vilken sadel är bäst..?

Sv: vilken sadel är bäst..?

okej.. :cool:

jag har bestämt mej för en wintec wide, så när jag har sparat ihop till pengarna (tar ett tag) så skall jag köpa en sån!! medans rider jag barbacka :D tack för alla dina inlägg i tråden :smirk::bow:

okej jag har låångt kvar till min fina wintec wide ännu.. men här är en sadel som jag skulle få gratis om dne passar :eek: den är skön att sitta i, men jag tror den far framåt lite utan svanskappa

en bild:

P1040172.jpg

jo, det tycker jag oxå.. men det känns inte som att den trycket på något ställe om man sätter handen under.. hihi vad du är inne i tråden.. tackar för alla bra svar jag fått av dej! :D men man vill ju så gärna att de skall passa då den är GRATIS.. men om inte blir det väl att rida barbacka :smirk:

det där är enda bilden jag har på den sadeln :(

Ja visst är jag ;)

Kan du inte ta bättre bilder? Har sett den där sadeln funka på lite breda hästar... Åkte den när du red?

okej jag glömde hemma kameran idag.. men jag kan ta mera bilder imorn.. :idea:
jag red med den idag med svansrem.. då hade den inte farigt fram något och de var heller inga märken i pälsen efter den.. men jag tror att den skulle fara fram utan svansrem.. lite iaf.. men den är ju så gudasköön :love:

den är helt klart för smal, tycker du ska rida i dem bomlösa men bra padd, ska sj köpa billiga padden från börjen (149:-) sen byta inläggen bara köpa lösa, kostar 450 på stallvrå, då tjänar man några kroner iaf :p för tycker att det såg ut som att din häst saknar ryggmyskler, kanske bara va vinklen på bilden, med då har du ingen bom som hindra ryggen iaf :) lycka till

GUD VA JAG HATAR SADLAR!! ingen passar ju :confused:
men jag håller på att spara till en wintec wide.. hmm det lär ta ett tag till ännu ..
ja, han har tunn överlinje.. han har inte så mkt muskler o proteinbrist..jag skall rida med bomlösa nu då..

okej mera frågot här :D
kan man använda ettt tjockt shabrak som pad till bomlös? den är typ 4 cm tjock?

och en annan fråga.. nu sitter jag och kollar i en TYSK :D katalog... där de har wintec wide.. den kostar ju som sagt hmm 450 euro...
MEN! jag har hittat en annan sadel här oxå.. hmm de står på tyska men jag ska nog fatta... det är en sadel som kostar 300 euro!! och häst står det att det finns i olika storlekar.. blandannat en som är extra wide för kallblod! va tror ni om det? skulle det vara något att satsa pååå? då har jag ju råd med en pad till bomlösa sadeln och ett nytt träns oxå!
(sadeln som kostar 300 € är av märket john webb)

okej mera frågot här :D
kan man använda ettt tjockt shabrak som pad till bomlös? den är typ 4 cm tjock?

Nej, du måste ha en padd som ger tunnel (kanal) över ryggraden. Ett vanligt schabrak (även om det är tjockt) trycks ihop och gör att ryggraden snabbt tar skada av trycket (skador på skelettet).

För den typen av bomlösa sadel du tidigare visat är det viktigt att använda inlägg av bra kvalité för att inte skada hästen.

Vad gäller den andra sadeln: antar att det inte är en bomlös sadel, hur ska du veta om bommen har rätt form till din häst? Även om vidden kanske passar är den kanske för rak eller svängd för just din pålle.

okej.. :( nååå. jah skaffar en bomlös pad då..
okej? jag satsar på wintec wide nu då .. :crazy: sparar sparar

Du kan ju ha tur som en tokig, sadeln passar som en smäck när det väl kommer. Annars blir det ju rätt mycket pengar i frakt både tur och retur.

om den inte passar så säljer jag den vidare..:cool:
men tror inte du att wintec wide kmr att passa? xxl åt ett kallblod?

okej.. :( nååå. jah skaffar en bomlös pad då..
okej? jag satsar på wintec wide nu då .. :crazy: sparar sparar
Är det inte väldigt dumt att köpa en sadel utan att ha någon aning om om den passar?

Man kan prova sadlar år ut och år in utan att hitta någon som passar. Det är skadligt för hästen att rida runt i sadlar som inte passar, kan leda till allvarligare ryggproblem och en massa veterinärkostnader, plus lidande för hästen. Dessutom är det otroligt tids- och energikrävande att hålla på och skicka sadlar fram och tillbaka, och det är dyrt det också.

Lyd ett gott råd och åk till en professionell sadelutprovare. Det är enormt mkt bättre för både dig och din häst, och i längden även billigare.

Lycka till!

tack!

jag har testat en massa sadlar nu.. så det skulle nog vara bra att hitta någon som passar.. men jag tänker satsa på den här nu och om den inte passar så åker jag då sedan till en sadelutprovare..

På Wintecen eller den andra?

Om en sadel passar eller inte har ju inte bara med vidden att göra tyvärr så även om vidden är rätt är det ju många andra saker som ska passa också.

Varför åker du inte först till en sadelutprovare? Du spar ju pengar då för du får hjälp med att hitta en sadel som passar. Sen om du tycker att den sadelutprovaren erbjuder är för dyr så kan du ju alltid leta efter en likadan begagnad.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 270
Senast: Luem
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: zefyros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka