Vilken ras passar mig?

Blandras är inte ett alternativ. Om jag sitter här om ett år och det verkar omöjligt att få köpa kelpie får jag väl fundera på annan ras. Kollar fortfarande på jaktlabbe vilket vore mycket enklare att få tag i. Är ju också förtjust i lapsk vallhund men oroad över hur träningsvilliga de är.
 
måste slå ett slag för corgin då! mysig och aktiv ras, passar som sällskapshund men gillar också att röra på sig. den är gärna utomhus i alla väder (ursprungligen vallhund) och duktig på spår & lydnad om du kan tänka dig att träna det. mer info om rasen finns att läsa här https://www.hundmanniska.se/welsh-corgi-pembroke/
och uppfödare kan man hitta här https://swck.org/wop/wordpress/. hoppas du hittar rätt ras för dig, oavsett det blir corgi eller någon annan :)
 
måste slå ett slag för corgin då! mysig och aktiv ras, passar som sällskapshund men gillar också att röra på sig. den är gärna utomhus i alla väder (ursprungligen vallhund) och duktig på spår & lydnad om du kan tänka dig att träna det. mer info om rasen finns att läsa här https://www.hundmanniska.se/welsh-corgi-pembroke/
och uppfödare kan man hitta här https://swck.org/wop/wordpress/. hoppas du hittar rätt ras för dig, oavsett det blir corgi eller någon annan :)
Det är ju dock väldigt spretigt med träningsvilligheten i rasen, och då är väl pembroke ett ännu mer osäkert kort än cardigan. Sen är väl inte deras korta ben helt optimala om det blir mycket aktiviteter i djup snö.
 
måste slå ett slag för corgin då! mysig och aktiv ras, passar som sällskapshund men gillar också att röra på sig. den är gärna utomhus i alla väder (ursprungligen vallhund) och duktig på spår & lydnad om du kan tänka dig att träna det. mer info om rasen finns att läsa här https://www.hundmanniska.se/welsh-corgi-pembroke/
och uppfödare kan man hitta här https://swck.org/wop/wordpress/. hoppas du hittar rätt ras för dig, oavsett det blir corgi eller någon annan :)
Tack, men som @Hedinn skriver känns det inte optimalt med så korta ben. Inte ens under barmarksperioden faktiskt, har jag insett när jag iakttagit varenda hund jag mött 😅
 
Fick ju nåt förslag på korthårig collie och dessa har jag också tittat mer på. Tyckte de var för stora men har kommit fram till att andra saker är viktigare. Oroar mig dock för att de är ängsliga av sig.

Men min fråga, är de kvicktänkta och reaktionssnabba? Vet inte om det är rätt ord att använda om hundar, men jag gillar inte hundar jag uppfattar som tröga, när man måste stå och vänta medan de tänker/reagerar.
 
Fick ju nåt förslag på korthårig collie och dessa har jag också tittat mer på. Tyckte de var för stora men har kommit fram till att andra saker är viktigare. Oroar mig dock för att de är ängsliga av sig.

Men min fråga, är de kvicktänkta och reaktionssnabba? Vet inte om det är rätt ord att använda om hundar, men jag gillar inte hundar jag uppfattar som tröga, när man måste stå och vänta medan de tänker/reagerar.

Jag tror att risken för en ängslig hund är något mindre inom korthårig än långhårig collie, mitt intryck är att det är lite olika avelsinriktning mellan de två. Tycker mig ha sett några uppfödare som riktar in sig mer på bruks, så kanske någon av dem kan vara av intresse? Ropar på @Dentaku som har mer insikt i rasen (det finns fler collieägare här men jag minns inte namnen, sorry).

Jag upplever de allra flesta raser inom vallhundsgruppen som snabba i tanken, ibland så snabba att de agerar innan de hinner tänka. Jag blir utmattad bara av att se dem in action. :o Men jag skulle inte säga att korthårscollie hör till de mest extrema i den kategorin, utan jag tror att en från rätt linjer kan vara en kanon första brukshund.
 
Jag tror att risken för en ängslig hund är något mindre inom korthårig än långhårig collie, mitt intryck är att det är lite olika avelsinriktning mellan de två. Tycker mig ha sett några uppfödare som riktar in sig mer på bruks, så kanske någon av dem kan vara av intresse? Ropar på @Dentaku som har mer insikt i rasen (det finns fler collieägare här men jag minns inte namnen, sorry).

Jag upplever de allra flesta raser inom vallhundsgruppen som snabba i tanken, ibland så snabba att de agerar innan de hinner tänka. Jag blir utmattad bara av att se dem in action. :o Men jag skulle inte säga att korthårscollie hör till de mest extrema i den kategorin, utan jag tror att en från rätt linjer kan vara en kanon första brukshund.
De föds alltså inte långhår och korthår i samma kull? Min collie-kunskap är väldigt dålig :o. Såg att uppfödare var listade uppdelat långhår/korthår. Blev dock en aning trött när jag letade för det verkade pågå nåt uppfödardrama öppet på facebook 😅🙈
 
De föds alltså inte långhår och korthår i samma kull? Min collie-kunskap är väldigt dålig :o. Såg att uppfödare var listade uppdelat långhår/korthår. Blev dock en aning trött när jag letade för det verkade pågå nåt uppfödardrama öppet på facebook 😅🙈

Det kan födas korthår och långhår i samma kull, och det är vad jag vet tillåtet att para de två hårlagen med varandra, men jag skulle inte säga att det är så värst vanligt. De flesta kullarna verkar vara endera fullt korthår eller fullt långhår, och det är nog lika bra eftersom de två varianterna i regel skiljer sig i mer än hårlag, oavsett vad rasstandarden säger.

Uppfödardrama tror jag inte att man kommer undan helt oavsett vilken ras man väljer. :down: Positivt de gånger de tar det öppet iofs, så att man ser vilka man ska sålla bort omedelbart. :devil:
 
De föds alltså inte långhår och korthår i samma kull? Min collie-kunskap är väldigt dålig :o. Såg att uppfödare var listade uppdelat långhår/korthår. Blev dock en aning trött när jag letade för det verkade pågå nåt uppfödardrama öppet på facebook 😅🙈

En del uppfödare tar kullar på kort + långt, mest för att förbättra långhårens mentalitet om jag fattat rätt. Några uppfödare har mer bruks i fokus än andra men de är inte uppdelade i show/brukslinjer. Jag håller själv ett öga på korthåren, den dagen jag vill ha en mer lättsam hund än en belgare står korthåren nämligen högt upp på listan!

Framför allt en uppfödare gillar att härja runt på fb, resten tycker jag håller det på en bra nivå (på korthårssidan) 😅
 
Fick ju nåt förslag på korthårig collie och dessa har jag också tittat mer på. Tyckte de var för stora men har kommit fram till att andra saker är viktigare. Oroar mig dock för att de är ängsliga av sig.

Men min fråga, är de kvicktänkta och reaktionssnabba? Vet inte om det är rätt ord att använda om hundar, men jag gillar inte hundar jag uppfattar som tröga, när man måste stå och vänta medan de tänker/reagerar.
Korthårig collie är kvicktänkta och följsamma, en väldigt rolig hund. Dock inte så snabba att man inte hinner med själv. En väldigt lagom hund tycker jag. Det finns riktigt bra och stabila collies, men man måste vara noggrann när man letar. Finns bra långhår oclså, men kanske lite svårare att hitta.

Jag tyckte också att de var lite för stora först, men nu vill jag inte ha mindre. Nosen är precis i handhöjd, lätt att belöna, skönt för nacken.
 
Jag tyckte också att de var lite för stora först, men nu vill jag inte ha mindre. Nosen är precis i handhöjd, lätt att belöna, skönt för nacken.

Jag har ingen personlig erfarenhet av korthåriga collies annat än att ha tränat med några på lokala bruks så ska inte säga mer än att de jag har sett verkar trevliga. Men det kommentaten ovan är baske mig inte att förakta, jag älskar att ha nosen i perfekt belöningshöjd :D Ergonomiskt OCH mysigt :D
 
Jag är ganska kort så kelpie skulle nog också vara bra höjd :D tänker mig dessutom troligtvis hane. Men ja, har mer och mer börjat tänka från kelpiestorlek och uppåt (dock inte jättestort). Det har flera fördelar. En stor nackdel är dock min lilla bil 😅
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av korthåriga collies annat än att ha tränat med några på lokala bruks så ska inte säga mer än att de jag har sett verkar trevliga. Men det kommentaten ovan är baske mig inte att förakta, jag älskar att ha nosen i perfekt belöningshöjd :D Ergonomiskt OCH mysigt :D

(Min stavning 🙄 jag borde aldrig multitaska Netflixkollande och bukeinlägg. Yet I do…)
 
Fick ju nåt förslag på korthårig collie och dessa har jag också tittat mer på. Tyckte de var för stora men har kommit fram till att andra saker är viktigare. Oroar mig dock för att de är ängsliga av sig.

Men min fråga, är de kvicktänkta och reaktionssnabba? Vet inte om det är rätt ord att använda om hundar, men jag gillar inte hundar jag uppfattar som tröga, när man måste stå och vänta medan de tänker/reagerar.
Om du nu börjat tänka bort storleken, tycker jag verkligen du ska kolla mer på jaktlabbarna. De är kvicka, arbetsvilliga, roliga, fysiskt går de i princip hur långt som helst ( med rätt uppbyggnad och träning då).
 
Om du nu börjat tänka bort storleken, tycker jag verkligen du ska kolla mer på jaktlabbarna. De är kvicka, arbetsvilliga, roliga, fysiskt går de i princip hur långt som helst ( med rätt uppbyggnad och träning då).
Ja, de är absolut kvar i tanken. Det känns tryggt på nåt sätt eftersom jag är uppvuxen med (bl.a.) jaktlabbe.

De labbar jag sett nu senaste åren är dock ganska fula och klumpiga och gör mig inte så sugen. Gissar dock att de är utställningsvarianten? Ganska tjocka dessutom.

Jag funderar dock på hur roade de är av att springa i ett skidspår? Jag har inte riktigt sett nåt bra exempel i spåret... Mest katastrofer 🙈
 
Det kan jag skriva under på. Ganska jobbigt att gå från modell schäfer till liten vätte 😅 så jobbigt att behöva böja sig hela tiden och och glömmer man att hunden är liten så påminner han direkt att han ska ha sin belöning 😄
Jisses ja, jag antar att du menar västgöte? Jag hade så ont i nacken när jag aktivt försökte träna med min.
 
Ja, de är absolut kvar i tanken. Det känns tryggt på nåt sätt eftersom jag är uppvuxen med (bl.a.) jaktlabbe.

De labbar jag sett nu senaste åren är dock ganska fula och klumpiga och gör mig inte så sugen. Gissar dock att de är utställningsvarianten? Ganska tjocka dessutom.

Jag funderar dock på hur roade de är av att springa i ett skidspår? Jag har inte riktigt sett nåt bra exempel i spåret... Mest katastrofer 🙈

Ja, det är utställningsvarianten du beskriver som tjocka och klumpiga. Det är nog många olika typer av hundar som gillar att springa i skidspår, ser inte att det skulle vara ett problem för just jaktlabbe? :) Men @AraSlei kanske har någon erfarenhet av det!
 
Ja, det är utställningsvarianten du beskriver som tjocka och klumpiga. Det är nog många olika typer av hundar som gillar att springa i skidspår, ser inte att det skulle vara ett problem för just jaktlabbe? :) Men @AraSlei kanske har någon erfarenhet av det!

@Niyama
Jag tror absolut att de kan fungera som draghundar, men man behöver nog lägga lite tid på att lära dem :) ingen av mina är spontana i dragselen, de vill hellre vara vid sidan. Eftersom jag har två andra som är desto mer spontana i dragselen 🤪 är det inte ett problem för mig, labbarna springer bara lösa bredvid i stället. Men det hade nog inte varit några problem att lära dem dra, om jag testat!

De brukar i regel vara snabba och smidiga 💨 min svarta hane är rätt stor, nästan 34 kg, men är ändå smidig och snabb :)
485DD83C-C930-4E65-9BDA-33FC75243FA6.jpeg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 661
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 002
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp