Vilken sättpotatis är bäst?

Amandine är ju en potatis som ofta rekommenderas bland folk som odlar potatis för eget behov men jag måste säga att jag inte alls va imponerad det året jag odlade den. Tyckte inte den va godare än andra potatisar öht, inte så att den inte va god men hade hört folk säga att det va den absolut godaste potatisen så många gånger att jag faktiskt va rätt besviken på hur den smakade.
Jag har som sagt inte varit imponerad när jag ätit den, såvida den inte får en totalt annan smak och konsistens när man odlar den själv.
 
Men om man ska odla nåt som håller restaurangstandard, som är så god att man kan äta den rätt upp och ner som kokt med lite smör till och som verkligen smakar potatis, vad ska man odla då? I ditt tycke.
Mina kunskaper är inte jättefärska, mina föräldrar såld potatisgården till en av de anställda för 10 år sedan. Restauranger har väldigt specifika önskemål om rätt potatis till rätt maträtt. Därför dom odlar ca 30 olika sorter. När det gäller god äta som den är potatis handlar det om att få fram en fast potatis som ändå inte upplevs som blöt, och i små storlekar. Det fanns en sort som hette Annika för ca 30 år sedan som blev grunden i hela verksamheten. Den hade helt rätt kokegenskaper för restauranger, men var tyvärr väldigt svårodlad. Det gjorde att holländarna slutade att ta fram utsäde. Föräldrarnas företag odlade då en rad andra sorter och jobbade på att få fram samma goda restaurangpotatis, och sålde under varumärket Annika-potatis. En potatis får helt olika egenskaper beroende på hur mycket gödning den får, och vilken vecka den blastdödas.
När det bjuds på potatis på nobelfesten så är den alltid odlad på "vår" gård. Vet att det får några år sedan var Andean Sunside, och några år innan dess serverades småpotatis i en skål där hälften var rödskaliga (cherrie är jag ganska säker på) och hälften vitskaliga (minns inte vilken).
Min favorit är Amandine, köpte lite löstvikt på Ica Maxi senast som var gudomligt goda. Men ha i minnet att hur det odlas betyder mer än vilken sort det är.
 
Amandine tycker jag är rätt trist när man köper den i butik (tycker öht att det är lögn att få tag på god potatis i butik), men den kanske blir bättre när man odlar den själv och den får växa lite långsammare?

Hur är det med amerikanska sorter, som yukon gold och liknande, är de odlingsvärda i svenska förhållanden? De brukar ju annars vara goda.
Det blir väldigt stor skillnad på Amandine. Jag har blivit besviken för att den varit smaklös när jag köpt men tyckt den varit jättegod när jag odlat själv.
 
Nån som har ett tips på sorter för potatisodling vid Norrlandskusten? Sandjord.
Jag bor i Västernorrland och satte i fjol Sparrispotatis, Rocket, Bergerac (lila, rolig färg men tråkig smak), Princess (min absoluta favorit som jag odlar varje år) och Gourmandine (mycket god och första året jag hade sorten).

Alla sorter gick bra, jag brukar köpa sättpotatisarna på Granngården.
 
Jag bor i Västernorrland och satte i fjol Sparrispotatis, Rocket, Bergerac (lila, rolig färg men tråkig smak), Princess (min absoluta favorit som jag odlar varje år) och Gourmandine (mycket god och första året jag hade sorten).

Alla sorter gick bra, jag brukar köpa sättpotatisarna på Granngården.
Finns det några lila potatisar som smakar någonting? Jag har försökt ett par olika (förutom blå mandel som jag aldrig lyckades få tag i) men alla har varit väldigt tråkiga i smaken.
 
Finns det några lila potatisar som smakar någonting? Jag har försökt ett par olika (förutom blå mandel som jag aldrig lyckades få tag i) men alla har varit väldigt tråkiga i smaken.
Bra fråga, det här var första gången jag odlade med färg. Och jag har inte ätit innan heller.
 
Jag tog upp ett nytt land och potatisen där blev helt skorvig och ful så tänkte först kasta den men provade ett kok och den var jättegod, riktigt fin smak i dem. Sen har jag läst att skorven kommer av kalken i jorden och där jag hade kökslandet var det grävt så det blandats in lite märgel (kalkhaltig lera) i jorden.
 
Mina kunskaper är inte jättefärska, mina föräldrar såld potatisgården till en av de anställda för 10 år sedan. Restauranger har väldigt specifika önskemål om rätt potatis till rätt maträtt. Därför dom odlar ca 30 olika sorter. När det gäller god äta som den är potatis handlar det om att få fram en fast potatis som ändå inte upplevs som blöt, och i små storlekar. Det fanns en sort som hette Annika för ca 30 år sedan som blev grunden i hela verksamheten. Den hade helt rätt kokegenskaper för restauranger, men var tyvärr väldigt svårodlad. Det gjorde att holländarna slutade att ta fram utsäde. Föräldrarnas företag odlade då en rad andra sorter och jobbade på att få fram samma goda restaurangpotatis, och sålde under varumärket Annika-potatis. En potatis får helt olika egenskaper beroende på hur mycket gödning den får, och vilken vecka den blastdödas.
När det bjuds på potatis på nobelfesten så är den alltid odlad på "vår" gård. Vet att det får några år sedan var Andean Sunside, och några år innan dess serverades småpotatis i en skål där hälften var rödskaliga (cherrie är jag ganska säker på) och hälften vitskaliga (minns inte vilken).
Min favorit är Amandine, köpte lite löstvikt på Ica Maxi senast som var gudomligt goda. Men ha i minnet att hur det odlas betyder mer än vilken sort det är.
Andean Sunside är verkligen en potatis värdig nobelfesten! :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Twihard
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 023
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
976
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp