Vilken sättpotatis är bäst?

Wille

Trådstartare
Jag tänkte odla mer potatis i år och skulle vilja ha lite rekommendationer på sorter som är bra och välsmakande. En granne till mig anser att Cherie är en jättebra sort. Fler förslag?
 
Kan du specificera mer vad du är ute efter? Färskpotatis? Sommarpotatis? Något lagringsbart? Hög avkastning? Resistens mot bladmögel? Mjölig eller fast? :)
 
Det beror mycket å vilken jord du har. Och vad du gillar.
Jag skulle odla flera olika sorter för att se vad som funkar bäst hos dig. Nån delikatesspotatis, nån sparrispotatis osv. Det kan ta några odlingsår att hitta den som är godast och funkar bäst hos just dig.

En granne odlar Princess. En bra stabil matpotatis.
En vän längre bort skänkte mig en påse Sava, Den var fantastisk. Grannen potatisodlaren sålde en påse Sava som hen odlat. Smakade inte alls likadant.
 
Rekommenderar Astrix. Bra lagringsegenskaper, har aldrig haft problem med sjukdomar (inga bekämpningsmedel här) och självklart väldigt god borde att råsteka, tillagas i ung och koka.

Pappa har odlad den sedan mitten på 90 talet. Andra sorter kommer och går medan Astrix består.
 
Kan du specificera mer vad du är ute efter? Färskpotatis? Sommarpotatis? Något lagringsbart? Hög avkastning? Resistens mot bladmögel? Mjölig eller fast? :)
Definitivt fast potatis. Går inte alla potatisar att lagra? Jag tänker mig potatis för året-runt-konsumtion. Kan ju vara olika sorter vid olika tidpunkter.

Jag är väl egentligen inte en storkonsument av potatis men gillar det och äter gärna mer potatis. Jag frågade en vän nyligen om vad tusan man gör med morötter. Insåg precis att de kastar man in i ugnen med potatis. Blir supergott :d

Resistens mot sjukdomar är alltid bra.

Hög avkastning har jag inte funderat på. Är väl bra att få mycket för arbetsinsatsen är ju samma oavsett avkastning.

Det beror mycket å vilken jord du har. Och vad du gillar.
Jag skulle odla flera olika sorter för att se vad som funkar bäst hos dig. Nån delikatesspotatis, nån sparrispotatis osv. Det kan ta några odlingsår att hitta den som är godast och funkar bäst hos just dig.

En granne odlar Princess. En bra stabil matpotatis.
En vän längre bort skänkte mig en påse Sava, Den var fantastisk. Grannen potatisodlaren sålde en påse Sava som hen odlat. Smakade inte alls likadant.
Jag har sandjord :)

Det blir väl till att prova sig fram då antar jag.
 
Det beror mycket å vilken jord du har. Och vad du gillar.
Jag skulle odla flera olika sorter för att se vad som funkar bäst hos dig. Nån delikatesspotatis, nån sparrispotatis osv. Det kan ta några odlingsår att hitta den som är godast och funkar bäst hos just dig.

En granne odlar Princess. En bra stabil matpotatis.
En vän längre bort skänkte mig en påse Sava, Den var fantastisk. Grannen potatisodlaren sålde en påse Sava som hen odlat. Smakade inte alls likadant.
Lite OT kanske men Sava alltså ❤️ när jag var liten så åt jag inte potatis, om det inte var Sava. Mamma fick åka över hela stan till en liten kvartersIca som sålde det så att jag kunde äta.
 
Då funkar "mina" sorter väldigt bra eftersom de växer som ogräs i min sand och ger bra med skörd.
Gräver du ner din sättpotatis eller odlar du på annat sätt? Jag är något lat och hade bara tänkt lägga potatisen på backen och täcka med hö. Jag har lyckats få hygglig skörd på det sättet förut.
 
Gräver du ner din sättpotatis eller odlar du på annat sätt? Jag är något lat och hade bara tänkt lägga potatisen på backen och täcka med hö. Jag har lyckats få hygglig skörd på det sättet förut.

Jag gräver ner och kupar, men det lär nog funka med täckodling också.
 
Min största favorit är Andean Sunside, men den är rätt svårodlad och dessutom relativt svårlagrad. Men den är härligt orangegul och jättegod! Potatismoset av den får folk att undra hur jag trollat för att få det så bra. Ett mer praktiskt alternativ är Fontana. Men jag gillar å andra sidan potatis åt det mjöligare hållet.
 
Definitivt fast potatis. Går inte alla potatisar att lagra? Jag tänker mig potatis för året-runt-konsumtion. Kan ju vara olika sorter vid olika tidpunkter.

Jag är väl egentligen inte en storkonsument av potatis men gillar det och äter gärna mer potatis. Jag frågade en vän nyligen om vad tusan man gör med morötter. Insåg precis att de kastar man in i ugnen med potatis. Blir supergott :d

Resistens mot sjukdomar är alltid bra.

Hög avkastning har jag inte funderat på. Är väl bra att få mycket för arbetsinsatsen är ju samma oavsett avkastning.


Jag har sandjord :)

Det blir väl till att prova sig fram då antar jag.

Nej, inte all potatis har bra lagringsegenskaper, det kan variera. Connect, Twister och Rocket är bra allroundpotatis som även ger bra avkastning. :)
 
Jag odlar alltid Amandine. Och så provar jag 2-3 nya sorter varje år, men hittills ingen som kunnat mäta sig med Amandine. Tror inte att den är jättebra att lagra dock (har ej provat pga räcker ej så länge).

Efter att ha läst den här tråden står Sava på årets lista.
 
Oj, så många sorter det finns! Har inte hört talas om hälften ens.
Finns mycket att upptäcka.... om de nu finns i affärerna.
 
Det beror mycket å vilken jord du har. Och vad du gillar.
Jag skulle odla flera olika sorter för att se vad som funkar bäst hos dig. Nån delikatesspotatis, nån sparrispotatis osv. Det kan ta några odlingsår att hitta den som är godast och funkar bäst hos just dig.

En granne odlar Princess. En bra stabil matpotatis.
En vän längre bort skänkte mig en påse Sava, Den var fantastisk. Grannen potatisodlaren sålde en påse Sava som hen odlat. Smakade inte alls likadant.
Odlingsmetod och terroir har stor betydelse. Storskalig odling har ju ofta avkastning som främsta mål. Det kommer ju ofta med en kostnad i smak.
 
Jag har sandig jord hos mig och här brukar Timo bli väldigt bra 😊 Vi brukar skörda första till midsommar (Skåne)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Twihard
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 025
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
977
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp