Vilken ras?

Om man vill ha det där lättsamma, vänliga sättet men en friskare hund än cav så tänker jag löwchen eller havanais. Klipper man ner dom helt med ca 3 mån mellanrum så slipper man ju en massa övrig pälsvård dessutom.

Vet inte om jag vill behöva klippa ner en hund som egentligen inte ”ska” klippas. Önskar nog annan typ av enkel pälsvård. Löwchen tilltalade mig tyvärr inte utseendemässigt heller.
 
Jag sportklipper min cocker(klipper ner hela hunden med maskin) men det är ändå så pass mycket pälsvård att jag kommer byta ras nästa gång 😅 hans päls växer som ogräs. Kan i och för sig bero på att han är kastrerad kanske. Dom 2 tikar vi haft har haft en lättare päls men dom har istället varit frusna. Men det hänger ju helt på vad man har för intresse, tycker man att pälsvården är kul så är det ju inget problem 🙂
 
Vet inte om jag vill behöva klippa ner en hund som egentligen inte ”ska” klippas. Önskar nog annan typ av enkel pälsvård. Löwchen tilltalade mig tyvärr inte utseendemässigt heller.

Ska och ska. Det är ju bara enligt utställning för att pälskvalitén ska bedömas. Annars är det ju bara att klippa. Det händer ju inget med pälsen för att man klipper.

Vilket med löwchens ogillas? Klippningen? Finns ju inget tvång att klippa dom så :D

Jag la nog en timme på klipp + bad med ungefär 3 månaders mellanrum. I övrigt så behöver man ju inte städa hår varken hos sig själv, tyger, bilen, hos andra etc. Så jag anser att det är lite tid :D Men känner man att man inte vill just klippa så går dom ju absolut bort.

Annars är det otroligt lättsamma, glada små hundar som dessutom är friska :)
 
@Sel @Fetaost @ako

De här otroligt olika buden på cocker spaniel gör mig förvirrad 😄
Om man tycker cocker är jobbig beror nog främst på vilken typ av hund man föredrar.

Jag som ex föredrar reserverade hundar som inte är så intresserade av främmande tycker oftast att retrievers och spaniels är jobbiga för att de är så extremt sociala och ska nästan krypa in under skinnet på alla de möter. Men jag tycker att cavalieren kan vara lite likadan, och om ni trivdes med det så blir väl inte cockern så stor skillnad förhoppningsvis.
 
Angående klippning av hundar så är jag helt på det klara med att man kan klippa eller inte klippa hundar precis hur man vill 😁 Vi var tvungna att klippa vår cavalier efter hon kastrerades så det är inte ett problem. Men jag vet inte om jag vill hålla på med det utan föredrar en hund som har sin päls som den ska vara och att det räcker att borsta den. Sen kan det självklart hända saker som gör att man vill klippa ändå (som vi fick göra) men jag vill helst slippa 😅
 
  • Gilla
Reactions: ako
Angående klippning av hundar så är jag helt på det klara med att man kan klippa eller inte klippa hundar precis hur man vill 😁 Vi var tvungna att klippa vår cavalier efter hon kastrerades så det är inte ett problem. Men jag vet inte om jag vill hålla på med det utan föredrar en hund som har sin päls som den ska vara och att det räcker att borsta den. Sen kan det självklart hända saker som gör att man vill klippa ändå (som vi fick göra) men jag vill helst slippa 😅

Cockers klipps väl dock och friseras? :D Om ni funderade på den rasen alltså men inte vill klippa.

De jag pratat med la ner ganska mycket tid på pälsen om den skulle hållas lång. Vissa tar ju ner dom med maskin men då blir det ju samma som med tex havanais/löwchen förutom att de även fäller.
 
Cockers klipps väl dock och friseras? :D Om ni funderade på den rasen alltså men inte vill klippa.

De jag pratat med la ner ganska mycket tid på pälsen om den skulle hållas lång. Vissa tar ju ner dom med maskin men då blir det ju samma som med tex havanais/löwchen förutom att de även fäller.

Jag blev tipsad om cocker i tråden men den går bort med tanke på att den inte är vad vi tänker oss. Men också för att jag inte vill hålla på med pälsvård på det sättet. Samma med pudel, vill inte behöva åka och trimma min hund utan jag vill kunna borsta den hemma och att det ska räcka 😊
 
Och min dröm som fortfarande är att pälsvården på tollaren bara skulle vara att klippa… vilken dröm.

Här borstas för jämnan och ändå hittar man päls i kylen, i garderoben och för att inte tala om i munnen när man vaknar på morgonen. :cautious:
 
@Sel @Fetaost @ako

De här otroligt olika buden på cocker spaniel gör mig förvirrad 😄
Du får träffa några IRL om det känns som en intressant ras 😊.
Våra är/ har varit som sagt väldigt lättsamma men visst vill de ha mer än en promenad runt kvarteret för att vara nöjda.

Pälsvård för oss är att lämna in 1 g per kvartal för sporttrimming (ej helrakning, vi gjorde det på den första men inte på denna, vis av misstaget med päls som blev som ett fårs) samt borstning och klipp runt tassar etc emellan. Totalt max 30 min pälsvård / vecka till vardags.
 
Jag blev tipsad om cocker i tråden men den går bort med tanke på att den inte är vad vi tänker oss. Men också för att jag inte vill hålla på med pälsvård på det sättet. Samma med pudel, vill inte behöva åka och trimma min hund utan jag vill kunna borsta den hemma och att det ska räcka 😊

Det är gjort enkelt hemma annars och inget du behöver lämna in för :)

Det var mest att de annars passade så bra om om man vill ha den där vänliga käcka sällskapsmentaliteten i en frisk kropp. Men labbe eller golden funderade ni på också? På golden är det viktigt att hålla utkik efter rädslor då det dykt upp en del bland utställningstypen och labbe har ju lite problem med öron och furunkulos (allergier?). Så bph samt att höra runt bland valpköpare kring just de sakerna :)

Utöver att kolla ledstatistik kring släkten på SKK då.
 
Det är gjort enkelt hemma annars och inget du behöver lämna in för :)

Det var mest att de annars passade så bra om om man vill ha den där vänliga käcka sällskapsmentaliteten i en frisk kropp. Men labbe eller golden funderade ni på också? På golden är det viktigt att hålla utkik efter rädslor då det dykt upp en del bland utställningstypen och labbe har ju lite problem med öron och furunkulos (allergier?). Så bph samt att höra runt bland valpköpare kring just de sakerna :)

Utöver att kolla ledstatistik kring släkten på SKK då.

Absolut, men jag vill inte ha en ras där jag behöver klippa eller trimma oavsett om jag ska göra det själv eller lämna in 😊

Vi har inte labrador som alternativ men däremot golden. Och har förstått att det är viktigt att kolla hälsostatus på dem, men det är det väl på de flesta raser antar jag 😊
 
Förförra hösten var jag allvarligt sjuk och sängliggande i en månad; Tinja fixade det galant.
Hon låg bredvid mig och det enda hon verkade vilja var att jag skulle bli frisk.

Hela grejen är väl att folk på kunniga forum som detta ofta avråder från aktiva raser, för vi vet att det är en livsstil. Skaffar man sig en jakthund bör man brinna för den typen av liv, samma om man skaffar vallhund eller brukshund. Men det gör antagligen att folk tror de raserna inte fixar passivitet över huvud taget. Vilket inte är sant; majoriteten av välavlade arbetshundar klarar utan problem av perioder av ingen aktivitet.

Jag tycker det är ett litet pris att betala, för hundarnas skull.
 
Jag blev tipsad om cocker i tråden men den går bort med tanke på att den inte är vad vi tänker oss. Men också för att jag inte vill hålla på med pälsvård på det sättet. Samma med pudel, vill inte behöva åka och trimma min hund utan jag vill kunna borsta den hemma och att det ska räcka 😊
Om min kompis som aldrig trimmat en hund kunnat lära sig på bara någon vecka hur man trimmar en pudel på ett vardagligt vis sen hon skaffat pudel (alltså inte utställnings- eller sportfrisyr) så kan nog vem som helst :p

Vi rakade Benji den här sommaren för första gången då jag fått en trimmer i julklapp, och det är oförskämt kul och tillfredsställande :o:D
 
Förförra hösten var jag allvarligt sjuk och sängliggande i en månad; Tinja fixade det galant.
Hon låg bredvid mig och det enda hon verkade vilja var att jag skulle bli frisk.

Hela grejen är väl att folk på kunniga forum som detta ofta avråder från aktiva raser, för vi vet att det är en livsstil. Skaffar man sig en jakthund bör man brinna för den typen av liv, samma om man skaffar vallhund eller brukshund. Men det gör antagligen att folk tror de raserna inte fixar passivitet över huvud taget. Vilket inte är sant; majoriteten av välavlade arbetshundar klarar utan problem av perioder av ingen aktivitet.

Jag tycker det är ett litet pris att betala, för hundarnas skull.

Jag vill verkligen inte ta mig vatten över huvudet och riskera att det blir fel. Uppskattar allas tips och råd angående raser och vad som kan fungera för oss 😊
 
Om min kompis som aldrig trimmat en hund kunnat lära sig på bara någon vecka hur man trimmar en pudel på ett vardagligt vis sen hon skaffat pudel (alltså inte utställnings- eller sportfrisyr) så kan nog vem som helst :p

Vi rakade Benji den här sommaren för första gången då jag fått en trimmer i julklapp, och det är oförskämt kul och tillfredsställande :o:D

Men hon vill ju inte ha en ras man behöver trimma eller klippa? 😂
 
Jag vill verkligen inte ta mig vatten över huvudet och riskera att det blir fel. Uppskattar allas tips och råd angående raser och vad som kan fungera för oss 😊
Och jag som har trimras säger att man behöver gilla pälsvård på riktigt för att trimma själv. Personligen tycker jag att det är dötråkigt och dessutom väldigt jobbigt för ryggen. Så jag lämnar gladeligen bort och betalar för det. Jag är usel trimrasägare :o
 
Och jag som har trimras säger att man behöver gilla pälsvård på riktigt för att trimma själv. Personligen tycker jag att det är dötråkigt och dessutom väldigt jobbigt för ryggen. Så jag lämnar gladeligen bort och betalar för det. Jag är usel trimrasägare :o

Jag håller med, jag vill inte trimma själv eller lämna iväg heller. Jag vill allra helst ha en hund som inte ska klippas eller trimmas, förutom om det tillkommer medicinska skäl förstås.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp