Vilken sättpotatis är bäst?

Sättpotatis i småpack, var hittar jag det?
Jag odlar i hink så behöver inte så många sättpotatisar.
 
Ett hett tips till tråden för de som efterfrågar bra potatissorter och samtidigt odlar annat, är att titta efter sorter med hög resistens mot potatisbladmögel. Det är ett riktigt aber att råka få in i sin odling. Och förstår använda certifierat utsäde, för att inte sprida andra sjukdomar. :)
 
Jag gillar Amandine bäst av de jag odlat och jag har provat en del olika. Glömmer man kvar dom lite länge för att man inte orkar skörda i samband med blomningen så gav de dessutom en hel del rejält stora potatisar som blev fina som bakpotatis.

För mos gillar jag mandelpotatis men det beror nog mycket på vad jag är uppväxt med.
 
Har problem med potatisbladmögel. Spelar ingen roll om jag odlar på nya ställen för det återkommer varje år. Riktigt tråkigt.

Så, vilken sort är mest resistent mot bladmögel?
 
Jag är uppväxt på en potatisgård. Vår strategi var alltid att skippa den tidigaste färskpotatisen Swift. Vi kunde ändå inte få fram den lika tidigt som i Skåne, och den är inte särskilt god. Vi sålde alltid Early Puritan som tidigaste färskpotatisen, från skolavslutningen och framåt. Sedan hade vi ca 30 sorters vinterpotatis. Mina favoriter (som gillar fast potatis) är Amandine och Annabelle. Bästa allround potatisen som även funkar till typ mos och sånt som egentligen ska vara en mjöligare potatis är Asterix.
 
Jag är uppväxt på en potatisgård. Vår strategi var alltid att skippa den tidigaste färskpotatisen Swift. Vi kunde ändå inte få fram den lika tidigt som i Skåne, och den är inte särskilt god. Vi sålde alltid Early Puritan som tidigaste färskpotatisen, från skolavslutningen och framåt. Sedan hade vi ca 30 sorters vinterpotatis. Mina favoriter (som gillar fast potatis) är Amandine och Annabelle. Bästa allround potatisen som även funkar till typ mos och sånt som egentligen ska vara en mjöligare potatis är Asterix.
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?

Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.
 
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?

Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.
Oj, den har jag tyvärr ingen koll på alls. Möjligen att vi odlar den på parti till restaurang, men ingen potatis vi har i gårdsbutiken i alla fall. Hoppas någon annan kan svara.
 
Oj, den har jag tyvärr ingen koll på alls. Möjligen att vi odlar den på parti till restaurang, men ingen potatis vi har i gårdsbutiken i alla fall. Hoppas någon annan kan svara.
Men om man ska odla nåt som håller restaurangstandard, som är så god att man kan äta den rätt upp och ner som kokt med lite smör till och som verkligen smakar potatis, vad ska man odla då? I ditt tycke.
 
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?

Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.

Amandine är ju en potatis som ofta rekommenderas bland folk som odlar potatis för eget behov men jag måste säga att jag inte alls va imponerad det året jag odlade den. Tyckte inte den va godare än andra potatisar öht, inte så att den inte va god men hade hört folk säga att det va den absolut godaste potatisen så många gånger att jag faktiskt va rätt besviken på hur den smakade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Twihard
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 025
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
977
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp