Vilken sadel?

Bukefalos 30 år!

Luna4

Trådstartare
Jag kommer inom ett år behöva byta dressyrsadel. Har bra kontakt med min sadelutprovare men skulle vilja kolla runt och läsa på lite själv innan köp.

Vilken sadel, märke och modell, passar in på dessa kriterier:
Häst: rakare rygg, mycket manke, normal vidd, normal längd, behöver mycket plats för bogbladen.
Ryttare: BRED midja (har 15 cm mellan mina sittben 😬), 17,5 tum.

Har en Albion Original Comfort nu som vi trivs väldigt bra i, men hästen muskler på sig och då blir denna lite för svängd för honom snart enligt sadelutprovare.

Finns det något som skulle kunna passa?

Jag vill hänga på i den här tråden. Jag söker en dressyrsadel till en häst med lång, bred mankbas, något överbyggd bak. Han har en prestige hoppsadel som ligger bra (men som inte passar mig och dottern alls). Vilka märken skulle kunna passa? Jag sitter och tittar på annonser, men vet inte alls vad som skulle vara intressant att prova.

Jag och dottern har fått rådet att söka 16,5" i storlek av sadelprovaren, men det är inte så troligt att vi hittar en sådan som passar hästen.

All information om de olika sadelmärkenas karaktär är välkommen! Alla sadlar här hemma är 25-30 år gamla (utom en), och ingen av dessa passar honom.

Jag vill hänga på i den här tråden. Jag söker en dressyrsadel till en häst med lång, bred mankbas, något överbyggd bak. Han har en prestige hoppsadel som ligger bra (men som inte passar mig och dottern alls). Vilka märken skulle kunna passa? Jag sitter och tittar på annonser, men vet inte alls vad som skulle vara intressant att prova.

Jag och dottern har fått rådet att söka 16,5" i storlek av sadelprovaren, men det är inte så troligt att vi hittar en sådan som passar hästen.

All information om de olika sadelmärkenas karaktär är välkommen! Alla sadlar här hemma är 25-30 år gamla (utom en), och ingen av dessa passar honom.
Ta ut sadelprovare som ser er i verkligheten. Varför skulle det inte vara så troligt att ni hittar en sadel som passar både er och hästen i 16,5? Det är ingen ovanlig strl.

Nu håller jag med tidigare om att 16,5 inte är ovanligt, men vill också lägga in att olika märken är olika små/stora i storlek. Framförallt franska och italienska sadlar är lite mindre i sitsen jämfört med engelska.

Nu har jag gått upp en del i vikt, men tidigare så har många 17-tums sadlar känts jättestora för mig, men både tex equipe och antares passat jättebra i samma storlek.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar