Vilken ras passar mig?

Jag tycker inte du ska lägga större vikt vid att hon var kort.
Det är ett tag kvar och som uppfödare är hon säkert van vid att saker kommer emellan eller att du kanske köper valp från annat håll.
Hade hon inte sett dig som en potentiell köpare hade hon varken sagt att det kan passa dig eller kanske ens svarat.

Däremot är det högt tryck på kelpies är min erfarenhet. Är du med på deras fb sida? Annars kan det vara bra att vara det och ha koll på om det är valpar på g.
Nä, vilken fb-sida?
 
Jag har 2-3 till jag tänkte mejla. Men en planerar valpar nästa höst och en 23/24 så det är ju långt fram.

Sen finns det några som inte har hemsida eller helt ouppdaterad hemsida, där kan det ju vara värt att dra iväg ett mejl.

Några har jag valt bort efter kollat MH på aktuella hundar och nån hade skrivit på hemsidan att man inte skulle lägga så stor vikt vid MH O_o. Hittills har jag också valt bort de allra längst söderut men jag skulle väl kunna åka till Skåne för rätt hund. Känns dock väldigt jobbigt med besök innan då, så då krävs det att jag tycker allt verkar tipptopp och att uppfödaren är beredd att sälja utan besök innan (men de kanske mest är glada att slippa? 😅).
 
Lapsk vallhund har jag nästan strukit. Jag gillar rasen jättemycket men ju mer jag läst och kollat video desto mer känns det som de är för ointresserade av lydnadsträning.
 
Svenska kelpies heter en grupp jag är medlem i, det ska även finnas en för de som är medlemmar i rasklubben.
Försökte gå med där nu men tror inte jag blir insläppt då jag inte har profilbild. Stod dock att folk inte fick lägga ut planerade valpar.
 
Jag har dragit den nödlögnen ibland men då hos typ frisören som frågar vad jag jobbar med 😅. Men då handlar det om folk som jag inte kommer ha kvar i mitt liv på nåt sätt.

Tror jag hoppar över att nämna nåt alls om det i första mejlet, det framgår ändå att jag har väldigt mycket tid för hund. Sen får jag försöka svara när frågan kommer.

Jag tänker att om alla som läst den här tråden varit hunduppfödare, så hade förmodligen varenda en velat sälja valp till dig, med de förutsättningarna du beskriver.

Ser inte din jobbsituation som något negativt alls, det är ju bara positivt att du inte arbetar om du vill skaffa hund.
 
Jag tänker att om alla som läst den här tråden varit hunduppfödare, så hade förmodligen varenda en velat sälja valp till dig, med de förutsättningarna du beskriver.
Haha hjälp, läste/tolkade för snabbt det som "om uppfödare läst den här tråden hade ingen velat sälja till dig" 😂 men tack! Dock är väl mitt minus ingen erfarenhet av rasen och inte så tävlingsintresserad (har dock börjat tänka att man kan ju testa en gång... Kommer säkert sluta med att jag tävlar också 😅).
 
Haha hjälp, läste/tolkade för snabbt det som "om uppfödare läst den här tråden hade ingen velat sälja till dig" 😂 men tack! Dock är väl mitt minus ingen erfarenhet av rasen och inte så tävlingsintresserad (har dock börjat tänka att man kan ju testa en gång... Kommer säkert sluta med att jag tävlar också 😅).

Man måste ju börja någonstans för att få erfarenhet av rasen.
 
Så är det kanske, tyckte ändå jag sett "valpannonser" men då är de ju redan ute.
Säkert folk som struntar i den regeln, har sett det i lapsk vallhund-gruppen tror jag det var. Blev dock inte insläppt.
Många uppfödare har en fb-sida där de skriver om sin uppfödning. Det är en bra idé att hålla koll där.
Har kollat lite, en del har offentlig grupp men privata känns lite "påfluget" att skicka förfrågan om att gå med i?
 
Brukar uppfödare vilja ha referenser? Läste en annan tråd och började fundera på det. Jag har inga alls att lämna 😔. Förr har jag hjälpt folk med utbildning och inridning, så lite blandat häst/hund-folk hade kunnat ge referenser även om det inte gäller specifikt hundträning. Men det börjar bli för många år sedan.

Har ju inga resultat, inga instruktörer eller nånting. Ev. en uppfödare av sällskapsras men det är på nivån att jag själv skulle bli avskräckt om nån lämnade den personen som referens 😅.
 
Brukar uppfödare vilja ha referenser? Läste en annan tråd och började fundera på det. Jag har inga alls att lämna 😔. Förr har jag hjälpt folk med utbildning och inridning, så lite blandat häst/hund-folk hade kunnat ge referenser även om det inte gäller specifikt hundträning. Men det börjar bli för många år sedan.

Har ju inga resultat, inga instruktörer eller nånting. Ev. en uppfödare av sällskapsras men det är på nivån att jag själv skulle bli avskräckt om nån lämnade den personen som referens 😅.
Jag tänker att du kan lämna en kompis? Har du någon du sportar med?
Men jag har själv inte varit med om det, och säger du till att det är första gången på länge så är det nog inget konstigt alls att du inte har hundreferens.
 
Jag har inte själv varit med om att någon kräver referens, och har inte heller hört om någon som råkat ut för det av de personer med bruksras jag har känt i mitt liv. Så mitt intryck är att det förekommer men inte är jättevanligt?

Är det första egna brukshunden (eller första hunden överhuvudtaget) så är det helt logiskt att man inte har mycket till hundkontakter, och det tror jag att de flesta uppfödare förstår. Om du stöter på någon som absolut inte vill sälja utan referens lär hen tala om det i ett tidigt stadium.
 
Jag tänker att du kan lämna en kompis? Har du någon du sportar med?
Men jag har själv inte varit med om det, och säger du till att det är första gången på länge så är det nog inget konstigt alls att du inte har hundreferens.
Jo har nån skidkompis jag skulle kunna lämna. Dock inte direkt nån hundmänniska 🤔.

Även om det inte blir tvärnej känns det ju som att jag kommer hamna lägst prioriterad, alltså att det kommer finnas spekulanter med både erfarenhet av rasen och tävlingserfarenhet som går före. Läste nånstans (här?) att kelpieuppfödare ofta har typ 30 intresserade på en kull. Minst 10 kommer ju vara bättre än mig.

Ja, det är lite deppigt och pessimistiskt ikväll.
 
Har kollat lite, en del har offentlig grupp men privata känns lite "påfluget" att skicka förfrågan om att gå med i?
Beror helt på grupp. I offentliga grupper brukar det bli att ingen skriver för oavsett ämne vill många att det inte ska kunna läsas av allt och alla. Även de små "opersonliga" grupperna om tex blommor som jag är med i är "privata" grupper pga det.
 
Jo har nån skidkompis jag skulle kunna lämna. Dock inte direkt nån hundmänniska 🤔.

Även om det inte blir tvärnej känns det ju som att jag kommer hamna lägst prioriterad, alltså att det kommer finnas spekulanter med både erfarenhet av rasen och tävlingserfarenhet som går före. Läste nånstans (här?) att kelpieuppfödare ofta har typ 30 intresserade på en kull. Minst 10 kommer ju vara bättre än mig.

Ja, det är lite deppigt och pessimistiskt ikväll.

Jag tror absolut inte att det är kört för dig. Du kommer ju kunna erbjuda bästa sortens hundliv med dina vandringar 😍
Eftersom du har träningsambitioner (och eventuellt tävlings?) så tror jag definitivt att du är en stark kandidat 👌
 
Jo har nån skidkompis jag skulle kunna lämna. Dock inte direkt nån hundmänniska 🤔.

Även om det inte blir tvärnej känns det ju som att jag kommer hamna lägst prioriterad, alltså att det kommer finnas spekulanter med både erfarenhet av rasen och tävlingserfarenhet som går före. Läste nånstans (här?) att kelpieuppfödare ofta har typ 30 intresserade på en kull. Minst 10 kommer ju vara bättre än mig.

Ja, det är lite deppigt och pessimistiskt ikväll.
Inte funderat på en omplaceringshund då?
Finns ju fantastiska blandraser med dom som vuxna går att se hur dom är ❤️
 
Inte funderat på en omplaceringshund då?
Finns ju fantastiska blandraser med dom som vuxna går att se hur dom är ❤️
Nej inte blandras av flera skäl. Bl.a. vill jag ha möjlighet att tävla lydnad/spår och jag tror inte blandras får det? Rätta mig gärna, jag har dålig koll på tävlingsdelen/bruksprov. Även om jag inte är jätteintresserad av tävling tänker jag att jag förhoppningsvis ska ha hunden i många år, och av erfarenhet vet jag att jag brukar bli ganska "intensiv" med mina intressen. Dvs det kan bli betydligt mer träning och tävling än jag tänker nu.

Funderat på omplacering men dels vill jag vara med från början och dels har jag inte ens hittat nån intressant omplaceringshund. Dessutom, när jag kollade organisationer verkade de ha jättehöga krav och man skulle redovisa hela sitt liv, och det krävdes referenser som inte var ens vänner dvs jag är utesluten redan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 895
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 131
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp