tagit honom varje natt han vaknat. Jag är TRÖTT!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 638
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 772
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 553
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp