Vilken sida av en större väg leder du hästen

Rotterö

Trådstartare
Jag har en fråga , om någon kan svara så är det bra.
Om du går ut och promenerar med din häst på en stärre väg .
Vilken sida av vägen går man på ??
Du räknar som ett fordon när du rider då man rider på höger sida.
Leder man på vänster sida ? Som du gör med cyckeln. :confused: :confused:
 
Alltid på höger sida det är hästen som är fordonet. När du promenerar själv så är du inget fordon.
 
Själv har jag hört att hästen när man rider räknas som fordon och går då på höger sida, men när man leder går man på vänster :confused:. Jag skulle av säkerhetssjäl alltid gå med mig mellan hästen och bilarna, för att man har mer kontroll då.. :smirk:
 
Jag fick ett annat bud från RIDSPORT
De säger att du ska gå på vänster sida med hästen innerst mot vägrenen. Presis som med cyckeln. Det är ju likadant.
Fodon när du cycklar , gående med cyckel på vänster sida. :confused:
 
Hej
Ridsport svarade inte så
Vad ska man tro
De svarade som jag trodde det skulle vara.
som när du leder din cyckel på vänster sida .
Bra diskution
 
Höger sida, för att få hästen bort från trafiken och ut mot vägrenen. Således är jag mellan vägen och hästen och chansen är större att om hästen blir skrämd så skuttar den ner i diket.
 
Det innebär att du måste byta sida från den "traditionella" sidan du leder hästen på. Normalt har du ju hästen på din högra sida. Ska du då ha den mot vägrenen (vilket är smart) så blir det höger sida av vägen du ska gå på om du inte ska ha hästen på "fel" sida mot vad du normalt har när du leder.

Men hästen mot vägrenen är korrekt.

Det finns en rätt stor fördel med att gå på vänster sida dock. Du får trafiken som kommer bakifrån på den andra körbanan, och minskar risken att hästen blir skrämd av en bil som passerar förbi bakifrån.

Så ska man vara riktigt petig så är det egentligen säkrast att leda hästen på vänster sida vägen, men då på din vänstra sida som sagt, så den är mot vägrenen.
 
Kan tyckas.

Leder på höger eftersom min häst gärna ville gå snett bakom mig/bredvid mig på höger sida. Red på vänster eftersom jag vägrar ha de bilar som kommer bakifrån närmast mig. Ingen bilist har klagat hittills - för ingen bilist vill köra upp tätt bakom en häst heller.

Att hästar ska vara på höger sida är en löjlig och förlegad gammal regel.
 
Nej det är inte en gammal löjlig förlegad regel.
Man skall aldrig behöva möta fordon på sin högra sida.
Vare sig det är cyklar hästar,eller annat.
Hur skall man väja för att undvika kollision då,inte hjälper det att gå in till vägkanten, och stanna, om inte klantskallen man möter också stannar?
 
Hm, så om jag tycker att det är obehagligt att köra min moped eller bil på höger sida så är det helt okej att bara byta :confused:
 
Försök övertala mig om att hästen är ett fordon. Tycker det är lika löjligt att cyklar ska behöva vara på höger sida.

Jag vet att det är "fel", men efter alla år jag varit ute med häst i trafiken (dvs ungefär 10) så ser jag ingen som helst anledning till att hästar ska hålla sig på höger sida - förutom om dom har vagn och då tar upp en ansenlig bredd.
 
Nu har jag fått besked från
Ridsportsförbundet
ridsport .se advokat som svarade :confused:
Hästliv tv4+
Alla svarar
man går med hästen på VÄNSTERSIDA och leder. Hästen ska då gå in till vägkanten och du på utsidan. Hålla med fel hand altså
Hästen räknas INTE som fordon när du går. Du räknas som gångtrafikant. Även om det skulle sitta någon på ryggen som du leder.
 
Du kanske bryter mot alla regler som finns
Går på röd gubbe
kör o nykter utan körkort
själ
Varför har man regler i trafiken
jo för att de ska göljas. :love: :love:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 410
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 193
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp