Vilken sadel för min onda rygg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 449
C

cerrox

Ja, det undrar jag, om det finns någon bra sadel för min onda rygg?? Jag fick konstaterat det idag av läkaren att min värk kommer från ridningen & att jag kanske ska sluta tyckte han!! :eek: Men det tänker jag inte!!

Så jag undrar om det kanske finns någon speciellt bra sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel & det kanske inte är det bästa för min onda rygg!!? Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammaste' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för min rygg? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra? Andra förslag?

Alla förslag mottages tacksamt!! :bow:

Sv: Vilken sadel för min onda rygg??

Jag fortsätter sitta å spåna i sadeltrådar utan att egentligen veta något... *lalala*

Borde det hela inte handla om vilken typ av sadel du skall ha, utan att du som person sitter bra i den sadeln..? Folk är ju olika bygda och sitter olika i olika sadlar... Alltså att det hela inte sitter i vilken model på sadel du skall ha, utan att du är rätt bygd för att sitta korrekt i den..?

Vad har du för ryggont?

hejsan!

Jag hade otroliga problem med ryggen tidigare. Kunde till slut inte sitta ner alls i traven ex.
Min lösning kom när jag av en slump fick rida i en westernsadel!!!:love: Sedan den dagen har jag inte alls ont (själklvart tog det ett tag, men det belv stadigt bättre) o har inga problem att sitta ner i trav eller annat...:banana:

Så mitt förslag är westernsadel eller bomlös (rider i det nu o det är verkligen bekvämt)...

För det första, hur kan han veta att det är pga ridningen du har ont? Jag tycker du ska byta läkare innen du byter sadel sas.... :smirk:

Annars sitter man ju som oftast rakare och bättre i en dressyrsadel, så du kan ju testa om det hjälper.

Jo, det kanske är sant. Men jag tänkte mer på om det finns någon speciell sadel generellt som kan vara bra 'för onda människor ryggar' om du förstår vad jag menar. ;) Sedan så kanske det varierar beroende på hur man är byggd också såklart.

Ryggontet kom redan för några år sedan efter en ridolycka, men eftersom den inte blev långvarig så kollade jag aldrig upp det, utan den har kommit & gått under dessa år till & från, även huvudvärken. Men nu i januari fick jag 'vandrande' värk, som började i fingrar, handleder, axlar, knän & så nu ryggen, det strålar från ländryggen upp till huvudet, som gör att jag även har konstant huvudvärk. Vilket är skit jobbigt att leva med!! :( Men ska till en reumatolog i juli för fortsatt utredning.

Westernsadel har jag inte tänkt så mycket på, då jag aldrig har ridit western & inte har tänkt göra det heller, men visst i skogen osv kan man ju använda sej av det. Men vad är det för skillnad på det & en bomlös?

billigt sätt som kan lösa problemet är juh en gel-pad(seat saver) som är stötdämpande.. finns på B*rj*s (billigast)
så kan du gå vidare från det om det inte hjälper..

Jag vet inte hur han kan veta att det är pga den vanliga ridningen! Jag tror att det är spår efter en gammal ridolycka eller att jag har fått det på jobbet (hemtjänsten). Men jag tror att jag ska byta sadel ända eller iallafall ha en till, för att hoppsadlar kanske inte är det mest skonsammaste mot ryggen man kan ha, men jag vet inte. Så jag ska nog ta & prova en dressyrsadel. Men finns det några speciella modeller eller märken som är 'skonsammare' eller något för människor ryggen eller det kanske man inte kan säga sådär rakt ut? ;)

Ja, det vart dom där gel-paddarna jag tänkte på. Är dom bra tros?

Jag tror att den bästa sadeln för ryggen är en sadel som är mjuk i sätet, som placerar en hyfsat bra i sadeln, och ger ett vettigt stöd. Kanske en med lite djupt säte.

jag har en sådan (var tvungen att sy om remmarna lite för att den ska sitta bra har bildbeskrivning i en annan tråd om dessa gelpaddar) men att rida i den är underbart, förut fick jag ont i rumpan och lår+rygg för att jag antingen hade hård sadel och spände mig eller för att hästen var stutsig och man spände sig extra inför "dunsarna".. nu känner man sig säkrare och slappnar av lättare..
det är säkert 8-10 mm gel i dom så det stötdämpar ordentligt :) är man rik kan man köpa en gelpad till hästen också.. :)

Jag vet jättemånga som är mkt nöjda med sina gelepaddar och tar med sig dem när de ska på kurs och rida andras hästar mm

Själv är jag jätteförtjust i min bomlösa Freeform, det är liksom lite svikt i den och den är mjuuk att sitta i :)

Hmm, jo det låter som en bra beskrivning, men vad finns det för sadlar som stämmer in på det!? ;) Bara till att testa antar jag. Jag har provat min kompis County sadel & där snacka vi bekväm!! :) Mjuk med ganska så djupt säte & ger definitivt bra stöd & jag tycker att jag sitter bra i den, men sen om den passar hästen är en annan femma!!? Men vad jag kan se så ligger den okej, men jag får ändå inte sno den för min kompis :p men jag kanske kan leta upp en egen i samma märke & modell, men måste låta en sadelutprovare först se hur den ligger på ryggen.

Vad heter den tråden om bildbeskrivning om dessa gelpaddar eller du kanske har länken? Ska nog allt ta & införskaffa mej en sådan. :)

Ja, jag har ju lite små funderingar på att skaffa en bomlös, men jag har aldrig ridit i en sådan. Undrar just om det kan vara bra för ens rygg!!?

Jag har en Frank Baines Capriole som jag gillar, den ger stöd, är ganska bred i midjan, djup i sätet och riktigt bekväm!

Alla som satt sin rumpa i den sadeln utbrister "Men gud vilken skön sadel"

Var i ryggen har du ont? Är det vid svanken? Har du provat rida med ett sånt bälte som tyngdlyftarna har? där får du ju ett utomordentligt stöd.

Jag har själv ridit i många olika sadlar under årens lopp och är född med sned rygg som jag kan få mycket värk av efter ett par timmar i sadeln.Westernsadeln kunde jag knappt gå efter suttit i den på tävling.(Distans)

Köpte först en Knights bomlös som var mycket skön men den kunde jag ej rida i för länge, den var för mjuk för min rygg, dåligt med stöd.

Sen köpte jag en Freeform efter lån av en kompis och i den sadeln kan jag rida i hur länge som hälst utan att få ont i ryggen, känns helt underbart.
Den är stabilare än många andra bomlösa men ändå så mjuk att man kan rida i den länge.

Min Naprapat tycker att min rygg har blivit bättre sen jag började med bomlösa sadlar än de andra.

Mitt tips är att prova...

Man får gå på känslan, och alla är vi ju olika.

En pad kanske du borde pröva? Vet itne om den ger riktigt så stor effekt som du kanske verkar behöva eftersom smärtan redan är så stor. Men dden dämpar nog lite. Vilken sorts sadel du har spelar nog dessvärre ingen roll, om du itne har en hård sadel.. =/

Jag har i en ridolycka fått en kotkompression i en ländkota, den är ihopläkt men ömmar och är stel. Det jag kan tipsa dig om är: träna, träna, träna... Rygg- och magmuskler ska vara i topptrim, då kan du hålla dig i bra position vid ridning. Självklart underlättar det med en skön sadel, men huvudsaken är att din sits är bra! Rid lätt om det känns bättre. Jag kunde bara skritta och galoppera ett tag, traven var för påfrestande, men det funkade det också!

Ok, får prova en sådan sadel då om sadelmakaren har den! ;) Ska ringa ut henne någon dag snart! För att jag känner att jag måste ha någon annan 'skonsammare' sadel än hopp.

Jag har ont i ländryggen, men det strålar upp längs med ryggraden & upp i huvudet. Men jag ska på fortsatt utredning hos reumatolog i juli & så ska jag röntgas, men det är ju minst 1,5 månad dit!

Har inte provat det, men varifrån får man tag på ett sådant bälte?

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 419
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 725
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka