Bukefalos 28 år!

Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
det är inte besvisat att hunden är mest lycklig när den vallar, den kan vara minst lika lycklig med andra former av aktiviteter, upp till var och en har man tillgång till att valla så ser ja ingen anledning att inte göra det, har man inte tillgången så ser jag ingen anledning att inte skaffa en bc om man är beredd på att hålla på med hunden mkt.

Varför skaffa en BC om du inte är beredd att valla med den? Av samma anledning skaffar du ju inte ex en hamilton stövare eller annan jaktras om du inte har tänkt ha den till jakt.

Har du nånsin sett en BC valla? Jag har både tävlat och tränat agility och lydnad med mammas hundar och även om dom älskar det så är dom helt klart lyckligast när dom får valla. Man kan riktigt se hur det lyser i ögonen på dom. De omplaceringshundarna vi har tagit hand om har även dom blivit mkt lyckligare när dom har fått valla. Även om dom har tävlat i både lydnad och agility innan och tyckt att det är jättekul.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag håller med, en hund med så mkt vall mår bäst av att få jobba med boskap.
:bow:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag vet inte om du missade det men jag har haft Bordercollie tidigare....Jag har både tränat och tävlat Agility med den hunden, Med tanke på att det just Var en BC så borde ja ju veta hur den beter sig och ställer sig till olika aktiviteter jag har även sett BC Valla.... du får det att låta precis som om jag var född igår, lägg ner den attityden är du gullig.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
Jag vet inte om du missade det men jag har haft Bordercollie tidigare....Jag har både tränat och tävlat Agility med den hunden, Med tanke på att det just Var en BC så borde ja ju veta hur den beter sig och ställer sig till olika aktiviteter jag har även sett BC Valla.... du får det att låta precis som om jag var född igår, lägg ner den attityden är du gullig.

Jisses, jag kan sitta å argumentera emot dej hur länge som helst när det gäller BC.

nej jag missade inte att du hade haft en Border collie. men du har haft 1, vi har haft 16. Att just din hund var jättelycklig när den inte fick valla (vilket du inte ens lät den göra så jag förstår inte hur du resonerar när du säger att den va lyckligast då :confused: ) betyder inte att alla är det. Man kan fortfarande inte utgå från 1 hund. I så fall skulle det inte finnas så många omplaceringshundar som det finns idag, trots att ägarna har tävlat/tränat sina hundar i alla möjliga grenar och lagt ner 3-4 timmar/dag för att stimulera hunden och göra den lycklig.
Och om du har sett en BC valla så borde du även sett hur lycklig den var när den fick göra det dom är avlade för.

Och jag har fortfarande inte fått svar på frågan. Varför skaffar man en BC som är avlad för att valla när man inte tänker låta hunden göra det? :confused: det finns 100 tals andra raser att välja bland om man vill ha hunden till enbart lydnad, agility osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag vill kunna ha med den på ridturer, så därför är stark vallinstinkt ett måste!
Hunden skall väl följa med inte valla hästen. Förstår inte att vallningen i sig skall vara ngn fördel.
PL
 
Sv: Vilken ras passar mig?

peter_lundin skrev:
Hunden skall väl följa med inte valla hästen. Förstår inte att vallningen i sig skall vara ngn fördel.
PL
Nej, det tänkte jag också på. En bekants hund blev trampad av en häst två gånger för att den vallade när hon red.

Det var en bordercollie, förresten.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Menar mer att den inte ska ha jaktinstinkt som gör att den löper iväg. Ska hålla sig intill utan att störa andra, djur eller människor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 271
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 882
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp