Vilken säkerhet har ni hemma?

Bor på bottenvåningen och har brandvarnare i alla rum utom köket. Brandfilt och brandsläckare finns i hallen. Kidsen är informerade om hur de ska bete sig vid eldsvåda. I korthet har de order om att klättra ut genom närmaste fönster och slå larm. Inte leta efter nån annan i familjen, inte hämta något, bara ta sig ut.
 
Nog för att det inte går att argumentera med dig om att det är en billig försäkring. men jag har alltid tyckt att de för ett jävla väsen så att det är svårt att missa, oavsett våning.

I min förra lägenhet hörde jag grannens brandvarna vid något tillfälle. Man hörde visserligen det mesta där men jag är hörselskadad så när barnen hörde typ allt så hörde jag inte ens hälften, men brandvarnaren hörde jag tydligt från annan lägenhet.

Jag har alltid funderat på om inte grannar reagerar på grannars brandvarnare eller om man liksom inte bryr sig. Men man kanske inte hör i vanliga, andra normala, flerbostadshus kanske?
Mina grannar reagerar vet jag av erfarenhet. Min brandvarnare gick igång av nån anledning, och grannen ovanpå hade sprungit runt och kollat in genom alla fönster för att se om nån var hemma och ifall det verkade brinna. Sen blev jag uppringd på jobbet också. Gillar mina grannar 😍
 
Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har varit ganska duktiga på detta sedan innan. Hade två brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i vår lilla lägenhet. Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan? Vi ska även köpa hem fler brandfiltar och brandsläckare så vi har på varje våningsplan, samt en utrymningsstege. Brand är nog det jag är mest orolig för, resten ger väl mestadels ekonomiska skador men tanken på att vara fast på våning 2 eller 3 med två små och hund.. fy fan.

Två nya vattenlarm ska vi köpa också. En under diskhon och en i förrådet under trappen där den vattenburna golvvärmen kommer upp. Vi skulle inte märka om det kommer läckor där, så bra med ett larm.

Inbrott ska jag inte skriva så mycket om på ett öppet forum känner jag. Men vi har sett över hur vi eventuellt kan förebygga det också, så gott det går.

Hur ser det ut hemma hos er? Tänker ni nåt på brand och skador? Har ni förebyggt något? Vi har någonstans tagit för givet att det funnits brandvarnare i huset men märkte för någon dag sedan att vi inte hittar en enda. Vi hittar inte ens några spår av dem i taken. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte haft några men jag kan verkligen inte förstå vart. Besiktningsmannen jag träffade nämnde att det inte är sällan han kommer ut till hus utan brandvarnare. Jag kan förstå att man kan skippa resten men.. ingen brandvarnare? :nailbiting: Ett fint äldre hus bakom slottet här borta brann ner till marken förra året. De hade blivit väckta av hunden mitt i natten. En barnfamilj.


Brandvarnare. Inget annat specifikt.

Men efter brandskyddsutbildning precis blev jag så uppstressad att jag hunnit beställa en brandfilt och en liten pulversläckare som kan stå i en garderob.
 
Bor i enplanshus. Har inbrottslarm med kameror som täcker alla husets sidor plus två dolda ute och två inne (som startar om larmet går)
Har brandvarnare som är parkopplade i alla rum plus hall. Har brandsläckare och brandfilt lättillgängligt i klädkammaren i hallen. Utlöses brandlarmet kopplas det till vaktbolaget som ringer upp och svarar vi inte så skickas brandkåren. Har vattenlarm i kök och tvättstuga. Lamrar dessa rings vi också upp.

Tycker vi har gjort vad vi kunnat.
 
Här i UK är det lag på sammankopplade brandvarnare med en brandvarnare i varje rum, så det har vi trots att det känns lite fånigt när vi bor på en enda våning, på markplan där alla rum ligger runt hallen som mittpunkt (alltså inga rum i fil) och med två olika ytterdörrar - en i varje ände av lägenheten. Men men, är det lag så är det! Utöver detta har vi en brandfilt, men brandsläckare äger vi faktiskt inte. Ska nog ta och investera i en sådan.

När vi bodde högre upp (andra våningen) kändes det viktigt att ha något som vi kunde klättra ner för om det skulle börja brinna, men det behövs av förklarliga skäl inte längre.

Vi har även en kolmonoxidvarnare (även detta är det lag på) eftersom lägenheten värms upp av gas, men några andra direkta säkerhetsåtgärder kan jag inte komma på. Jo, vi har säkerhetsdörr på baksidan och säkerhetsglas i fönstren ifall någon skulle få för sig att göra inbrott. Det känns dock osannolikt eftersom vi som sagt bor i lägenhet med många uppmärksamma grannar runtom oss, och hälften av fönstren vetter ut mot gatan där man definitivt inte skulle kunna komma undan med att bryta sig in utan att någon märkte. Det skulle vara på baksidan i så fall, därav säkerhetsdörren.

Slutligen sätter vi alltid ett par lampor på timer när vi reser bort en längre tid, så att det inte blir så överdrivet tydligt att vi är bortresta.
 
Mina grannar reagerar vet jag av erfarenhet. Min brandvarnare gick igång av nån anledning, och grannen ovanpå hade sprungit runt och kollat in genom alla fönster för att se om nån var hemma och ifall det verkade brinna. Sen blev jag uppringd på jobbet också. Gillar mina grannar 😍
Det är bra grannar! Själv hörde jag inget när min varnare tjöt och tjöt för jag inte nådde skiten! Till slut med hjälp av en stol och en byrå fick jag ner och slet ut batteriet....
Grannens som jag hörde tjöt så kort stund att jag inte behövde ta reda på något, jag visste att hon var hemma- och kände att hon lagade mat så tänkte att jag inte var den enda som suger på matlagning... eh :D

Fastighetsskötare som visade lägenheten här berättade "stolt" om de höga takhöjden och det enda jag tänkte på var att högt i tak och kort jag och tjutande brandvarnare- dåligt!!! :D Jag lyckas alltid testa mina varnare oavsiktligen vid matlagning liksom!
 
Brandvarnare kan man få seriekopplade. Jag är lite inne på att skaffa några till på samma serie jag har för att kunna sätta in i kidsens rum ffa (ena ongen hade ju knappt vaknat om ryssen hivade ner bomber utanför!). Nu sitter det en utanför deras rum.

Brandsläckare har jag ett antal, tror det är 3 st, brandfilt finns också.

Efter ett antal år i bevakningsbranschen är jag skeptisk till larm på ställen där jag bott sista åren. Ja, buset kanske väljer huset bredvid i stället för mitt men ärligt talat, har vi något buset vill ha kommer de ta det om de har något innanför pannbenet. Det lär ta minst 20 minuter innan vaktbolag är här och då är buset långt borta redan 🤷
 
I lägenheten har jag brandfilt och brandvarnare. I stugan har jag brandfilt, brandvarnare och brandsläckare iom att jag har en kamin där.
 
Seriekopplade brandvarnare i nästan alla rum (ej kök och rummet med kamin) + uthus med verkstad, både för att det finns saker som kan börja brinna och för att vi ska höra om vi vuxna är ute och barnen inne och sover.

Brandfiltar, en på varje våning (bredvid köket samt vårt sovrum) men skulle nog egentligen vilja ha en till typ i vardagsrummet som är i andra änden av huset jmf med köket. Brandsläckare bredvid brandfiltarna

Efter att ha gått brandskyddsutbildning i höstas köpte jag en stege till vårt sovrum också, en sån man hänger ut om det börjar brinna. Och så slutade jag ladda cykelbatteriet nattetid i hallen 🙈.
 
Brandvarnare i alla rum, en brandfilt nere och en uppe, skulle behöva en brandsläckare, men tråkigt att köpa för dyra pengar. :o

Hunden avskräcker förhoppningsvis inbrott.
 
Brandvarnare i alla rum, en brandfilt nere och en uppe, skulle behöva en brandsläckare, men tråkigt att köpa för dyra pengar. :o

Hunden avskräcker förhoppningsvis inbrott.
Jag har sett brandsläckare för 400-500 kr. Det kanske var klubbpris på Clas Ohlson iofs.
Tänk på att du kan rädda hela din bostad med en brandsläckare.

*säger hon som inte har någon brandsläckare själv*
:bag:
 
Har skvallerrör och inspektionsluckor i kök och badrum, samt läckageskydd under diskmaskin, kyl, frys osv. Läckan bör kunna fixas utan att bryta upp mer än nödvändigt.
 
@Voeux I ett hus på 3 våningar gissar jag att det är många rum. Jag skulle nog köpa mer än en brandstege för har ni bara en i ett rum eller på en våning så kanske ni inte kommer åt den ändå.
 
Vi har seriekopplade brandlarm på tre olika ställen i huset, satte igång dem häromdagen när jag stekte pannkakor och de gick inte att missa 😅. Vi har också brandfilt och två brandsläckare men just nu inser jag att jag inte riktigt vet var 😬.
 
Bor i hyresrätt så värden ansvarar för att det finns brandvarnare. Har bara en (enrumslägenhet) och den sitter vid öppningen till hallen.
Har länge tänkt skaffa brandsläckare och -filt men är lat och har inte pengar men ska ordna det snart.
Bor en trappa upp så skulle nog kunna hasa ner via fönstret om det blev kris.
 
Apropå brandsläckare, det finns ju vita och röda. Kanske fler färger.
Jag tror röd är bäst eftersom man förväntar sig att de ska vara röda. En vit kan vara svår att se om man är stressad.

Eller vad tror ni?
 
Jag har sett brandsläckare för 400-500 kr. Det kanske var klubbpris på Clas Ohlson iofs.
Tänk på att du kan rädda hela din bostad med en brandsläckare.

*säger hon som inte har någon brandsläckare själv*
:bag:

Ja, som sagt så ”borde” jag verkligen skaffa en. En liten eld kan jag förhoppningsvis släcka med filten, men jag har ju både kakelugn och pelletsbrännare i huset så det finns helt klart en ganska stor brandrisk om något skulle gå fel.
 
Brandvarnare i varje sovrum+gästrum, samt i hall på övervåning, entréplan plus källare där vi har tvättstugan. De är alla seriekopplade. Brandfilt och brandsläckare på entréplan där vi har kök och kamin. Fönsterkarmstege finns på plan 2. Barnlås på alla fönster. Vattenlarm där vi har inspektionslucka inuti väggen i källaren till vattenledningar.
 
Vi har brandvarnare och brandfilt, men jag har inte satt upp brandvarnarna i taket utan de ligger högt upp på hyllor.
 
Vi har larm + brandvarnare kopplade till en larmfirma. Skaffade faktiskt larm bara för i fall det skulle börja brinna när man inte är hemma. Nu ser vaktfirman om en av brandvarnarna börjar larma och kan skicka hjälp omedelbart.

Detta då vi har hundar och de har svårt att komma ut om det börjar brinna och ingen är hemma.
Sådant har mor min också :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen. Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp