Bukefalos 28 år!

Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Z

zazzabella

Jag håller på att flytta till en mindre stad i södra Småland med min familj och jag ska då ta med mig min häst, men jag har inte bestämt mig för vilken stallplats jag ska välja. Men jag har följande på förslag:

Stall 1:
Mindre stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, och stora hagar med bra bete
I hyran ingår: mockning, in/utsläpp, utfodring 3ggr/dag, allt foder ingår; havre/korn, betfor, vitaminer/mineral, även annat foder om det behövs, hö samt bete och daglig tillsyn, paddock och fina ridvägar
Stallet ligger ca 2 km från där jag ska bo
Pris: 2000:-/månad

Stall 2:
Lite större stall med 9 boxar, sadelkammare, foderkammare, mindre hagar med dåligt bete
I hyran ingår: utsläpp, utfodring 2ggr/dag, täcke på
Stallet ligger ca 7 km från där jag ska bo
Det finns fina ridvägar
Pris: 350:-/månad

Stall 3:
Mindre stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, stora hagar med bra bete
I hyran ingår: utsläpp/insläpp vissa dagar (rullande schema), utfodring 2ggr/dag, täcke på/av vissa dagar (rullande schema), hösilage, paddock, fina ridvägar
Stallet ligger ca 4 km från där jag ska bo
Pris: 1500:-/månad

Stall 4:
Mindre stall med 5 boxar, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, stora hagar med bra bete
I hyran ingår: fri tillgång på hö och bete, väldigt fina ridvägar
Stallet ligger ca 8 km från där jag ska bo
Pris: 500:-

Stall 5:
Större stall med 15 boxar uppvärmd sadelkammare, foderkammare, och stora hagar med bra bete
I hyran ingår: ridning, mockning, in/utsläpp, utfodring 4ggr/dag, foder som ingår; krafft grund och groov, havre, betfor, mineraler, hösilage, samt bete och daglig tillsyn, paddock, ridhus och fina ridvägar
Stallet ligger ca 5 km från där jag ska bo
Pris: 3500:-/månad

Så vilken stallplats tycker ni att jag ska välja?! :confused: Jag har verkligen jätte svårt för att välja!! :crazy: Berätta gärna vad ni tycker är rimlig och inte för en stallhyra. Jag vore tacksam för era funderingar och tankar över mitt stora val! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag skulle ha valt stall 1 eller 5. Jag vet inte hur mycket du är "beroende" av träningsmöjligheter, men för mig skulle ridbana eller ridhus vara ett måste (eller på väldigt nära avstånd).

Dessutom har jag "tröttnat" på kollektivvarianten på stall (har stått i sådana så många år) så jag slipper gärna fodringar numera.
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag skulle helt klart välja stall nr 1.

Har stått i kollektivstall och vet att uppskatta att man slipper in- o utsläpp o fodringar och allt käbbel som kan uppstå runt det.

Det är oxå värt en del att slippa mockning, förmodligen kan du välja bort det och på så sätt få ner hyran.

Det är kortast resväg, 2 km cyklar man på under 10 min.Man får ju faktiskt räkna in även resorna till o från stallet i kostnaderna.

Slipper att köpa in eget foder.

Stora hagar med bra bete är att föredra.

Visserligen skulle jag vilja ha minst 4 fodringar men man kan ju se till att det finns fri tillgång till stråfoder.

I ett sådant stall finns det utrymme för att kunna resa bort då o då utan att behöva tjata sig blå på omgivningen för att få hjälp.

Lycka till
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag har faktiskt funderat mycket på stall 1. Men jag tycker att stallhyran är "dyr". Eller är det rimligt för det man får? Stall 5 tror jag inte att jag skulle klara av att betala överhuvudtaget. :crazy:
Jo, paddock är ju nästan "tvunget" att ha på plats om man inte ha nära till det annars. Men det finns inte på nära avstånd på de 3 andra stallen, tror jag inte iallafall, har inte hunnit kolla på alla stallen ännu. :)
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jo, det ligger nog bäst till, tror jag. Men som jag skrev innan så tycker jag att det är lite "dyrt" eller är det kanske rimligt för allt man får?
Jo, utsläpp/insläpp och fodringar är ganska tacksamt att någon annan kan göra. Men hur mycket tror du man skulle kunna få ner priset på stallhyran om man väljer bort mockning? (Givetvis vet inte du det exakt, men ungefär?!) :) Det är också ett stort + att man kan cykla dit lite snabbt, som du skrev.

Tack för dina svar och tankar! Det hjälper mig att kunna välja lättare! :)
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

På stallet jag hade min häst uppstallad i -98 (alltså några år sedan) betalade jag 20:- gången för mockning, men då var det ju frågan om enstaka gånger. Men 3-400 skulle jag gissa på under förutsättning att mockning o annat ingår även helger.

Jag tycker nog att priset är mycket rimligt.

Tror att du speciellt vintertid kommer att uppskatta kort resväg.
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Okej, tack för det. Då vet man ju lite på ett ungefär. Ska åka och kolla på det stallet i veckan och få höra lite mer exakt om det då. :)
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

stall 1 lr stall 3 hade jag nog valt.. tror jag, nära och bra rimligt pris för det som ingår.
Stall 1 har ju bra hagar med vilket är det viktigaste.
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag tycker inte att varken 1 eller 5 är extremt dyra. Men nu bor ju jag i Sthlm där de flesta stallplatser är svindyra :)
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag hade nog valt stall 1 minus mockningen, det vill jag hellre göra själv (petig ;)).
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag skulle välja stall 1. Mycket för pengarna och nära = inga bensinpengar!
Jämförelse:
Stall 1
0,4 mil (fram o tillbaka) x 10,30 kr (soppapengar) x 6 dagar ( 1 vilodag när du inte behöver åka ut) x 4 veckor = 100 kr per månad i soppa pengar ca. (om du cyklar = 0 kr :) )

Stall 2
1,4 mil x 10,30 kr x 7 dagar (du måste ju ta in honom) x 4 veckor = 400 kr per månad i soppapengar!

Du behöver heller inte åka ut de dagar han ska stå utan kan med gott samvete umgås med dina vänner hemma. (Jo, jag älskar min häst och vill vara med honom massor men det är skönt att vara ledig ibland oxå!)
Jag har stått på ett stall där vi hade rullande schema och det var pest! Det va alltid något som var fel en massa gnäll och det var en massa blöta äckliga täcken att ta av och på så man fick ont i axlarna. Ska väl tillägga att det stod ca 15 hästar där som man skulle ta av och lägga på täcken. Nej jag kommer aldrig mer stå i ett stall med rullande schema!
Nu står jag i ett stall där jag bara mockar till min häst på helgerna annars är det full skötsel av hästen, ja förutom ridningen och borstningen förstås, det skulle jag aldrig lämna ut på det viset. För det betalar jag 800 kr per månad och det ingår oxå fri tillgång till halm. Vi har alltid ängar att rida på, massor med skog och grusvägar, bra hagar samt ett ridhus ca 30 min skrittväg här i från. Perfekt! :D Bor ca 10 mil söder om Stockholm.

Hoppas du fått nåt ut av mitt inlägg ;)
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Jag har tagit stall 4. Men för mig är det viktigast att det finns bra ridvägar och bra hagar där hästarna kan röra på sig! Sen är jag mer den typen som trivs i mindre stall.
 
Sv: Vilken stallplats tycker ni att jag ska välja!??

Så här skulle jag resonera; för mig är bra hagar viktiga. Skönt också om stallet har tillgång till sommarbeten så man inte behöver flytta hästen på sommaren. Bra ridvägar är ett måste. Jag vill ha möjlighet att rida i paddock eller ridhus så det måste finnas inom en radie av max 20-30min skritt. Skönt om det är regelbundna rutiner med utsläpp, intag och fodringar. Jag vill ha uppvärmd sadelkammare, gärna omklädesrum (skönt slippa ha ridkläder liggande hemma och lukta häst vilket inte är en lika uppskattad lukt av alla). Stallet där hö ingick i hyran kan vara bra om höt är av bra kvalitet men om det inte är det...... Kraftfoder är relativt enkelt att köpa själv och du får ju då det din häst vill ha och inte bara det stallet erbjuder. Kul kanske om du har något gemensamt förutom hästägandet med de andra på stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 055
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp