Vilken ras?

Bukefalos 30 år!

Jag hade personligen inte köpt ett russ till mina små barn, då de ofta har en räv eller två bakom örat och kan vara hiskeligt envisa. Sedan finns det ju så klart massor av guldkorn även där :-) Men ett barn i 10-års åldern som har lite att sätta emot när envisheten slår till, absolut, men då är ju nackdelen att de snart växer ur dem..
Om man nu har tänkt att använda dem till ridning, är man även intresserad av körning absolut.

Skulle jag ha en ponny ämnad för sporten har jag nog mer satsat på raser som är mer lämpade för det, Welsh, New Forest, Svensk ridponny. Det är ju ändå de raser som oftast är i toppen på tävlingsbanorna.
Men alla vill ju inte tävla, utan vill ha en trevlig familjeponny.
Fjordhästar känns det som att det är lite "brist på" i Sverige för man ser ofta att folk eftersöker dem. Men jag kan ha fel för det är ju inte "min ras" så jag har inte full koll
Det här är väldigt OT, men jag känner att ditt resonemang haltar, eller snarare missar något viktigt för att bli en bra ryttare på lång sikt.

Shettisar och russ har ofta egna idéer om vad man ska hitta på och kräver att man kan rida för att prestera. Men det är ju just det man ska lära sig under de där åren på A- och B- ponny. Balans, avfallningsteknik och att inte ge upp om så ponnyn springer ut under ridbanestaketet och du blir hängande på en slana. Lägg på att lägga åren 9-12 när du börjar få lite bättre koordination på att kunna rida med korrekt hjälpgivning på en ponny som ger dig tusenfalt tillbaka när du väl gör rätt till skillnad från en självgående ponny som ser fin ut oavsett vad du gör eller typ springer runt hoppbanan själv medans du sitter passivt och åker med.

Mitt russ gjorde det här med fyra små ryttare, skapade duktiga ryttare som kunde rida. Och som när de gått vidare på större ponnier och storhäst kunnat rida med balans, timing och hjälpgivning som imponerat med tanke på åldern. Samtidigt så var han inte en familjeponny enligt sig själv (även om han tyckte det var trevligt att bli körd ibland), utan en liten rosettplockar på tävlingsbanan som aldrig var såg så nöjd ut som på tävling. Men varje ryttare som faktiskt presterade med honom lärde sig att rida aktivt, hur man samlar en häst korrekt, hur man vänder på en femöring utan att låta bogen gå och hur man överlistar en ponny som leker kurragömma med en i hagen.

För min del så var mina tre första ponnier svåra, en shettis som kastade av mig dagligen i två års tid, det nämnda russet som inte gav någonting gratis men var en liten stjärna som folk inte trodde var ett russ när de såg honom i arbete (trots att han var väldigt rastypiskt byggd) och en skentokig och jättesmart c-ponny som vuxna proffsryttare som red honom kallade jättesvår. Men de la en grund för att jag idag kan hoppa upp på i princip vilken häst som helst och reda ut situationen.

Morganhäst tycker jag ofta har himla trevligt lynne. De ska ju dessutom visas även i körning i deras avelsbedömning.
Kul häst för ridning och körning.
Jag är som vanligt partisk i frågan och tycker att morganhästen är ett bra alternativ. Det är dock bara för AB dom behöver visas körda som hingstar, och stona kan stambokföras på antingen ridprov eller körprov. Vi har körprov på femåringarnas kvalitetstest, men tyvärr få som genomför det (vi kvalitetstestar även exteriör, löshoppning och uppsuttna gångarter som fyraåringar samt uppsutten hoppning som sexåringar).
Men det vore toppen med fler inkörda individer, och dom gör det ofta bra. Svenskfödd morganhäst har presterat ända upp till vinst i VM i sportkörning. Utöver det en mycket allsidig ras som används till alla grenar man kan tänka sig. Dock inte gångarter eller storlek för eliten i dressyr och hopp för storhästar, men dom som vill ha en sån kollar ju ändå på halvblodsraserna. Håller dom ponnymått så brukar dom däremot kunna hävda sig bra.

Det föds 10-20 föl per år och finns efterfrågan. Många uppfödare hjälper gärna nya in i rasen, och vi brukar ha koll på hästar som är till salu men som inte finns på t.ex. hästnet.

Det här är väldigt OT, men jag känner att ditt resonemang haltar, eller snarare missar något viktigt för att bli en bra ryttare på lång sikt.

Shettisar och russ har ofta egna idéer om vad man ska hitta på och kräver att man kan rida för att prestera. Men det är ju just det man ska lära sig under de där åren på A- och B- ponny. Balans, avfallningsteknik och att inte ge upp om så ponnyn springer ut under ridbanestaketet och du blir hängande på en slana. Lägg på att lägga åren 9-12 när du börjar få lite bättre koordination på att kunna rida med korrekt hjälpgivning på en ponny som ger dig tusenfalt tillbaka när du väl gör rätt till skillnad från en självgående ponny som ser fin ut oavsett vad du gör eller typ springer runt hoppbanan själv medans du sitter passivt och åker med.

Mitt russ gjorde det här med fyra små ryttare, skapade duktiga ryttare som kunde rida. Och som när de gått vidare på större ponnier och storhäst kunnat rida med balans, timing och hjälpgivning som imponerat med tanke på åldern. Samtidigt så var han inte en familjeponny enligt sig själv (även om han tyckte det var trevligt att bli körd ibland), utan en liten rosettplockar på tävlingsbanan som aldrig var såg så nöjd ut som på tävling. Men varje ryttare som faktiskt presterade med honom lärde sig att rida aktivt, hur man samlar en häst korrekt, hur man vänder på en femöring utan att låta bogen gå och hur man överlistar en ponny som leker kurragömma med en i hagen.

För min del så var mina tre första ponnier svåra, en shettis som kastade av mig dagligen i två års tid, det nämnda russet som inte gav någonting gratis men var en liten stjärna som folk inte trodde var ett russ när de såg honom i arbete (trots att han var väldigt rastypiskt byggd) och en skentokig och jättesmart c-ponny som vuxna proffsryttare som red honom kallade jättesvår. Men de la en grund för att jag idag kan hoppa upp på i princip vilken häst som helst och reda ut situationen.
Men vilken förälder idag köper en sån ponny till sitt barn? ;)

Grejen med ett russ är att man måste vara både smart och lyhörd. Kan man rida ett russ, då kan man rida det mesta. Fördelen är att de för det mesta är stensäkra barnponnys som man kan göra lite vad man vill med och det är ju trots allt vardagen som är det viktigaste och humöret där. Russ blir ju sällan hetsiga och svårridna på det sättet som gör ett barn rädd. Är det envist så bara vägrar de lugnt att göra något. De är lättfödda och har ett trevlig temperament. Och som sagt, kan även med fördel köras så hela familjen kan vara inblandad.

Jag tycker det är synd att russen de senaste årtionden har slagits ut av welshar och liknande. När jag gick på Ågesta ridskola på stenåldern då hade de bara russ och de som lärde sig rida där, lärde sig verkligen att rida. Och russen var inte sura och ville vara ifred utan njöt snarare av all uppmärksamhet. Visst de har inte lika bra gångarter som vissa andra raser men de kan! Och hoppa kan de flesta russ, iaf upp till LB-LA och högre än så tror jag inte många ponnyryttare vill satsa på, då kanske det är bättre med en RP eller något engelskt. De har absolut åsikter men det är det som är det roliga med dem! De är dessutom säkra på foten ute så man inte behöver vara orolig när man rider över stock och sten.

Och sist men inte minst, föder man upp russ gör man en välgärning eftersom de är hotade som ras.

Men vilken förälder idag köper en sån ponny till sitt barn? ;)
Viken av dem syftar du på? Shettisen var nog onödig svår emellanåt när jag var som yngst. Men vi hade jättekul det sista året när jag kunde hantera hans livsglädje. Han hoppade även 70 cm med en duktig tjej som var några år äldre än mig. Jag skulle köpa ett russ eller en shettis med en hel rävkull bakom örat till mitt barn. För det är så man blir en riktig ryttare.

Senast ändrad:
Jag förstår nog inte riktigt grejen med att barn under 13 år (för det är ju där gränsen för tävlan av a-b ponnyer går) ska ha rena tävlingshästar. Jag hade en ung shettis, en sådan som man måste rida för att få fram. Utan att han var extremt seg, men han går liksom inte fram i onödan. Främst barbacka i grimma, hade visserligen ett träns och en gammal puta som funkade fint vid behov. Vi hoppade nog uppemot 70 cm, över diken och hittade på en hel del annat. Tror en hel del av min grundbalans kommer därifrån, och den har jag haft mycket användning av. En fin tävlingsponny hade inte gett det.

Viken av dem syftar du på? Shettisen var nog onödig svår emellanåt när jag var som yngst. Men vi hade jättekul det sista året när jag kunde hantera hans livsglädje. Han hoppade även 70 cm med en duktig tjej som var några år äldre än mig. Jag skulle köpa ett russ eller en shettis med en hel rävkull bakom örat till mitt barn. För det är så man blir en riktig ryttare.
Tillägg gällande de övriga: russet var ju uppenbarligen en perfekt första tävlingsponny och C-ponnyn köptes oinriden och var en korsning Welsh/halvblod med riktigt trevliga rörelser och kunde dessutom hoppa. Så han var ju en riktig sportponny (dessutom vacker) men mentalt tuff. Så ser inte varför någon förälder inte skulle köpt dem?

Någon som vill att deras barn verkligen lär sig rida och inte bara åker med.

Ja detta är väl inte min egen åsikt men som redan konstaterats i andra trådar så verkar det vara mer på allvar, säkerhetstänket är högre och föräldrar idag vill att deras barn ska ha det enklare än de själva.
Så det var mer ett krasst konstaterande att även om man VILL att russ ska vara attraktiva på marknaden och anser att de är utmärkta för barn att lära sig rida på så ser det nog inte riktigt ut så.

Hej! Jag behöver tips!
Jag är så sugen på att ta upp avel igen. Jag behöver tips på ras. Jag älskar travare som jag fött upp tidigare, men har insett att med åldern så uppskattar jag inte temperamentet lika mycket längre.
Jag vill föda upp en lite mindre häst som fungerar till körning (och ridning för en köpare framöver) och som har ett lugnare temperament. Vill inte att rasen ska vara fångbenägen , den ska fungera på lösdrift och avkommorna ska såklart vara attraktiva att sälja.

Kan ni tipsa mig om raser?
Welshponnyer är superfina små körponnyer.

Ja detta är väl inte min egen åsikt men som redan konstaterats i andra trådar så verkar det vara mer på allvar, säkerhetstänket är högre och föräldrar idag vill att deras barn ska ha det enklare än de själva.
Så det var mer ett krasst konstaterande att även om man VILL att russ ska vara attraktiva på marknaden och anser att de är utmärkta för barn att lära sig rida på så ser det nog inte riktigt ut så.
Just min shettis var orimlig som barnponny, men om vi ska diskutera säkerhetstänk så är det ju betydligt säkrare att träna upp balans och avfallningsteknik i lägre hastigheter, med lägre fallhöjd, med hästar som inte panikar och medans benen är böjliga än att falla av en häst bara för att den skyggar i vuxen ålder. Långsiktigt så är det ju betydligt säkrare att jag som är 30+ kan rida bockningsmaskiner och vågar ge mig ut och galoppera barbacka på en småreaktiv häst än att falla av och riskera att bryta armen om hästen hoppar till. Det är ju dessutom betydligt säkrare med ett envist russ som vägrar ut sig på hoppbanan om du inte kan rida, än skena runt på en betydligt piggare welsh som du inte riktigt får stopp på och som dina föräldrar tryckt in ett pelhambett i munnen på (Något jag sett på riktigt). Men här skulle man ju behöva göra någon form av satsning med marknadsföring av russen som den stabila allroundponnyn som främjar god ridning typ (dessutom billig i inköp och drift). Vilket jag personligen inte riktigt har resurserna att ta tag i.

Nu är jag sån jobbig som inte svarar på frågan 🙈

Men är det inte dyrare att låta hästarna ha fri tillgång? Jag tänker att de kan bli dyrt o skaffa någon typ av foderautomat/bökigt att fodra med hö också men de kanske väger upp? Om en har fri tillgång på halm och sen fodrar hö morgon och kväll?

Jag vet inte, men börjat tänka på det mer o mer då såpass många hästar i min närhet fått fång och detta med fri tillgång känns som såpass få klarar av?

En kan ha flera hagar. En med fri tillgång för växander åringar, inte så lättfödda/feta dräktiga ston. Och en med begränsad tillgång?

Nu är jag sån jobbig som inte svarar på frågan 🙈

Men är det inte dyrare att låta hästarna ha fri tillgång? Jag tänker att de kan bli dyrt o skaffa någon typ av foderautomat/bökigt att fodra med hö också men de kanske väger upp? Om en har fri tillgång på halm och sen fodrar hö morgon och kväll?

Jag vet inte, men börjat tänka på det mer o mer då såpass många hästar i min närhet fått fång och detta med fri tillgång känns som såpass få klarar av?

En kan ha flera hagar. En med fri tillgång för växander åringar, inte så lättfödda/feta dräktiga ston. Och en med begränsad tillgång?

Det är dyrare i reda pengar men extremt tidsbesparande. Men visst blir dom för feta.

I och med heltidsnormen kan det vara svårt att få ihop nog täta fodringar för att undvika magsår i kollektivstall och anläggningar utan personal.

Tillgång till foderhalm med låg energi är inte bra i hela landet, men det är en bättre lösning om man får tag i det.

Det är dyrare i reda pengar men extremt tidsbesparande. Men visst blir dom för feta.

I och med heltidsnormen kan det vara svårt att få ihop nog täta fodringar för att undvika magsår i kollektivstall och anläggningar utan personal.

Tillgång till foderhalm med låg energi är inte bra i hela landet, men det är en bättre lösning om man får tag i det.

Drömmen måste vara ett sånt foderbord med timer ändå. Men de är också dyra.

Liknande trådar

• Vilken ras?
  • Framtida hundras?
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat