Vilken säng? (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

BusBarro

Trådstartare
Vad har ni för säng till era 4-5 åringar?

Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort.
Hade tänkt ställa en 105 resårbotten på golvet men hört att det kan mögla under?
 
Vad har ni för säng till era 4-5 åringar?

Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort.
Hade tänkt ställa en 105 resårbotten på golvet men hört att det kan mögla under?
Juniorsäng bredvid vår dubbelsäng i sovrummet, 120 resårbotten direkt på golvet i barnens rum av samma anledning, att kunna ligga bredvid. Men det är mest vår säng som används ändå :cautious:

Vi har inte haft några problem med mögel, men vi har inga fuktproblem i huset heller. Annars finns det ju väldigt låga ben att skruva på om man ändå vill ha upp den lite.

Lutar mot att montera upp våningssängsnart också, har en 90 bred i förrådet.
 
Juniorsäng bredvid vår dubbelsäng i sovrummet, 120 resårbotten direkt på golvet i barnens rum av samma anledning, att kunna ligga bredvid. Men det är mest vår säng som används ändå :cautious:

Vi har inte haft några problem med mögel, men vi har inga fuktproblem i huset heller. Annars finns det ju väldigt låga ben att skruva på om man ändå vill ha upp den lite.

Lutar mot att montera upp våningssängsnart också, har en 90 bred i förrådet.
Smart med säng i ert sovrum! Vi får tyvärr inte plats med det som det är nu. Våran dubbelsäng är 210 bred. Vi köpte den för att kunna ha barnen där också. Men nu blir det att den ena väcker den andra på morgonen och det vill vi undvika.

Men det lutar åt 105 resårbotten i 4,5 åringens rum direkt på golvet. Om det går vill säga, vill inte riskera mögel eller liknande.
 
Smart med säng i ert sovrum! Vi får tyvärr inte plats med det som det är nu. Våran dubbelsäng är 210 bred. Vi köpte den för att kunna ha barnen där också. Men nu blir det att den ena väcker den andra på morgonen och det vill vi undvika.

Men det lutar åt 105 resårbotten i 4,5 åringens rum direkt på golvet. Om det går vill säga, vill inte riskera mögel eller liknande.
Kan man inte bara lyfta upp madrassen ibland för att lufta/torka upp under?
 
Vad har ni för säng till era 4-5 åringar?

Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort.
Hade tänkt ställa en 105 resårbotten på golvet men hört att det kan mögla under?
Vi har 120 säng på golvet. Den har hon haft sen spjälsängen. Nu är hon lugnare på natten men en mindre säng hade inte funkat, hon har rullat ut den här några gånger också och när vi sover borta får vi alltid proppa med täcken/kuddar på golvet om det inte går att dra ner en bäddmadrass på golvet. Vårt barn vill helst inte ha sällskap ens i sovrummet men någon gång har min sambo sovit där och någon gång hennes faster (tills barnet vaknade och sa, du ska ut nu).
 
Vi har 120 säng på golvet. Den har hon haft sen spjälsängen. Nu är hon lugnare på natten men en mindre säng hade inte funkat, hon har rullat ut den här några gånger också och när vi sover borta får vi alltid proppa med täcken/kuddar på golvet om det inte går att dra ner en bäddmadrass på golvet. Vårt barn vill helst inte ha sällskap ens i sovrummet men någon gång har min sambo sovit där och någon gång hennes faster (tills barnet vaknade och sa, du ska ut nu).

Vi har en hussäng till 4,5 åringen nu som lillebror ska få.
Hade vi fått plats med 120 säng till storebror hade det varit optimalt. Vi testar med 105 säng på golvet och ser om det funkar :)

För övrigt vilken rolig kommentar 😂
 
Vad har ni för säng till era 4-5 åringar?

Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort.
Hade tänkt ställa en 105 resårbotten på golvet men hört att det kan mögla under?
Våningssäng där meningen är att 5,5-åringen ska sova uppe, men han somnar skavfötters med lillasyster och kommer in till oss på nätterna.
 
Vad har ni för säng till era 4-5 åringar?

Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort.
Hade tänkt ställa en 105 resårbotten på golvet men hört att det kan mögla under?
Vår dotter är mycket yngre men vi har samma funderingar. Hon sover i spjälsäng nu men vaknar hon på natten och behöver hjälp att somna om (dvs somnar inte om själv inom ett par minuter) så får vi alltid ta in henne till oss. Vore så skönt med en säng vi kunde lägga oss bredvid i. Å andra sidan känns hon väldigt liten (2 år i februari) för att redan nu få en riktig säng.

Jag har också läst att det kan bli fuktigt och mögla om man har madrass direkt på golvet, annars hade vi kört på det utan tvekan.
 
Vår 2-åring har en 90-säng, man får plats att ligga bredvid vid nattning men det är inte jätterymligt. Hennes rum är så litet att det inte får plats bredare.
 
Vår ettåring sover på dubbla 80-madrasser på golvet (tanken är att köpa dagbäddsramen när hon är äldre). Vi brukar ha två stora kuddar bredvid sängen som vi ligger på vid nattning och som ligger som barriär. Rullar ut gör hon ändå ibland men det är hon inte så brydd av 😅
 
Vår 4,5 åring har en vanlig 90 cm bred säng med kanter som skyddat mot att hon rullar ur den. Funkar hyffsat bra att ligga brevid. Hon gick från spjälsäng till denna innan hon var 2 år. Juniorsäng hade inte funkar då hon inte kunde somna själv.

När lillasyster snart ska flytta in i samma rum kommer de få en våningsäng som är 120 cm i bottensäng och 90 cm översäng. Då går det att natta båda två i 120 cm sängen om det behövs.
 
5,5åringen har en kurasäng från Ikea där han tidigare sov i i "kojan" som blir under när den står som våningssäng. Nu sover han dock med mig i 160säng 😁
 
Våra, 3 och 5 år har varsin Ikeas Hemnes dagbädd med 105 madrass. Finns möjlighet att ligga intill barnet samt vid behov byta till ledig säng. 😇 En tanke var att när 3åringen kommer över, att vi båda skulle gå tillbaka och sova i hans säng. Vi har bara inte omvandlat det till praktik ännu…
 
Min unge (drygt 1,5 år) fick i slutet av sommaren en 120-säng på vanliga ben i sitt sovrum, innan sov han med oss. Han behöver att någon sover med honom, och vi är så glada att vi fick in en 120-säng för det är trångt ändå när ungen helst ligger på tvären och sparkas.
 
Min unge (drygt 1,5 år) fick i slutet av sommaren en 120-säng på vanliga ben i sitt sovrum, innan sov han med oss. Han behöver att någon sover med honom, och vi är så glada att vi fick in en 120-säng för det är trångt ändå när ungen helst ligger på tvären och sparkas.
Funkar det bra för er? Vi är oroliga att dottern ska ramla ur om vi har ben på sängen.
 
Funkar det bra för er? Vi är oroliga att dottern ska ramla ur om vi har ben på sängen.
Uppe vid huvudänden av sängen, där han oftast ligger, står ett skötbord precis bredvid sängen så att det blir en liten vägg där. Men sen sover han bara själv där mellan läggning och att vi lägger oss, sen lägger sig någon av oss föräldrar och sover bredvid honom och då är vi ytterst. Men jag tror att det skulle gått bra ändå, bara det finns ett litet stopp längst upp då det är där han snurrar mest.
 
Ja det blev till slut att vi ställde in hussängen från storebror till lillebror snart 2 år.
Storebror fick en malm 90 säng som han förhoppningsvis kan ha många år.

Hittade lillebror såhär i sängen igår morse. 😂
 

Bifogade filer

  • 20231024_064133.jpg
    20231024_064133.jpg
    230,3 KB · Visningar: 57

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 034
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 992
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp