Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Anfall är bästa försvar?
När du uppmanas att länka till källor för dina påståenden så efterfrågar du källor från den som frågat dig om källor. Intressant debatt taktik. NOT.
Ett tips: Läs tråden först och fråga sen. Vilket påstående avser ditt inlägg och vilken är din fråga?
 
Ett tips: Läs tråden.
Nu försöker du göra det lätt för dig. Så jobbigt kan det väl inte vara att läsa tråden. Om du bemödar dig att skriva inlägg, så hör det till allmänt hyfs att man har läst igenom en tråd först och inte bara svarar på någon lösryckt mening utan sammanhang.
 
Nu försöker du göra det lätt för dig. Så jobbigt kan det väl inte vara att läsa tråden. Om du bemödar dig att skriva inlägg, så hör det till allmänt hyfs att man har läst igenom en tråd först och inte bara svarar på någon lösryckt mening utan sammanhang.
Vanligt hyfs är att man inte bedömer andra utifrån hur man är själv, var det något annat?
 
Jag tycker det är rätt komiskt när man bollar över ett svar på andra "experter" utan att veta vem eller vilka som faktiskt har erfarenhet.
Det kan vara vem som hellst av oss alla som sitter på stor kunskap.

När det gäller hundars kroppspråk är jag inte grön precis men vill jag veta något frågar jag sambon. Som uppfödare, hjälptränare till problemhundar, hjälpt till att träna polishundar, är skyddsfiggurant och har haft flock av brukshundar iaf 15 år anser jag (och tydligen fler eftersom de efterfrågar honom) att han har erfarenhet nog.

Ang nos svarade han såhär sammanfattningsvis: Nospartiet är byggt av ben och brosk och inte rörligt så det kan inte visa signaler. Däremot kan huden rynkas när hunden drar upp läppar och munngipor exempelvis för att blotta tänder. Blotta tänder kan plattnosar ändå så själva rynkandet spelar liten roll. Behöver hunden förtydliga sig så morrar den.
Han upplevde inte alls att plattnosar har svårt att kommunicera pga sin nos.
 
Jag smygrensade tråden tidigt i morse i förhoppning om att slippa fler onödiga inlägg som handlat om vem som inte fattar vad.
Nu rensade jag en andra gång.
Tredje gången gillt sägs det så måste jag göra det igen, ja då låser jag den istället.

/lillebill,moderator
 
Fina hundar som nog kunnat passa mentalt men den pälsen efter en skogspromenad en regnig höstkväll :nailbiting:
Agility är inget brinnande intresse men ett av de sätt jag kan erbjuda som aktivering då jag ändå tycker det är lite kul. Lägger gärna nåt spår ibland också men inte regelbundet så att säga. Det stora barnet skulle nog tycka det var kul med agility också. Men hunden behöver på inget vis kunna prestera på agilitybanan utan mest bara tycka det är kul:)

Swiss Mountain dog ... de ar storre an du onskar, men alla andra kriterior stammer bra. :) Sa kan du trana den att dra barnen i karra ocksa.:angel:
 
Däremot kan huden rynkas när hunden drar upp läppar och munngipor exempelvis för att blotta tänder. Blotta tänder kan plattnosar ändå så själva rynkandet spelar liten roll. Behöver hunden förtydliga sig så morrar den.
Han upplevde inte alls att plattnosar har svårt att kommunicera pga sin nos.

Som uppfödare av plattnosar så håller jag med honom,deras ansikte har ingen betydelse för kommunikationen.
Dobbis / med en grupp av både långa o trubbiga nos hundar
 
Jag smygrensade tråden tidigt i morse i förhoppning om att slippa fler onödiga inlägg som handlat om vem som inte fattar vad.
Nu rensade jag en andra gång.
Tredje gången gillt sägs det så måste jag göra det igen, ja då låser jag den istället.

/lillebill,moderator

Har det varit popcorn time här utan att jag fick vara med ? :cry::p
 
Hur kan man tycka att spetsar har ett vargliknande utseende:confused:
Klart de har!

90
 
Fast backar undan när någon försöker hälsa räknar inte jag som reserverad utan som en hund som har en social rädsla, oavsett om den sen inte agerar på den med att försöka freda sig.

OK. Jag träffade en jämngammal Kromis, lite släkt då den kommer från samma kennel som Ozzys pappa, väldigt lika utseendemässigt. Men den var det ni skriver är reserverad, artigt satt han still och lät sig hälsas på men tog inget eget initiativ. Ozzy upplever jag då mer som socialt osäker som ni säger.

Ja den låter mer som reserverad :)

Men det finns helt klart mycket förvirring kring uttrycket. Känner en som har en ras som ska vara reserverad, och hon beklagar sig mycket över hur folk tar hundar som är rent utav rädda för folk och kallar det att hunden är "reserverad" och avlar på möget ändå :meh:

Jag har en Kromis som nu har hunnit bli två år. Jag upplever det reserverade draget som positivt, eftersom han inte har någon jakt i sig och inte går fram till folk hursomhelst är han väldigt lätt att ha lös. Ludde vill gärna hälsa själv och tycker inte om folk som är för "på" då backar han. Men det är inte värre än att han kan vara modell och hanteras av nya människor.

Själv tycker jag att Kromfhorländern är en helt underbar ras och när dagen kommer (långt bort får jag hoppas) blir det självklart en kromis igen :love:



13738343_10209945728184937_7743098263973339712_o.jpg


Bonusbild från hemma:
13403840_10209612101324474_5884129660498961863_o.jpg
 
Jag har en Kromis som nu har hunnit bli två år. Jag upplever det reserverade draget som positivt, eftersom han inte har någon jakt i sig och inte går fram till folk hursomhelst är han väldigt lätt att ha lös. Ludde vill gärna hälsa själv och tycker inte om folk som är för "på" då backar han. Men det är inte värre än att han kan vara modell och hanteras av nya människor.

Själv tycker jag att Kromfhorländern är en helt underbar ras och när dagen kommer (långt bort får jag hoppas) blir det självklart en kromis igen :love:



13738343_10209945728184937_7743098263973339712_o.jpg


Bonusbild från hemma:
13403840_10209612101324474_5884129660498961863_o.jpg
Och plötsligt kopplade jag vem du är :-) fina Ludde.
 
  • Gilla
Reactions: AW
Som uppfödare av plattnosar så håller jag med honom,deras ansikte har ingen betydelse för kommunikationen.
Dobbis / med en grupp av både långa o trubbiga nos hundar
En hund som är van vid plattnosar, som i en uppfödning med blandade nosar så självklart vet långnosarna att plattnosar också är hundar.

Vi upplever det motsatta dagligen. När en en engelsk bulldogg, eller blandisar med bulldoggar eller andra hundar med konstiga utseenden ska möta våra eller andra hundar så blir det konstigt och extra spänt. Det behöver inte vara enbart plattnosar; det kan vara hundar med massor av päls över ögon/ ansikte eller det kan vara en hund som ser ut som en tjock gris med korta ben. Ett gäng miniatyrbullterrier ser också märkliga ut fast de har nos, men konstig nos. En superlång blandtax får också andra hundar att haja till. Jag bor intill ett hundpromenadstråk och jag iakttar hur hundar reagerar på andra hundar, inte bara våra egna. Hundar reagerar på det som ser annorlunda ut; det behöver inte vara hundar enbart. En människa med avvikande klädsel och beteende får hundar att stelna till, om det inte är så att hunden bor i en storstad där det ständigt går förbi en massa olika slags människor med alla möjliga beteenden och gångstilar.
 
En hund som är van vid plattnosar, som i en uppfödning med blandade nosar så självklart vet långnosarna att plattnosar också är hundar.

Vi upplever det motsatta dagligen. När en en engelsk bulldogg, eller blandisar med bulldoggar eller andra hundar med konstiga utseenden ska möta våra eller andra hundar så blir det konstigt och extra spänt. Det behöver inte vara enbart plattnosar; det kan vara hundar med massor av päls över ögon/ ansikte eller det kan vara en hund som ser ut som en tjock gris med korta ben. Ett gäng miniatyrbullterrier ser också märkliga ut fast de har nos, men konstig nos. En superlång blandtax får också andra hundar att haja till. Jag bor intill ett hundpromenadstråk och jag iakttar hur hundar reagerar på andra hundar, inte bara våra egna. Hundar reagerar på det som ser annorlunda ut; det behöver inte vara hundar enbart. En människa med avvikande klädsel och beteende får hundar att stelna till, om det inte är så att hunden bor i en storstad där det ständigt går förbi en massa olika slags människor med alla möjliga beteenden och gångstilar.

Fast det betyder väl inte nödvändigtvis att trubbnosarna har sämre kroppsspråk? Jag skrev tidigare att jag alltid upplevt att andra hundar reagerar mer på spetsar vid hundmöten, deras utseende ligger dem lite i fatet - men det betyder ju inte att spetsar har sämre kroppsspråk när de väl aktivt kommunicerar.
 
En hund som är van vid plattnosar, som i en uppfödning med blandade nosar så självklart vet långnosarna att plattnosar också är hundar.

Vi upplever det motsatta dagligen. När en en engelsk bulldogg, eller blandisar med bulldoggar eller andra hundar med konstiga utseenden ska möta våra eller andra hundar så blir det konstigt och extra spänt. Det behöver inte vara enbart plattnosar; det kan vara hundar med massor av päls över ögon/ ansikte eller det kan vara en hund som ser ut som en tjock gris med korta ben. Ett gäng miniatyrbullterrier ser också märkliga ut fast de har nos, men konstig nos. En superlång blandtax får också andra hundar att haja till. Jag bor intill ett hundpromenadstråk och jag iakttar hur hundar reagerar på andra hundar, inte bara våra egna. Hundar reagerar på det som ser annorlunda ut; det behöver inte vara hundar enbart. En människa med avvikande klädsel och beteende får hundar att stelna till, om det inte är så att hunden bor i en storstad där det ständigt går förbi en massa olika slags människor med alla möjliga beteenden och gångstilar.

Låter ju mer isf som dina hundar har problem med kommunikationen om de regerar så på både pälsade hundar, öron och plattnosar.

Vi har precis som @dobbis uppfödning dock av Schäfer och träffar sällan plattnosar men när vi väl gör det, som på SM i bruks och IPO nu i helgen tex ...ja det är som att möta vilken hund som helst. Där kryllade det av olika typer av former och raser. Språkstarka hundar gör ingen skillnad.
 
En hund som är van vid plattnosar, som i en uppfödning med blandade nosar så självklart vet långnosarna att plattnosar också är hundar.

Vi upplever det motsatta dagligen. När en en engelsk bulldogg, eller blandisar med bulldoggar eller andra hundar med konstiga utseenden ska möta våra eller andra hundar så blir det konstigt och extra spänt. Det behöver inte vara enbart plattnosar; det kan vara hundar med massor av päls över ögon/ ansikte eller det kan vara en hund som ser ut som en tjock gris med korta ben. Ett gäng miniatyrbullterrier ser också märkliga ut fast de har nos, men konstig nos. En superlång blandtax får också andra hundar att haja till. Jag bor intill ett hundpromenadstråk och jag iakttar hur hundar reagerar på andra hundar, inte bara våra egna. Hundar reagerar på det som ser annorlunda ut; det behöver inte vara hundar enbart. En människa med avvikande klädsel och beteende får hundar att stelna till, om det inte är så att hunden bor i en storstad där det ständigt går förbi en massa olika slags människor med alla möjliga beteenden och gångstilar.

Det du beskriver här låter som om det finns många inte helt stabila hundar i din omgivning. I.o.f.s inte helt otroligt eftersom det är så få parningar av alla som görs där mentaliteten sätts i fokus. Man är väldigt benägen att, precis som du, skylla beteenden på mystiskt obekant utseende som ska vara "svårläst", när det egentligen är en något osäker hund som reagerar på det som är obekant.Språksäkra och stabila hundar har inga problem oavsett ras och utseende.

Till TS: Jag skulle som flera andra här inne rekommendera spaniel men inte cocker/amris pga pälsvården, hellre då en springer. Gärna där du lägger lite krut på att lära hunden hjälpa till att plocka ihop vid dagens slut. Oavsett vilken ras du väljer - ge den ett jobb varje dag av något slag. Så länge du väver in det i familjelivet finns tiden, och det gör så mycket för hunden även om många hundar "klarar" ett liv utan uppgift. Men varför ska de behöva det?
 
En hund som är van vid plattnosar, som i en uppfödning med blandade nosar så självklart vet långnosarna att plattnosar också är hundar.

Vi upplever det motsatta dagligen. När en en engelsk bulldogg, eller blandisar med bulldoggar eller andra hundar med konstiga utseenden ska möta våra eller andra hundar så blir det konstigt och extra spänt. Det behöver inte vara enbart plattnosar; det kan vara hundar med massor av päls över ögon/ ansikte eller det kan vara en hund som ser ut som en tjock gris med korta ben. Ett gäng miniatyrbullterrier ser också märkliga ut fast de har nos, men konstig nos. En superlång blandtax får också andra hundar att haja till. Jag bor intill ett hundpromenadstråk och jag iakttar hur hundar reagerar på andra hundar, inte bara våra egna. Hundar reagerar på det som ser annorlunda ut; det behöver inte vara hundar enbart. En människa med avvikande klädsel och beteende får hundar att stelna till, om det inte är så att hunden bor i en storstad där det ständigt går förbi en massa olika slags människor med alla möjliga beteenden och gångstilar.

Väldigt märkligt. Jag har en nedklippt peke, dvs plattnos, hängöron och rullad svans.
Han har inga problem att kommunicera med andra hundar. Inte heller har jag problem med att andra hundar reagerar på honom vid möten. Han är självsäker, tyst och ointresserad. Skäller någon ut honom totalt blir han lite putt.
De som reagerar är knäppgökar som beter sig lika muppigt oavsett vilken hund de möter.
Bor precis vid ett populärt promenadstråk och är iväg väldigt mycket, träffar mängder med hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 563
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 376
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp