Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Mjo, han är rätt skrynklig...
Visa bifogad fil 18952
Utseende är inte jätteviktigt för mig heller, annat än när det hänger ihop med hälsa/funktion. I cc-varianterna är det ju mycket sånt, trubbig nos och bred hög skalle, vanskapt bett, på tok för tunga och breda, farliga vinklar, osv. Även rynkor kan vara ett problem om de är djupa. Totoros mamma är ovanligt rynkig, men det är grunda rynkor över hela huvudet snarare än djupa nosrynkor och hängande hud...

Det är inte för några skönhetsideal som jag är bekymrad över cc-avelns utseendevariationer (och Morsianis standard anser jag inte vara det minsta helig!) utan just för den hälsopåverkan de får.

Sen är andra hälsoaspekter också jätteviktiga! Epilepsi, cancer, elände... Hade jag kunnat beställa valp efter recept hade jag tex väldigt gärna sett att Totoros föräldrar varit betydligt äldre, så sådant hade hunnit visa sig om det finns där...
:love::love::love: Hojta om du behöver hundvakt.
 
Ras: Eurasier
Jag har tydligen en räv! :up:
Sid180407.jpg
 
Jag har en dvärgschnauzer. Vanligast är att folk gissar att det är en "nån liten terrier". Har även fått frågan om det är en strävhårig tax (!) samt att det måste vara en riesenschnauzervalp :laugh:
 
Dvärgpinscher, pratsky krysarik, russkiy toy, mini/valp dobermann eller rottweiler, chihuahua och ”kinesisk nakenhund” (förklarade en sexåring för sin kompis, för hans moster hade en sån).

English Toy Terrier är tydligen en väldigt ovanlig ras. :laugh:
 
Detta är min Cavalier King Charles Spaniel, Welsh Springer Spaniel eller Mini Golden Retriever, okej Kooikerhondje är ingen ras som klingar bekant hos insatta hundmänniskor men endå. :p
Visa bifogad fil 18949
Golden? Det är väl en av de raser folk i allmänhet har hyfsad koll på, i alla fall färgmässigt.
Ingen har tagit fel på min sedan hon blev vuxen. Son valp frågade någon enstaka om hon var labbe eller golden.
 
Jag trampade i klaveret häromdagen och frågade om en underbart glad och pigg släthårig foxterrier var en parson. En gång var det en man som frågade om min svarta dvärgschnauzer var en skotte. Inte så konstigt egentligen. Hon rusade runt som ett jehu med öronen rätt upp av fartvinden.
 
Tråden fick mig bara att tänka på när jag för ett tag sedan mötte en man i parken med vad jag var (hyfsat) säker på var en pratsky, och när jag frågade om jag hade rätt erkände mannen att det inte var hans hund, och svarade med den mest underbara polska brytning att:
"I do not know, I just like to call him.... The Dobermouse!"
:heart
 
Jag förstår inte varför så många envisas med att gissa ras :p Zvante var en Ceskyterrier, alltså en extremt ovanlig ras så självklart är det inte många som ens hört om rasen. När vi bodde i Malmö var det många som stoppade oss för att "gissa ras" - och 95 % gissade att han var en korsning mellan dvärgschnauzer och tax :idea: Nej han ska faktiskt se ut sådär, brukade jag svara :D
IMG_20140304_163153.jpg
 
Jag fattar ju om man inte känner till alla raser och det finns ju dessutom oändligt massa blandraser. Vad jag inte riktigt förstår är varför man gissar när man inte har en aning exempel mannen som frågade en vän om hon har en Jrt. Hon hade en boxervalp, visserligen vit men ändå. Då kan man inte ens ha grundläggande raskundskap.

Fast många frågar inte ens utan pratar bara om min tik som att det är en renrasig Fralla. Vet inte om det är positivt eller negativt att vissa verkar tro att frallorna har så lång nog. Än mindre förstår jag såklart de som vidhåller att de har rätt, fast de har fel. Har också råkar ut för det men kommer inte ihåg detaljerna mer än hunden som jag passade inte alls såg ut som den rasen de minsann kunde se att hon var.

Jag brukar generellt avhålla mig från att gissa utan frågar vad det är för ras. Ras för jag tror fördomsfullt att fler renrasägare tar illa upp om det blir fel än blandrasägare. Det är i alla fall vad veterinären på My Dog sa. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp