Vilken soppa

Vilka är era godaste och bästa sopprecept?

Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det gick inte riktigt hem, men det var bara ett recept jag provat.

Är mer sugen på någon rotfrukssoppa med typ potatis, kålrot, palsternacka, morötter osv.

Ingen korv i soppan. Vad har ni för goda recept? 🤤

Butternutsquashsoppa, godast alla Ktegorier!
 
Vilka är era godaste och bästa sopprecept?

Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det gick inte riktigt hem, men det var bara ett recept jag provat.

Är mer sugen på någon rotfrukssoppa med typ potatis, kålrot, palsternacka, morötter osv.

Ingen korv i soppan. Vad har ni för goda recept? 🤤
Screenshot_20221107-085150_Instagram.jpg


Denna gillar jag! 😀
 
Vilka är era godaste och bästa sopprecept?

Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det gick inte riktigt hem, men det var bara ett recept jag provat.

Är mer sugen på någon rotfrukssoppa med typ potatis, kålrot, palsternacka, morötter osv.

Ingen korv i soppan. Vad har ni för goda recept? 🤤

Vi äter mycket soppa!

Men den här är jag sugen på precis just idag
https://recept.se/recept/kramig-soppa-pa-farsk-spenat
Den är jätte god :-)
 
Jag tror jag brukar göra ungefär som det här receptet på jordärtskocksoppa. Jag brukar variera lite.
Jag har testat byta vitt vin mot både rosé och prosecco beroende på vad som finns hemma. Jag brukar ha i lite chili också.
Och gör inga parmachips. Jag hyvlar tunna, tunna skivor av jordärtskockan med en skalare, oljar och ev saltar och kör dem i airfryern så det blir som små chips. Supergoda och kul med lite crunsch till soppan. Men man kan så klart hoppa över dem om man vill/inte orkar.
Alla som ätit soppan älskar den och frågar om att få den igen senare!

https://www.ica.se/recept/jordartskockssoppa-med-parmachips-504081/
 
Min to-go-snabbmat är nudelsoppa med kimchi. Koka nudlar, stek ett ägg medan nudlarna kokar. Lägg upp nudlarna i en djup tallrik, häll på lagom mycket av kokvattnet, krydda med sesamolja, oystersås/vegetarisk svampsås och japansk soja. Toppa med ett lass kimchi och det stekta ägget. :d
 
Saltå kvarns currydoftande linssoppa med rotselleri och purjo.
Lättlagat, snabbt fixat, billigt, gott, mättande och värmande.

100 g rotselleri
100 g purjolök
1 tsk curry (eller mer!)
olivolja
1 dl röda linser
1 burk hela tomater (men krossade funkar lika bra)
5 dl grönsaksbuljong
1 tsk vit balsamico
några droppar citronsaft
salt
svartpeppar
crème fraiche (eller matlagningsyoghurt)
persilja
  1. Skala och riv sellerin grovt och strimla purjolöken.
  2. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i olivoljan.
  3. Skölj linserna och tillsätt dem.
  4. Häll på tomater och buljongen och låt allt koka upp.
  5. Dela lite på tomaterna med en slev. Lägg på lock och låt småputtra i ca 10 minuter.
  6. Smaka av med vit balsamico, citronsaft, salt och svartpeppar. Servera med en klick crème fraiche och lite klippt persilja.
 
  • Jordärtskockssoppa
  • Potatis- och purjolökssoppa (gärna med knaperstekt bacon på toppen)

Vi brukar köra enligt icas recept, men alltid köra mer grönsaker än vad det står
 
Jag är helt såld på tomatsoppa!

- Rosta 500-1000g tomater (låt eventuella kvistar följa med in i ugnen), 2-3 stjälkar med rosmarin, en eller två morötter (beroende lite på storlek), två hela vitlökar (skär av toppen), en lök (gul el. röd, alternativt 4-6 schallottenlökar) i ugnen på typ 200 grader i 40 minuter, ringla olivolja och salta/peppra alltsammans innan du skjutsar in det i ugnen. Man kan även skicka med en chilifrukt eller två om man vill ha lite hetta i soppan.
- Koka upp 1 - 1.5l valfri buljong.
- Skicka ner allt du rostat i buljongen, inklusive all vätska som släppts. Kvistarna slänger du. Vitlöken har vid det här laget blivit väldigt mjuk och nästan krämig, så ta ett grepp om den och pressa ut vitlöken ur skalet ner i buljongen.
- Ner med en kruka basilika (eller ett sånt där litet paket med fryst, färdighackad, basilika)
- Stavmixa allting slätt.
- Smaka av med salt, peppar och eventuellt (lite!) socker eller honung

Supergott med rostat/stekt bröd till, eller att koka pasta direkt i soppan. Bacon är också gott att steka hårt och ha i soppan när man ska servera den.
 
Saltå kvarns currydoftande linssoppa med rotselleri och purjo.
Lättlagat, snabbt fixat, billigt, gott, mättande och värmande.

100 g rotselleri
100 g purjolök
1 tsk curry (eller mer!)
olivolja
1 dl röda linser
1 burk hela tomater (men krossade funkar lika bra)
5 dl grönsaksbuljong
1 tsk vit balsamico
några droppar citronsaft
salt
svartpeppar
crème fraiche (eller matlagningsyoghurt)
persilja
  1. Skala och riv sellerin grovt och strimla purjolöken.
  2. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i olivoljan.
  3. Skölj linserna och tillsätt dem.
  4. Häll på tomater och buljongen och låt allt koka upp.
  5. Dela lite på tomaterna med en slev. Lägg på lock och låt småputtra i ca 10 minuter.
  6. Smaka av med vit balsamico, citronsaft, salt och svartpeppar. Servera med en klick crème fraiche och lite klippt persilja.
Wow - det där lät RIKTIGT gott :d !
 
Jag gillar också purjo- och kikärtssoppa. Mixa hälften, ha hälften för tuggmotstånd. Ringla över olivolja och hyvla parmesan. Mycket svartpeppar.
 
Massor av olika sopp recept. Kommer knappt kunna välja. :nailbiting:
Men kul med stor respons, kanske är det fler som blir sugna på soppa och testar något recept här.

Tycker själv det är svårt att få till en bra soppa så är fortfarande lite av en nybörjare som behöver recept till hjälp och inte kan höfta än. 😅
 
Min favorit på italienskinspirerad grönsakssoppa. Ganska många ingredienser, men inte alls svårt, blir mycket mat och gott! :d Vegansk om man hoppar över osten, glutenfri om man gör krutongerna på glutenfritt bröd. Samt kollar sin buljongtärning.

Fräs lök, chili och mycket vitlök i generöst med olivolja. Tillsätt morot, stjälkselleri, krossade tomater och ett par kryddmått fänkålsfrön. Häll i en förpackning stora vita bönor mixade till ett mos (gör soppan lite tjockare och matigare) och en förpackning hela bönor. Späd med vatten till lämplig konsistens och lägg i ett par buljongtärningar. Låt koka. Lägg ner strimlad grönkål och persilja. Smaka av med salt och peppar.
Till servering toppar man sin tallrik med krutonger stekta i (mycket) olivolja, riven ost (egentligen parmesan, jag brukar ta Västerbotten pga köper helst svenskt) en slatt god olivolja och mer persilja.
 

Bifogade filer

  • DSC_0078_1.JPG
    DSC_0078_1.JPG
    144,5 KB · Visningar: 11
Tack vare den här tråden blev det riktigt god middag idag. Blev mer gryta än soppa men inspirationen kom helt klart härifrån.

Stekte lök och vitlök, i med köttfärs, olika bladkryddor, salt och peppar samt köttfond. Dijonsenap och tomatpuré åkte också i. På med vatten och i med tärnad potstis. Det fick puttra i 15 minuter och sen hade jag i tärnad grön paprika som bara fick bli varm inte mjuk. Serverades med creme fraiche.
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: Eli
·
Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Scandi
·
Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 576
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp