Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Har jag berättat om den guatemaliska gatuhunden jag hade i valpkurs för 100 år sen? Ägarna fattade verkligen inte att guatemalsk gatuhund inte är en ras...
....och "Svensk Varghund" är inte ens en hund. Det är en hybrid.
Bara en tok tror att man kan göra en hund av en vargkorsning på bara några få generationer när tamhunden avlats fram genom tusentals år :meh:
 
Jag drar inga stora resonemang nu..

Min åsikt är dock att en hund inte nödvändigtvis behöver vara osäker eller rädd bara för att den går iväg istället för att ta kontakt med en människa som närmar sig.

Nej det måste den inte men ofta är det på grund av det. Visst skulle det kunna vara så att den ser något annat som är mer intressant än människan som närmar sig och då gå undan utan att vara ett dugg rädd eller osäker.
 
Så du menar på fullaste allvar att en Eurasiersvans är rörligare än andra spetssvansar på nått sätt?
Det du beskriver har jag sett på en rad olika spetssvansar. Det är inte unikt för en Eurasier.
Det som skiljer långhåriga, mycket yviga spetsars svans från korthåriga spetsars svans är att den yviga svansen döljer sig i den yviga ryggpälsen, medan den korthåriga spetssvansen visar en tydlig kontur av en svans. Den korthåriga svansen kan av en annan hund felaktigt tolkas som en stel och höjd svans, vilket på hundspråk signalerar att hunden är i dominant ställning. En del hundar reagerar negativt på den typen av spetssvans, men ej på yviga spetssvansar. (En av våra hundar gör det t ex).
Hur rörligheten skiljer sig hos olika spetsvansar överlåter jag åt någon annan att avgöra. Jag påstår inte att en eurasiersvans är rörligare än andra spetssvansar, bara att den ser annorlunda ut än en korthårsspetssvans. :)
 
Det som skiljer långhåriga, mycket yviga spetsars svans från korthåriga spetsars svans är att den yviga svansen döljer sig i den yviga ryggpälsen, medan den korthåriga spetssvansen visar en tydlig kontur av en svans. Den korthåriga svansen kan av en annan hund felaktigt tolkas som en stel och höjd svans, vilket på hundspråk signalerar att hunden är i dominant ställning. En del hundar reagerar negativt på den typen av spetssvans, men ej på yviga spetssvansar. (En av våra hundar gör det t ex).
Hur rörligheten skiljer sig hos olika spetsvansar överlåter jag åt någon annan att avgöra. Jag påstår inte att en eurasiersvans är rörligare än andra spetssvansar, bara att den ser annorlunda ut än en korthårsspetssvans. :)
Äsch...det där är ju nonsens. Jämtar, gråhundar, finnar mfl har inte större problem att kommunicera med sina svansar. Och min kees var helt KASS på kommunikation...något hon inte var ensam om...trots att hon var "urhund" med plymig svans (som kunde hänga ner som alla andras)
Jag var i många år inne på att Eurasier skulle bli nästa hund efter Keesen och träffade många, många under de åren. De var varken bättre eller sämre på att "hundspråk".
Av de jag känner i dag är det också blandat.
 
Nej det måste den inte men ofta är det på grund av det. Visst skulle det kunna vara så att den ser något annat som är mer intressant än människan som närmar sig och då gå undan utan att vara ett dugg rädd eller osäker.

En fråga du bara, tycker du inte att det spelar nån roll hur en människa närmar sig en hund i en situation där de två inte känner varann? Jag undrar bara om det du menar isf är att en hund skall stå still och låta sig hanteras oavsett hur människan närmar sig, och om den går undan så är det sannolikt att den har rädslor eller är osäker? Det var det jag syftade på iaf.
 
En fråga du bara, tycker du inte att det spelar nån roll hur en människa närmar sig en hund i en situation där de två inte känner varann? Jag undrar bara om det du menar isf är att en hund skall stå still och låta sig hanteras oavsett hur människan närmar sig, och om den går undan så är det sannolikt att den har rädslor eller är osäker? Det var det jag syftade på iaf.
Klart det spelar roll. Man kan ju hota hunden när man närmar sig. Men om människan inte hotar så ska inte hunden heller uppfatta människan som ett hot. Vilket den socialt osäkra hunden gör, den misstror alla som närmar sig. I extrema fall räcker det med att främmande är i närheten utan att ta kontakt med hunden för att den ska känna sig hotad. Inte bra!
 
En fråga du bara, tycker du inte att det spelar nån roll hur en människa närmar sig en hund i en situation där de två inte känner varann? Jag undrar bara om det du menar isf är att en hund skall stå still och låta sig hanteras oavsett hur människan närmar sig, och om den går undan så är det sannolikt att den har rädslor eller är osäker? Det var det jag syftade på iaf.

Klart det spelar roll hur man närmar sig men jag utgick ifrån att vi talade om helt helt "vanlig" situation utan att någon medvetet hotade hunden. Det händer liksom väldigt sällan, iaf för mig...

Däremot tycker jag inte heller att en hund ska fly av rädsla från en hotfull situation, en liten avståndsreglering kan vara ok men inte mer och så fort hotet är avvärjt/över ska rädslan vara borta.
 
Äsch...det där är ju nonsens. Jämtar, gråhundar, finnar mfl har inte större problem att kommunicera med sina svansar. Och min kees var helt KASS på kommunikation...något hon inte var ensam om...trots att hon var "urhund" med plymig svans (som kunde hänga ner som alla andras)
Jag var i många år inne på att Eurasier skulle bli nästa hund efter Keesen och träffade många, många under de åren. De var varken bättre eller sämre på att "hundspråk".
Av de jag känner i dag är det också blandat.
Om din kees generellt hade dålig förmåga att kommunicera med andra hundar spelar svansens utseende mindre roll. Dålig mentalitet visar sig i allt kroppsspråk.
 
@nilie Varför går du in i trådar med sån fullständigt oödmjuk attityd? Jag vill passa på att tipsa om källhänvisning när man påstår något. Jag har inte ramlat över forskning som säger att spetshundar är svårare att avläsa under tiden som jag läste hund på universitet. Men det kan förstås finnas. Det är i så fall bra om man kan tipsa om rapporter som stödjer ens påstående, så att läsare har chans att följa upp och läsa vidare kring ämnet.
 
@nilie Varför går du in i trådar med sån fullständigt oödmjuk attityd? Jag vill passa på att tipsa om källhänvisning när man påstår något. Jag har inte ramlat över forskning som säger att spetshundar är svårare att avläsa under tiden som jag läste hund på universitet. Men det kan förstås finnas. Det är i så fall bra om man kan tipsa om rapporter som stödjer ens påstående, så att läsare har chans att följa upp och läsa vidare kring ämnet.
OK jag svarar på din första fråga med "som man ropar i skogen får man svar", vilket betyder att man får samma slags svar i bemötande som man själv brukat till någon.

Det var Voff som påstod att spetsar hade svårare att kommunicera p g a svansen. Jag tror inte på det utan jag påstår motsatsen. Det handlar främst om hundens mentalitet kombinerat med miljöträning. Min uppfattning är att spetsar generellt har en fördel pga sitt vargliknande utseende (trots svansen). Länka gärna du någon ny forskning i ämnet. Det vore intressant att ta del av.
 
OK jag svarar på din första fråga med "som man ropar i skogen får man svar", vilket betyder att man får samma slags svar i bemötande som man själv brukat till någon.

Det var Voff som påstod att spetsar hade svårare att kommunicera p g a svansen. Jag tror inte på det utan jag påstår motsatsen. Det handlar främst om hundens mentalitet kombinerat med miljöträning. Min uppfattning är att spetsar generellt har en fördel pga sitt vargliknande utseende (trots svansen). Länka gärna du någon ny forskning i ämnet. Det vore intressant att ta del av.
Jag påstod INTE att spetsar hade svårare att kommunicera pga svansen. Hur läser du?
Jag påstod att svansen spelar större roll i kommunikation än nosens utseende. Detta pga att du tog upp plattnosar när du räknade upp dina alternativ till hundar som kunde ha språkproblem pga sitt utseende.
På vilket sätt påverkar nosens utseende?
 
OK jag svarar på din första fråga med "som man ropar i skogen får man svar", vilket betyder att man får samma slags svar i bemötande som man själv brukat till någon.

Det var Voff som påstod att spetsar hade svårare att kommunicera p g a svansen. Jag tror inte på det utan jag påstår motsatsen. Det handlar främst om hundens mentalitet kombinerat med miljöträning. Min uppfattning är att spetsar generellt har en fördel pga sitt vargliknande utseende (trots svansen). Länka gärna du någon ny forskning i ämnet. Det vore intressant att ta del av.

Då missförstod jag ditt inlägg nr #163, där du skriver om spetssvansar och kommunikation. Jag känner inte till någon forskning som skulle utmärka spetsar inom kommunikation eller annan hund med "varglikt" utseende (därmed inte sagt att det inte skulle finnas, det finns mycket forskning där ute, både bra och dålig). Det är ju inte bara själva utseendet som spelar roll, utan signalerna hunden sänder ut. Min corgi är fantastisk på hundspråk och en utmärkt hund att studera, men knappast särskilt varglik.
 
Då missförstod jag ditt inlägg nr #163, där du skriver om spetssvansar och kommunikation. Jag känner inte till någon forskning som skulle utmärka spetsar inom kommunikation eller annan hund med "varglikt" utseende (därmed inte sagt att det inte skulle finnas, det finns mycket forskning där ute, både bra och dålig). Det är ju inte bara själva utseendet som spelar roll, utan signalerna hunden sänder ut. Min corgi är fantastisk på hundspråk och en utmärkt hund att studera, men knappast särskilt varglik.
Instämmer. Vår Dvärgschnauzer (som bär svansen högt) är språksäker och blir sällan misstolkad.
Vår äldsta tik (schäfer) är också språksäker...och bär svansen varglikt blir ofta misstolkad och blivit utsatt för många incidenter.
Så utseende spelar liten roll. Likaså om hunden är språkstark om den mötande hunden inte är det.
 
På vilket sätt påverkar nosens utseende?
Det förstår du nog själv. Jag överlåter åt någon annan att svara på din fråga, eftersom du misstolkar det mesta jag skriver. Här finns många medlemmar med stor erfarenhet och också utbildning i etologi.
 
Det förstår du nog själv. Jag överlåter åt någon annan att svara på din fråga, eftersom du misstolkar det mesta jag skriver. Här finns många medlemmar med stor erfarenhet och också utbildning i etologi.
Jepp....kunskap finns det mycket. Men mystiska extrarörliga svansar och nosar som kan signalera kroppsspråk bättre än svansar hör hemma i "Enhörningstråden":laugh:
 
OK jag svarar på din första fråga med "som man ropar i skogen får man svar", vilket betyder att man får samma slags svar i bemötande som man själv brukat till någon.

Det var Voff som påstod att spetsar hade svårare att kommunicera p g a svansen. Jag tror inte på det utan jag påstår motsatsen. Det handlar främst om hundens mentalitet kombinerat med miljöträning. Min uppfattning är att spetsar generellt har en fördel pga sitt vargliknande utseende (trots svansen). Länka gärna du någon ny forskning i ämnet. Det vore intressant att ta del av.
Anfall är bästa försvar?
När du uppmanas att länka till källor för dina påståenden så efterfrågar du källor från den som frågat dig om källor. Intressant debatt taktik. NOT.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 257
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 775
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 352
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp