Vilken ras passar mig?

Nej inte blandras av flera skäl. Bl.a. vill jag ha möjlighet att tävla lydnad/spår och jag tror inte blandras får det? Rätta mig gärna, jag har dålig koll på tävlingsdelen/bruksprov. Även om jag inte är jätteintresserad av tävling tänker jag att jag förhoppningsvis ska ha hunden i många år, och av erfarenhet vet jag att jag brukar bli ganska "intensiv" med mina intressen. Dvs det kan bli betydligt mer träning och tävling än jag tänker nu.

Funderat på omplacering men dels vill jag vara med från början och dels har jag inte ens hittat nån intressant omplaceringshund. Dessutom, när jag kollade organisationer verkade de ha jättehöga krav och man skulle redovisa hela sitt liv, och det krävdes referenser som inte var ens vänner dvs jag är utesluten redan.
Nu tänkte jag inte på rescuehundar utan den klassiska blockethunden som ofta kan vara lika skitroliga som en renrasig brukshund :)

Lydnad får du tävla med blandras bruks vet jag inte?
Men det var som sagt bara ett förslag nu efter Corona så finns ju många att välja och vraka på :)
 
Nu tänkte jag inte på rescuehundar utan den klassiska blockethunden som ofta kan vara lika skitroliga som en renrasig brukshund :)

Lydnad får du tävla med blandras bruks vet jag inte?
Men det var som sagt bara ett förslag nu efter Corona så finns ju många att välja och vraka på :)
Menade inte "gatuhund" utan omplacering via organisation. Blocket har jag haft lite koll på men inte ens sett nån annons jag varit intresserad att svara på. Det mest intressanta som dykt upp var en husky på fb. Men dels är det nog inte riktigt vad jag söker (mtp lydnadsträning?) och dels tror jag inte en husky vill bo som ensamhund i lägenhet? Och jaktinstinkten... Den verkade dock kul att åka skidor med :D
 
Menade inte "gatuhund" utan omplacering via organisation. Blocket har jag haft lite koll på men inte ens sett nån annons jag varit intresserad att svara på. Det mest intressanta som dykt upp var en husky på fb. Men dels är det nog inte riktigt vad jag söker (mtp lydnadsträning?) och dels tror jag inte en husky vill bo som ensamhund i lägenhet? Och jaktinstinkten... Den verkade dock kul att åka skidor med :D
Brukar ju finnas rätt mycket schäfermixar och liknande :)
Jag har haft två omplaceringar från blocket tidigare i livet schäfer bordercollie och labrador var den senast en sjukt rolig hund som gick bort för några år sen.
Tänkte eftersom du tyckte kontakten med uppfödare var lite si och så så är ju en blockethund ofta inte alls samma krav på (tyvärr för hundarna skull)
 
Tänkte eftersom du tyckte kontakten med uppfödare var lite si och så så är ju en blockethund ofta inte alls samma krav på (tyvärr för hundarna skull)
Jag har inget emot kontakten med uppfödare? Dock är jag orolig att inte "duga" som köpare. Och rasen jag fastnat för är ju inte den lättaste att få tag i, verkar det som. Men ger inte upp med det än. Verkar finnas planer på flera jag är intresserad av nästa år. Även 2024 fast det känns olidligt långt bort.
 
Tänkte eftersom du tyckte kontakten med uppfödare var lite si och så så är ju en blockethund ofta inte alls samma krav på (tyvärr för hundarna skull)

Nu måste jag lägga in en protest här. Bara för att man tycker att det är nervöst med uppfödarkontakt så är väl inte lösningen att omedelbums ge upp och skaffa ett Blocketfynd istället? Jag har fått samma råd pga liknande problem som TS och jag tycker att det är riktigt ledsamt, lite en känsla av "klarar du inte av kraven hos de bra kennlarna så får du nöja dig med andrasorteringen".

Det kanske bara är jag som tolkar Bukefolket negativt men ärligt talat så tycker jag att det ofta verkar tas med en klackspark att köpa valp och de som inte känner så får noll gehör. Jag tycker att det är bra att det diskuteras att man inte enbart känner sig odelat positiv till processen att hitta rätt uppfödare. Det är något som är jobbigt för många, och jag tror inte att det hjälper någon som känner så att få till svar att det "bara" är att kolla Blocket istället.
 
Nu måste jag lägga in en protest här. Bara för att man tycker att det är nervöst med uppfödarkontakt så är väl inte lösningen att omedelbums ge upp och skaffa ett Blocketfynd istället? Jag har fått samma råd pga liknande problem som TS och jag tycker att det är riktigt ledsamt, lite en känsla av "klarar du inte av kraven hos de bra kennlarna så får du nöja dig med andrasorteringen".

Det kanske bara är jag som tolkar Bukefolket negativt men ärligt talat så tycker jag att det ofta verkar tas med en klackspark att köpa valp och de som inte känner så får noll gehör. Jag tycker att det är bra att det diskuteras att man inte enbart känner sig odelat positiv till processen att hitta rätt uppfödare. Det är något som är jobbigt för många, och jag tror inte att det hjälper någon som känner så att få till svar att det "bara" är att kolla Blocket istället.
Tycker även att eftersom jag ska köpa första egna hunden som vuxen, vore det värdefullt att hitta en vettig uppfödare som man kan be om råd vid behov. En blandis från blocket känns ju inte som nån trygghet alls. Som lite oerfaren tänker jag att det bör vara ännu viktigare med bra uppfödare.

(Tror inte att jag kommer bli världens jobbigaste valpköpare med ständigt tusen frågor, men rådet är lite märkligt till personer där det snarare bör vara lite viktigare vem man köper av.)
 
Tycker även att eftersom jag ska köpa första egna hunden som vuxen, vore det värdefullt att hitta en vettig uppfödare som man kan be om råd vid behov. En blandis från blocket känns ju inte som nån trygghet alls. Som lite oerfaren tänker jag att det bör vara ännu viktigare med bra uppfödare.

(Tror inte att jag kommer bli världens jobbigaste valpköpare med ständigt tusen frågor, men rådet är lite märkligt till personer där det snarare bör vara lite viktigare vem man köper av.)
Klokt resonerat!
 
Tycker även att eftersom jag ska köpa första egna hunden som vuxen, vore det värdefullt att hitta en vettig uppfödare som man kan be om råd vid behov. En blandis från blocket känns ju inte som nån trygghet alls. Som lite oerfaren tänker jag att det bör vara ännu viktigare med bra uppfödare.

(Tror inte att jag kommer bli världens jobbigaste valpköpare med ständigt tusen frågor, men rådet är lite märkligt till personer där det snarare bör vara lite viktigare vem man köper av.)

Vettigt tänkt. Som nybörjare är det superviktigt att ha någon att vända sig till med sina funderingar, och då är en erfaren uppfödare guld värd. Jag är jättenoga av samma anledning fast jag anser mig hyfsat påläst och tror att jag kan reda ut det mesta själv. Bättre att ha någon som finns där utifall att än att köra på ändå och riskera problem som hade gått att förebygga med rätt stöd.

Blocketblandis behöver inte vara helt fel men jag tror inte att det är den universallösning det ofta presenteras som oavsett vad man vill göra med hunden (du ser ju, både du som vill vara mycket aktiv och jag som mest vill ha ett promenadsällskap att hobbysporta med har fått samma tips). Speciellt när man inte har tidigare hunderfarenhet att falla tillbaka på, för det tror jag att man kan behöva för många av de omplaceringar som går att köpa genom just den kanalen. De helt problemfria jyckarna kommer sällan ut på annons alls.
 
Jag känner mig tvingad att förtydliga att jag ingenstans i något av mina inlägg menat att Blocketblandis skulle vara något för TS oavsett. Den senare delen av mitt inlägg ovan var mer en allmän reflektion kring företeelsen. Bevisligen funkar det för några, allt beror ju på vad man vill ha ut av sitt hundägarskap. Vill man köra bruks för hela slanten och dessutom tävla så är det självklart att blandras går bort.
 
Nu måste jag lägga in en protest här. Bara för att man tycker att det är nervöst med uppfödarkontakt så är väl inte lösningen att omedelbums ge upp och skaffa ett Blocketfynd istället? Jag har fått samma råd pga liknande problem som TS och jag tycker att det är riktigt ledsamt, lite en känsla av "klarar du inte av kraven hos de bra kennlarna så får du nöja dig med andrasorteringen".

Det kanske bara är jag som tolkar Bukefolket negativt men ärligt talat så tycker jag att det ofta verkar tas med en klackspark att köpa valp och de som inte känner så får noll gehör. Jag tycker att det är bra att det diskuteras att man inte enbart känner sig odelat positiv till processen att hitta rätt uppfödare. Det är något som är jobbigt för många, och jag tror inte att det hjälper någon som känner så att få till svar att det "bara" är att kolla Blocket istället.
Sjysst att kalla dom för andrasortering 😂

Finns lika fantastiska hundar även där!

Men ska du tävla bruks och vill ha valp ifrån en engagerad uppfödare är det ju såklart fel, var som sagt bara ett förslag i all välmening:)
 
En blocketblandis går ju helt bort eftersom TS vill kunna tävla. Varför ens föreslå det i det här läget??
För det finns många helt fantastiska hundar där som har lika mycket krut och driv i sig som vilken renrasig brukshund som helst.
Som dessutom är i större behov av ett bra hem.
Dock missade jag detaljen att ts ville tävla bruksgren.
 
Jag känner mig tvingad att förtydliga att jag ingenstans i något av mina inlägg menat att Blocketblandis skulle vara något för TS oavsett. Den senare delen av mitt inlägg ovan var mer en allmän reflektion kring företeelsen. Bevisligen funkar det för några, allt beror ju på vad man vill ha ut av sitt hundägarskap. Vill man köra bruks för hela slanten och dessutom tävla så är det självklart att blandras går bort.

Vill förtydliga att det absolut inte var riktat mot dig. :)
 
Sjysst att kalla dom för andrasortering 😂

Det var skrivet med ett visst mått ironi. Det kan knappast ha undgått någon att jag upplever att hundfolk ibland har knepig attityd till oss "oinvigda". Jag menar att det inte är det mest konstruktiva att hänvisa till Blocket så fort någon tycker att uppfödarkontakt är svårt på ett eller annat sätt. Det riskerar mer att spä på oron att uppfödare är ett släkte för sig och att man som nybörjare bara har chans att köpa hund från mindre nogräknade som inte ställer så många krav. Dvs inte sällan de hundar som mer insatta inte skulle ta i med tång.

Dessutom så tror jag att det som första hund kan vara enklare med en renras, för att man då bara har den rasens speciella drag att förhålla sig till. Med en blandras så kan det bli lite hur som helst, och även om en vuxen omplacering har en mer utvecklad personlighet så kan det slå igenom något från en av de ingående raserna som man helst hade varit utan. Kan man inte tänka sig att äga en renrasig individ av komponenterna i en blandning så tycker jag att det är smartast att skippa blandras helt.

Klart att det finns trevliga blandisar, precis som det finns bättre och sämre exemplar av rasrena individer. Men när någon har specifika ambitioner och en bestämd idé om vad hen vill och inte vill ha i en hund så anser jag att det är en tankevurpa att alls föreslå blandras. Det blir lite "adopt don't shop" och den attityden är något som i alla fall jag helst slipper.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 896
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 131
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp