Vilken sadel till denna häst?

elfi

Trådstartare
Okej, jag behöver lite hjälp! Är på jakt efter en ny sadel till min islandsvalack då hans nuvarande (Globus Clic) inte passar.

Min häst har en kort, bred rygg och är överbyggd. Min nuvarande sadel, en Globus clic (17,5", bomvidd 36) låg utmärkt när jag köpte den och både jag o hästen har tyckt om den väldigt mycket, fram till nu. Såhär såg det ut efter en ridtur i juli:
CIMG6991_zps46bd80f3.jpg


Den nyaste bilden jag hittade på ryggen var denna:
20120905_1820391.jpg

Kan ordna nyare bilder!

Vi rider främst i skogen, men även lättare dressyr/gångartsträning förekommer.

Hästen är ngt smalare (och går på strikt diet) nu, men problemet kvarstår. Så nu har jag kollat lite efter en bättre begagnad sadel som kan passa min häst, men inte hittat någon som kan tänkas passa. Så jag behöver lite tips om vad som kan tänkas passa min häst!

Det jag vill ha är en dressyr/islandssadel med något djupt säte och rejäla knästöd som passar till min pålle.

De sadlar jag provat är:
* Baldur (passade inte!)
* Stübben Maestoso (den hatade jag, låg bra på hästen men den kändes inte bra och hästen gillade den inte heller)
* Globus clic (skön, men passar inte längre)
* En annan Globus som också var helt okej, men jag minns inte vilken modell det var. :o
* Hööks bomlösa (Nej tack! På tok för lång för hästen, inga knästöd, kändes som att sitta i en fåtölj!)

De sadlar jag kollat på är:
* Masterback
* Freeform Liberty
* Sensation (på tok för dyr dock!)
* Santa Cruz Arthur

Det jag undrar är alltså, vilka fler sadlar kan tänkas passa?
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 720
Senast: Mogge
·
Utrustning Vilka sadlar kan tänkas passa på den här ryggen? Behöver någon sadel som kan användas under uppbyggnad av muskler och kondition. Har en...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp