Vilken sida av en större väg leder du hästen

Nej, jag går inte mot röd gubbe. Jag kör inte alls och skulle definitivt aldrig köra onykter (är nästan aldrig onykter heller).

Visst är det en regel, men som sagt; under alla de år jag varit i trafiken med häst så ser jag ingen vettig anledning till att vi ska vara på höger sida när vi har med "levande fordon" att göra. Hur trafiksäker hästen än är så anser jag det vara för riskabelt.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen från min sida. Jag har ändå ingen häst nu som kan jag förpesta trafikmiljön med.
 
- för ingen bilist vill köra upp tätt bakom en häst heller.
:eek:Du måste vara lycklig! Vareviga gång jag är på vägarna har jag någon idiot plöjandes i rumpan på hästen, gärna lastbilar har en förkärlek att lägga sig nära nära och sen, PYYYYYYYS, PYYS :devil: :devil:
 
Nej..jag håller faktist med Tassetass där..jag rider faktist också på vänster sida därför att hästen inte ska bli rädd för nåt den inte ser..Kommer det en bil framifrån så ser hon var oljudet kommer ifrån och det behöver inte bli så otäckt. Men jag förstår vad ni andra menar. Är det nåt större fordon som jag vet att hon antagligen kommer att bli rädd för går vi in en bit om det är möjligt..annars hoppar jag av. Men som sagt så vill jag att hästen ska se vad det är som låter så det inte kommer en massa oljud bakifrån för DÅ blir hon rädd och vill vända rätt ut på gatan.
 
Jag håller helt med Tassen och dej!!
Vill oxå rida på vänster sida!
 
Jag rider och leder hästen på höger sida om vägen, för jag har lärt mig det en gång i tiden. Men har ofta tänkt att jag kanske borde gå och rida på andra sidan för jag tycker också det är otäckt när de kör upp i rumpan på en. :(
 
Jag vet faktiskt inte vilken sida man SKA gå på när man leder en häst, men jag leder på höger sida av vägen, för att då har jag henne från trafiken (hon kan inte svänga ut med bakdelen mitt i vägen) o sen är hon ju van att ridas på höger sida, och trafikanter är vana vid att hästarna rids på höger sida.
 
Rider, kör och leder hästen på höger sida. Hästen ut mot diket/vägkanten och jag mot trafiken. Rätt eller fel? Jag har alltid gjort så och alla i mitt stall gör så.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 409
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Krummi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 993
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp