Sv: Vilken ras söker jag?
Vill man ha en kallblodstravare för att "lulla lite" gör man sig överlag en otjänst. Kallblodstravarna är i hög grad avlade för arbete och många är tävlingsindivider som dels kan ligga på som sjutton om de upplever att det är tävling (och ja de kan tävla med vad som helst om det kniper

) och behöver en hel del mental och fysisk stimulans. Avsevärt mer än en "vanlig" häst av lite lugnare slag.
Måste bara säga att nu tycker jag du dra alla kallblodstravare lite över en kam. Visst dom är avlade för att arbeta o springa fort men långt i från alla kbl är så som du beskriver dom. Vi är några här i Norrland som tävlar med just kbl travare i körning o visst visar endel mer jävlaranamma än andra raser men inte så att jag upplever att dom är "hysteriska tävlingsindivider". Mycket handlar väl oxå om den som sitter på/bakom hästen hur denne uppför sig.
Tycker oftast på tävlingsbanorna att de hästar jag ser som är mest överilade är våra svenska halvblod..
Har själv ett kbl travar sto (efter Rigel Jo) ingen stjärna på travbanan då hon inte tävlade mot allt som rörde på sig

Men hon är inte lat eller slö för det. Utan det finns mängder av arbetsvillighet o framåtanda visst men inte så att hon ligger på o "jävlas". O lättsammare häst att utbilda har jag då inte varit med om då hon är en häst som helst vill vara en till lags o gör allt hon kan varje gång man ber henne. Sen kan det "brinna" lite på hjärnkontoret då hon inte riktigt begriper vad man vill men det är inget jag inte känner igen från vilken annan ras som helst.
Visst hon älskar att jobba hon kan som så många andra kbl jobba tills hon sprängs, utmattning är inte riktigt deras grej det kan jag hålla med om. Men skulle jag inte stimulera henne fullt ut så är hon nöjd med livet ändå, att gå o slö skritta i vagnen 1-1 1/2 timme är inga problem. Bara man bryr sig om henne är hon världens lyckligaste.
Så jag tror inte att det bara handlar om rasen i fråga det är bara individen det handlar om. Det finns heta o slöa halvblod, tjuriga, griniga o snälla arbetsvilliga shettisar, bruksnordisar som är helt "galna" av framåtanda o bruksnordisar som inte gör mer än du ber om..
Hittar man sig en lugnt o tryggt kbl travare så är dom, om man frågar mig då jag inte alllls är oparktisk

, en av de bästa raserna tillsammans med Bruksnordisen. Starka, trygga och allsidiga individer.