Bukefalos 28 år!

Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

För mig går tollare, aussie och kelpie bort om man vill "syssla lite smått" med lydnad och bruks.
Jag tror att det finns många andra raser som passar bättre och som är mindre krävande som passar bättre för det ändamålet.
Från lite olika rasgrupper:
Collie
Bearded Collie
Sheltie
Dansk/svensk gårdshund
Schnauzer
Staffe
Border TerrierLapphundarna
Cocker
Springer
Welsh
Lagotto

Jag har en borderterrier. Nu har hon väldigt mycket jakt i sig och det finns skickligare hundförare än jag, men jag har slutat tävla (vi har lp I och II samt uppflyttade till lägre klass spår) pga att hon har för mycket jakt.

Jag vågar inte ens ha henne lös på appellplanen längre och att släppa på ett uppletande är inte att tänka på. :(
 
Sv: Vilken ras?

Funkar de att släppa i rapportskogen eller i en ruta för sök/uppletande då? Har de inte rätt mycket jakt?

Och sen är ju platsliggning och sitt i grupp rätt viktiga moment om man inte vill nolla hela lydnaden.

Sen, jättekul med viltspårschampionatet men det är inte så att det säger så mycket om bruksegenskaperna. Spåret är kort och luktar jättemycket så det kräver inte en jättestor insats av hunden.

En sa till mig en gång, viltspår är som autoban i skogen. Jag kan hålla med. Bra sysselsättning men skulle nog säga att bara hunden har fattat så långt att den ska stoppa ner näsan och lukta (vilket 99,9 % av hundarna gör självmant) så fixar vilken hund som helst ett viltspår.
 
Sv: Vilken ras?

En sa till mig en gång, viltspår är som autoban i skogen. Jag kan hålla med. Bra sysselsättning men skulle nog säga att bara hunden har fattat så långt att den ska stoppa ner näsan och lukta (vilket 99,9 % av hundarna gör självmant) så fixar vilken hund som helst ett viltspår.

Jo - men man kan trixa till spåren rejält om man är finurlig ;)
 
Sv: Vilken ras?

Pudel? Eller kanske Labrador, har du bra tålamod kanske en Dalmatiner skulle passa eller en Rhodesian Ridgeback. Dallen är ju avlad som "spring" hund, och vet dem som har kommit långt i lydnad och bruks, med lite tålamod går allt....
 
Sv: Vilken ras?

Jag skulle säga Engelsk springer spaniel eller tollare :)
Båda raserna kan koppla av och sen bli jätte "aktiva"
Lycka till!
 
Sv: Vilken ras?

kl

Jaja, jag får väl ge mig ang. IG som lämplig ras. Att jag bara kan va så dum och rekommendera det, fy mig .

Till TS

Jag hoppas du hittar en hund som du trivs med, men jag kan inte låta bli att anse att en IG mkt väl skulle kunna passa er:p
Tror nog allt dom har en liten förkärlek för hårdrock oxå dom små rackarna;)
 
Sv: Vilken ras?

Jo - men man kan trixa till spåren rejält om man är finurlig ;)

Ja, fast ett championat säger ju inte särskilt mycket för där är spåren inte särskilt tilltrixade - men som aktivering kan man naturligtvis krångla till det så mycket man vill :).
OT men jämför man med andra championat så är SeVCH inte mycket att hänga i granen om man vill se "bevis" på att hunden verkligen funkar att jobba med.
 
Sv: Vilken ras?

Måste slå ett slag för spanieln här.

Ffa welsh springer och engelsk springer. Trevliga, positiva hundar som är med på det mesta - utan att käka upp huset om de inte blir aktiverade en dag ;)
 
Sv: Vilken ras?

Håller med - jag har haft Engelsk Springer tidigare, och har nu en Welsh.

Båda raserna är jättetrevliga, följsamma hundar, som är liksom naturlydiga och lättränade, fast ofta lite förarveka.

De fullkomligt älskar att springa i skogen, har en nästan outtömlig energi, är väldigt oömma och tar sig fram i alla typer av terräng och väder. Faktum är att de har behov av att springa mycket och fort för att må bra, och man bör inte skaffa en springer om man inte har möjlighet att ha den lös ofta. Jaktlusten finns där förstås, eftersom de hör till gruppen stötande och apporterande hundar, men går att hålla i schack genom tidig kontaktträning (skvallerträning).

De älskar också människor och barn, men eftersom de är väldigt glada och översvallande, särskilt som unghundar, kan de bli lite buffliga och välta ungarna. Inomhus är de annars riktiga snuttetrasor, som gillar att kela och gosa och gärna ligger i knäet.

Pälsvården är relativt enkel även om de är långhåriga, och trimningen klarar man lätt själv. Dock får man vara beredd på att de är vattenhundar, och gärna badar i alla diken och pölar de ser, oavsett om de är fulla av lera eller dy. Smutsen rinner dock av dem när de torkar, pälsen är naturligt smutsavstötande.

Welshen är lite livligare och "tramsigare", men också mindre, lättare och smidigare, allmänt sundare, och har mindre päls och bättre öron.

http://www.wssk.a.se/index.htm
http://www.springerklubben.org/
 
Sv: Vilken ras?

Det finns de som kallar ViltspårChampionat för "slaskchampionat"... Det tycker jag är lite grymt, men kanske säger en del om hur "svårfångade" dessa championat är.....
 
Sv: Vilken ras?

Finsk och svensk lapphund.

Den svenska anses vara lite mer aktiv än den finska. Har dock ingen större erfarenhet av den svenska men den finska är en mycket, mycket trevlig hund som fungerar till det mesta.

Jag tränar både lydnad och agility med min. Kan dock hålla med om att dom inte är lika lättränade som en BC eller schäfer. Men med rätt träning blir det verkligen världens trevligaste hund!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 101
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 788
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 069
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp