Bukefalos 28 år!

Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Folk har inte börjat gissa på Totoro än, men det kommer nog bara han blir lite större. (Bortsett från flodhäst, men jag är beredd att tro att hen faktiskt är något på spåren med den gissningen...)

Monster var ju den ständiga boxer-grand danoiskorsningen. En minnesvärd karl insisterade till och med på att jag hade fel, han var inte alls en cane corso utan just en korsning med boxer och grand danois. Det visste han för han hade minsann haft en när han var barn. Så det så. :grin::cautious:

40379701_597325537330958_3626431812194009088_o.jpg
Naaaw, är det inte lite Shar-pei skrynklor där?
 
Tja, jag blir ju förvånad om folk faktiskt vet vad jag har för något :p Saluki är fortfarande tillräckligt ovanligt för att folk inte ska känna till rasen.

Det vanligaste är att folk tror greyhound eller afghanhund, så de fattar ju åtminstone vad det är för typ av hund jag har. Sedan tror vissa whippet, men ja, det ser jag också som en helt ok gissning. Ibland låter jag folk tro att det är greyhounds jag har, mest för att jag inte heller orkar ägna en kvart åt att förklara vad en saluki är.

Däremot minns jag fortfarande när en unge såg tant Zala och ropade: "Titta, en dalmatiner!" :rofl:
Hyfsat många tror också att mina hundar är blandraser.

Min snygga dalmatiner :love:
Visa bifogad fil 18883
Nu är jag inte så duktig på hundraser (är mer katt- och hästintresserad), såg en fin hund på stan igår och tänkte ”vad är det för ras?”. Lite afghanaktigt men nej det stämde inte. Men nu ser jag ju att det var en saluki :up: Vacker hund för övrigt!
 
Pitbull, ofta, väldigt ofta på alla hundar utom den första. Visserligen har de ingen direkt rasstandard men så vanlig är inte rasen i Sverige. Den bruna har annars blivit kallas Labrador (det var en skolklass som klappade så ville inte rätta fröken och säga att det är en sån där kamphund).

29513071_1559946440741159_7746532965789895362_n.jpg
40361823_1756144034454731_2647820155135983616_n.jpg


Annars är det standard att folk frågar om de två svarta är syskon, det är de inte. När det gäller tiken brukar hundkunniga människor främst gissa Staff (fast kanske inte renrasig) medan icke hundkunniga människor säger Fransk Bulldog. Staff kan jag förstå, helst när hon fäller öronen, det känns som att utsällningsstaffarna blivit grövre och fått kortare nos (tragisk i sig). Men hon ser ingenstans ut som en renrasig Fralla (även om det är korrekt att hon har Fralla i sig).

13590392_999477663454709_4802488213231993155_n.jpg


Den första hunden var det ingen som någonsin gissade ras på, någonsin. Möjligen frågade de om hon hade Husky i sig.

11896037_832466733489137_5051084940202096952_n.jpg
Men vad är det för jyckar då? Jag skulle inte ens gissa. Dom svarta har ju skönaste öronen och den sistas blick hade passat i en fantasyfilm.
 
Naaaw, är det inte lite Shar-pei skrynklor där?

Jo han är väldigt skrynklig... :cautious:
Tyvärr får man ju väga lite gott mot lite ont när man letar valp (särskilt i mitt läge där jag ju inte hade några trådar ute innan Monster så plötsligt blev dålig :(), och även om han brås på både lite väl mycket skrynkel och lite väl bred kropp så tycker jag att de bra sakerna väger över. Tror jag hade gjort samma val även om situationen varit annorlunda...

Och hittills har han ju bara fått mammas skrynklor (som åtminstone är grunda och lätta om än typ överallt :up:), får hålla tummarna att han blir mer byggd som mamma än pappa i kroppen också då. :angel:

Men söt är han i alla fall. :D
 
Haha, kul tråd!

Morris: Husky är det många som tror, även hundmänniskor, vissa barn säger varg. Han är en jämthund. Hade han inte haft krullsvans hade säkert ännu fler tagit honom för en husky.
8fYGp5L.jpg


Frank: Har fått höra jaktlabbe, blandras eller av några jägare, hannoveransk viltspårhund. Han är en bayersk, även om han är 3 cm för stor och mörkare än de flesta andra svenska bayrare. Rasen är inte jättevanlig så jag förstår att inte många känner till den.
DXr6XHq.png
 
Collie har någon gissat. Minicollie och dvärgcollie har vi också hört, men det är ju egentligen rätt gissat, då jag tror att det är shetland sheepdog de menar, de vet bara inte rätta rasnamnet.

Det var en kvinna som kom och sa (när Frej fortfarande var valp) "jag var tvungen att fråga där borta om det var en rävunge!" Och visst var han lite lik en rävunge om man såg honom på avstånd :heart

För övrigt hörde jag ryktas att det var någon som blivit anmäld för att gå omkring med ett lejon här i stan. Det var en leonberger klippt så att det såg ut som hen hade man och svanstofs :laugh:
 
Jo han är väldigt skrynklig... :cautious:
Tyvärr får man ju väga lite gott mot lite ont när man letar valp (särskilt i mitt läge där jag ju inte hade några trådar ute innan Monster så plötsligt blev dålig :(), och även om han brås på både lite väl mycket skrynkel och lite väl bred kropp så tycker jag att de bra sakerna väger över. Tror jag hade gjort samma val även om situationen varit annorlunda...

Och hittills har han ju bara fått mammas skrynklor (som åtminstone är grunda och lätta om än typ överallt :up:), får hålla tummarna att han blir mer byggd som mamma än pappa i kroppen också då. :angel:

Men söt är han i alla fall. :D
Jag menad bara att kinden han låg på var ihopskrynklad. I övrigt är han väl inte speciellt skrynklig. Jag måste säga att utseendet på CC just nu fluktuerar väldigt. Och det tycker jag är strunt samma bara dom får ordning på leder och mentalitet.
 
Min nerklippta Löwchen har blivit misstagen för Kinesisk nakenhund /Powder puff, blandras och häromdagen dvärgscnhauzer!! :D

Men jag har en annan roligt historia från tonåren när jag och en vän var ute med våra respektive hundar; vi hade en gul labbe, deras var en boxer.
En gång när vi mötte en grupp barn så hör vi en liten pojke, kanske 4-5 år gammal säga ”titta där! En vanlig hund och så en BLODHUND!!” Med fascinerad röst.
 
Men vad är det för jyckar då? Jag skulle inte ens gissa. Dom svarta har ju skönaste öronen och den sistas blick hade passat i en fantasyfilm.
Eftersom de är omplaceringar kan jag ju inte veta till 100 % och de kan såklart innehålla mer än vad jag fått veta men gissningsvis var den bruna Rottweiler/American Staffordshire Terrier . Tösen på samma bild är Staffordshire Bullterrier och Fransk Bulldog (därav öronen). Den svarta med tassarna på plankan ska vara mestadels Staffordshire Bullterrier och lite American Staffordshire Terrier.

Den sista vet ingen. Gissningsvis ett hopkok med mycket vallhund (och att de blå öronen kommit därifrån). När jag försäkrade henne ville försäkringsbolaget ha en bild eftersom jag inte kunde uppge raser och jag bad dem att berätta om de tyckte sig ha några gissningar. De trodde Irländsk varghund, Leonberger och en tredje ras jag inte minns. Det borde varit Chihuahua med tanke på att hon var ca 40 hög och vägde 14 kg.
 
Jag menad bara att kinden han låg på var ihopskrynklad. I övrigt är han väl inte speciellt skrynklig. Jag måste säga att utseendet på CC just nu fluktuerar väldigt. Och det tycker jag är strunt samma bara dom får ordning på leder och mentalitet.
Mjo, han är rätt skrynklig...
20180902_160535.jpg

Utseende är inte jätteviktigt för mig heller, annat än när det hänger ihop med hälsa/funktion. I cc-varianterna är det ju mycket sånt, trubbig nos och bred hög skalle, vanskapt bett, på tok för tunga och breda, farliga vinklar, osv. Även rynkor kan vara ett problem om de är djupa. Totoros mamma är ovanligt rynkig, men det är grunda rynkor över hela huvudet snarare än djupa nosrynkor och hängande hud...

Det är inte för några skönhetsideal som jag är bekymrad över cc-avelns utseendevariationer (och Morsianis standard anser jag inte vara det minsta helig!) utan just för den hälsopåverkan de får.

Sen är andra hälsoaspekter också jätteviktiga! Epilepsi, cancer, elände... Hade jag kunnat beställa valp efter recept hade jag tex väldigt gärna sett att Totoros föräldrar varit betydligt äldre, så sådant hade hunnit visa sig om det finns där...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp