Vilken säkerhet har ni hemma?

Voeux

Trådstartare
Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har varit ganska duktiga på detta sedan innan. Hade två brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i vår lilla lägenhet. Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan? Vi ska även köpa hem fler brandfiltar och brandsläckare så vi har på varje våningsplan, samt en utrymningsstege. Brand är nog det jag är mest orolig för, resten ger väl mestadels ekonomiska skador men tanken på att vara fast på våning 2 eller 3 med två små och hund.. fy fan.

Två nya vattenlarm ska vi köpa också. En under diskhon och en i förrådet under trappen där den vattenburna golvvärmen kommer upp. Vi skulle inte märka om det kommer läckor där, så bra med ett larm.

Inbrott ska jag inte skriva så mycket om på ett öppet forum känner jag. Men vi har sett över hur vi eventuellt kan förebygga det också, så gott det går.

Hur ser det ut hemma hos er? Tänker ni nåt på brand och skador? Har ni förebyggt något? Vi har någonstans tagit för givet att det funnits brandvarnare i huset men märkte för någon dag sedan att vi inte hittar en enda. Vi hittar inte ens några spår av dem i taken. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte haft några men jag kan verkligen inte förstå vart. Besiktningsmannen jag träffade nämnde att det inte är sällan han kommer ut till hus utan brandvarnare. Jag kan förstå att man kan skippa resten men.. ingen brandvarnare? :nailbiting: Ett fint äldre hus bakom slottet här borta brann ner till marken förra året. De hade blivit väckta av hunden mitt i natten. En barnfamilj.
 
Vi har inbrottslarm (med kameror) som även innefattar brandlarm. Så går ett brandlarm kopplas det till deras central och de kan då se i kamerorna osv. De har varit hit nån gång och uppdaterat utrustningen, kollat placering igen osv. Kostar ju några hundra varje månad, men känns tryggt att proffs har kollat optimal placering osv.

Utöver detta har vi brandsläckare, brandfilt och nån extra brandvarnare i garaget. Även gaslarm i kök och garage då vi har gasspis.
 
Jag bor i en tvåa och har en brandvarnare, tänker att det räcker för mig. Tidigare med barnen i hus och så hade vi brandövning regelbundet. det var nyttigt för barnen, de trodde inte det tog så lång tid att komma ut som det gjorde, de trodde de skulle hinna ha med sig många saker på bara någon enstaka minut. Så även om folk skrattade åt att vi hade brandövning och att det första gången tog 8 minuter för mig, tre barn och 4 hundar att komma ur huset, så var det nyttigt (och nere på under minuten sedan).

Lämnar inte sladdar i, tex till vattenkokare, kaffekokare, tv osv, känns onödigt. Dessutom vet jag att jag har lätt för att glömma, så om jag kokt kaffe åt någon är det lätt att glömma stänga av... och jag har erfarenhet av två vattenkokare som stått och knäppt på och av med sladden i, så numera har jag dels alltid en skvätt vatten i den och dels drar jag ur sladden direkt.

Har sett att det finns skydd under kylen och diskmaskinen mot vattenläcka, har faktiskt inte sett skydd under kylen i tidigare boende, så det är nytt för mig. Kör inte heller diskmaskin och tvättmaskin när jag inte är hemma.

Numera är ytterdörren här alltid låst, vare sig jag är hemma eller går ut en kort sväng. Tidigare brydde jag mig inte så noga...

Jag har hemförsäkring, uppdaterad pga flytten, med extra drulleförsäkring.
 
Ett ytterligare tips angående att bli fast på ovanvåningen är att se till att ha något som kan hjälpa en klättra ner. Dumt med något som sitter fast på utsidan (inbrottsrisk), men en repstege eller liknande är bättre än inget i nödfall. Korg + rep att fira ner djur/barn i.
 
Efter att nyligen varit på en brand där ett hus brann ner till grunden i jobbet så såg jag till att plocka in brandsläckaren från garaget där den stod helt i onödan...

I övrigt har vi brandvarnare, brandfilt och inbrottslarm.
Ska köpa en brandsläckare till ovanvåningen också.
 
Ett ytterligare tips angående att bli fast på ovanvåningen är att se till att ha något som kan hjälpa en klättra ner. Dumt med något som sitter fast på utsidan (inbrottsrisk), men en repstege eller liknande är bättre än inget i nödfall. Korg + rep att fira ner djur/barn i.

Ja, vi tänkte köpa en sån stege som man hänger i fönsterkarmen 👌
 
Jag är glad att ha flyttat från förra lägenheten. Den som undrar hur snabbt- och dödlig en barnvagn brinner och blir kan kika på det på Youtube. Påtalade för hyresvärden flertalet gånger att det inte var ok med barnvagn i trappan just pga brandrisken. Inga säkerhetsdörrar och dåligt anpassade dörrar så att det var springor, röken skulle gå direkt upp och in i lägenheterna på kort tid, och dessutom agera som propp så att man inte skulle kunna komma ut där nere vid ingången. Jag var inte road av tanken att hoppa från andra våningen och att slänga ut mina djur därifrån heller, och de på tredje våningen hade ju inte ens en balkong....

*Ja jag vet att det är jobbigt att släpa barnvagn i trappor
*Ja jag vet att det var trångt i lägenheterna för barnvagn
*Ja jag vet att det är tufft att vara ensamstående med flera barn, vagn, handla osv....
 
Vi har inbrottslarm med kameror. Flera brandvarnare kopplade till larmcentralen samt en dosa i köket som reagerar på värme, också kopplad till larmcentralen. Sen har vi brandsläckare och brandfilt. Har även något larm kopplad till diskmaskinen som ska reagera på vattenläcka men jag vet inte riktigt hur den fungerar.
 
Eftersom jag bor i ett gammalt trähus och har vedeldning som huvuduppvärmning så tänker jag nog mest på brandsäkerheten. Tre brandvarnare nere, och en på ovanvåningen (ovanvåningen är helt öppen). Inte seriekopplade, jag vet inte hur det funkar - hör man då var det larmar? Dvs vet man i vilket rum det kommer från? Utöver det även brandfilt, tre brandsläckare utplacerade på olika ställen och en utfällbar stege på ovanvåningen som går att använda från balkongen.

Vattenlarm vid den gamla ackumulatortanken på vinden, då det inte är något våtskikt eller avlopp där. Den nya vattenmätaren ska enligt uppgift visa/larma vid små läckor.
 
Vi har larm + brandvarnare kopplade till en larmfirma. Skaffade faktiskt larm bara för i fall det skulle börja brinna när man inte är hemma. Nu ser vaktfirman om en av brandvarnarna börjar larma och kan skicka hjälp omedelbart.

Detta då vi har hundar och de har svårt att komma ut om det börjar brinna och ingen är hemma.
 
Bor i en tvåa en halv våning upp. Jag har brandvarnare och brandfilt. Kan hoppa ut genom balkongen på ena sidan, på andra kan jag nog eventuellt försöka knö mig ut genom fönstret, antagligen med en bruten fot eller nått :)
 
Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har varit ganska duktiga på detta sedan innan. Hade två brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i vår lilla lägenhet. Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan? Vi ska även köpa hem fler brandfiltar och brandsläckare så vi har på varje våningsplan, samt en utrymningsstege. Brand är nog det jag är mest orolig för, resten ger väl mestadels ekonomiska skador men tanken på att vara fast på våning 2 eller 3 med två små och hund.. fy fan.

Två nya vattenlarm ska vi köpa också. En under diskhon och en i förrådet under trappen där den vattenburna golvvärmen kommer upp. Vi skulle inte märka om det kommer läckor där, så bra med ett larm.

Inbrott ska jag inte skriva så mycket om på ett öppet forum känner jag. Men vi har sett över hur vi eventuellt kan förebygga det också, så gott det går.

Hur ser det ut hemma hos er? Tänker ni nåt på brand och skador? Har ni förebyggt något? Vi har någonstans tagit för givet att det funnits brandvarnare i huset men märkte för någon dag sedan att vi inte hittar en enda. Vi hittar inte ens några spår av dem i taken. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte haft några men jag kan verkligen inte förstå vart. Besiktningsmannen jag träffade nämnde att det inte är sällan han kommer ut till hus utan brandvarnare. Jag kan förstå att man kan skippa resten men.. ingen brandvarnare? :nailbiting: Ett fint äldre hus bakom slottet här borta brann ner till marken förra året. De hade blivit väckta av hunden mitt i natten. En barnfamilj.
Vi har inbrottslarm(kameror, sensorer etc) kopplat med brandlarm på båda våningar. Vi har några separata brandlarm som satt här vid inflytt. Det finns sådana på båda våningsplan. Övrigt larm etc tog vi med från tidigare boende.
Vårt eget larm verkar reagera fortare vid brandvarning än de som redan satt här. Vi har lyckats dra igång brandlarmet någon gång vid matlagning. Då piper det av helsike i hela huset ihop med att en röst låter mkt högt i högtalare och varnar för brand. Sen ringer larmbolaget upp.
Jag är väldigt säker på att vi inte kommer sova oss igenom något sånt. :laugh:

Vi har inget vattenlarm. Jag har inte vart orolig för något sådant faktiskt. Har aldrig haft det och har inte funderat kring det förr.

Vi har brandsläckare och filtar på båda våningar, nere har vi fler släckare. Jag var väldigt tacksam för det när jag var själv hemma och det slog ner blixt efter blixt runt huset och det flög gnistor ur eluttaget i köket. Fy så läskigt det var! Jag satt beredd att försöka släcka.
Det är väldigt ofta så att vi hamnar mitt i blixtnedslags-område. Det har slagit ut vår värmecentral också en annan gång. Så jag är glad att vi har det skyddet.
 
Vi har larm med brandvarnare på övervåningen, dotterns rum hallen nere och tvättstugan. Kaffebryggare stänger av sig själv. Vattenkokare stänger av sig själv. Larm på ingående vatten.

Brandfilt uppe skall kanske fixa en nere. Brandsläckare har vi. Vi tänkte fixa brandstege har vi tänkt fixa för många år sedan men pga olika omständigheter passade det inte att ha det i hemmet just då.
 
Har brandvarnare men faktiskt inte brandsläckare inne (har i stall och verkstad/garaget).
För inbrott är det mest överlägset bästa mina grannar (5st) som är pensionärer och som har koll på allt.
 
Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan?
Jag hade aldrig chansat på att man vaknar av brandlarm på annan våning faktiskt. Vi har parkopplade även i lägenheten, känns som en billig försäkring för att inte missa ett brandlarm.
 
Jag hade aldrig chansat på att man vaknar av brandlarm på annan våning faktiskt. Vi har parkopplade även i lägenheten, känns som en billig försäkring för att inte missa ett brandlarm.
Nog för att det inte går att argumentera med dig om att det är en billig försäkring. men jag har alltid tyckt att de för ett jävla väsen så att det är svårt att missa, oavsett våning.

I min förra lägenhet hörde jag grannens brandvarna vid något tillfälle. Man hörde visserligen det mesta där men jag är hörselskadad så när barnen hörde typ allt så hörde jag inte ens hälften, men brandvarnaren hörde jag tydligt från annan lägenhet.

Jag har alltid funderat på om inte grannar reagerar på grannars brandvarnare eller om man liksom inte bryr sig. Men man kanske inte hör i vanliga, andra normala, flerbostadshus kanske?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen. Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Balkongtråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp