Bukefalos 28 år!

Vilken sorts skivor?

Madick

Trådstartare
Jag ska bränna ner mina bilder på DVD-skivor som kommer förvaras i bankfack. Skivor skall alltså inhandlas, men vilken sort ska man ha och varför? Jag har liksom ingen aning...
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Det finns specifika DVD:er som är gjorda för arkivering. Dyra (nåja, inte svindyra), men då har de en livstid på runt 100 år. De har guld som reflektionsmaterial, och guld oxiderar inte som silver/aluminium, som vanliga skivor använder. Jag har använt Kodaks Gold, och än håller de ju iaf... :angel:

Frågan är ju om dvd-formatet håller så länge som 80-100 år... Man lär ju byta media innan dess liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken sorts skivor?

Jag har lagt mina på vanliga dvder faktist... Mina ligger också + alla negativ i bankfacket...
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Haha, ja, och kanske en dator.
Det är nog bättre att bara skriva ut det på papper om det ska hålla en livstid :angel:
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Eller att byta mediaförvaring vart efter det byts som sagt vad, det tänker jag göra...
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Haha, ja, och kanske en dator.
Det är nog bättre att bara skriva ut det på papper om det ska hålla en livstid :angel:

Att det ska hålla en livstid är inte syftet, utan en försäkring om huset brinner ner eller liknande. Min firma bygger på mina bilder. Samma sak om det blir inbrott i huset är det ju dumt om alla bilder finns där.
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Precis, nu har inte jag en egen firma som bygger på mina bilder men mina bilder är mina minnen och det vore inte alls kul om det skulle försvinna om det börjar att brinna eller blir inbrott... :eek: :cry:
 
Sv: Vilken sorts skivor?

Lägfg ut dem på nätet, där sägs det att inget någonsin försvinner...:angel:

Tyckte du ställde en bra fråga.
personligen funderar jag på om man kan få alla sina digitala negativ över till microfilm eller liknande, tror det är historiskt mer hållbart för framtiden.
men som det är nu så tror jag att jag drar ner det på en extra hd och stoppar in där.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
697
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: ptr
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 954
Senast: Tajger
·
Tjatter Jag besökte en loppis för ett par-tre år sedan, men nu vet jag inte var den låg :laugh: Det var en gul byggnad, fanns en sportdel på...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp