Vilken storlek på häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Liii95

Hej:)
Jag håller på att leta häst och undrar vilken storlek på häst jag behöver.:laugh:
Jag är 172 cm lång och väger ca 58-59 kg.;)
Så vilken storlek på häst??:)

Tacksam för svar!!!:D
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

en inte allt för stor häst (typ max din egen längd, eller helst lite mindre), eller en kraftig d-ponny funkar säkert :)
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

En storlek som du trivs med.

Du väger inte så mycke så du kan lätt rida en stor ponny men är lång nog att rida även en hög häst.

Jag är byggd ungefär som du och har en häst på 145 cm och en på 158 cm.
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Jag säger tvärt emot dom andra och säger storhäst, Är själv 168-169 och väger väl runt 57 kg och rider allt från C-ponny till Stor häst, C-ponny känner jag själv är för litet, D-ponny är på gränsen och ser jag bilder då jag rider stor häst så tycker jag att jag ser lagom ut.. Om du är född 95 så är du 14? Finns ju risk att du växer lite till och inte kul att bli för stor för sin häst..
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Det beror väl helt på tycke och smak, samt vad du vill göra med hästen, i ditt fall. Ska du tävla? Jag gillar små hästar, tycker det är behändigt att kunna se över manken och hoppa upp i ett skutt. Jag väger 53 kilo och är 165 lång, och har inga tävlingsambitioner. Alltså köpte jag en robust D-ponny. Men oavsett om du ska tävla eller ej så tycker jag att storleken bör komma i andra hand när du tittar på annonser. Andra faktorer är viktigare, inte minst hur hästen känns att rida. Hästar kan ju upplevas som större än mindre än sin höjd när man sitter på dem.
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

jag är exakt lika stor som dig och vill helst skaffa en D-ponny eller liten häst, typ 155 cm eller så.. lagom högt att falla från :p
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

en inte allt för stor häst (typ max din egen längd, eller helst lite mindre), eller en kraftig d-ponny funkar säkert :)

Ja jag håller på att leta en häst på ca 160-165 cm i mankhöjd för jag vill inte ha större för då blire så långt ner till marken.:rofl:
Och jag vill inte ha mindre för jag ska tävla lite i hoppning och när man kmr upp i de högre höjderna blir hästen lite för liten till skillnad från de andra hästarna.:)
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

En storlek som du trivs med.

Du väger inte så mycke så du kan lätt rida en stor ponny men är lång nog att rida även en hög häst.

Jag är byggd ungefär som du och har en häst på 145 cm och en på 158 cm.

Jag letar efter typ 160-165 cm i mankhöjd:)
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Jag säger tvärt emot dom andra och säger storhäst, Är själv 168-169 och väger väl runt 57 kg och rider allt från C-ponny till Stor häst, C-ponny känner jag själv är för litet, D-ponny är på gränsen och ser jag bilder då jag rider stor häst så tycker jag att jag ser lagom ut.. Om du är född 95 så är du 14? Finns ju risk att du växer lite till och inte kul att bli för stor för sin häst..

Nej jag vill ju ha en stor häst.:)
Ca 160-165 cm i mankhöjd.;)
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Säger som de andra, en storlek du trivs med. Jag är ca 165 cm lång och rider alltifrån 145 upp till 170. Lite beroende på hästens kroppsbyggnad och kondition för att inte tala om temperament.
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Det beror väl helt på tycke och smak, samt vad du vill göra med hästen, i ditt fall. Ska du tävla? Jag gillar små hästar, tycker det är behändigt att kunna se över manken och hoppa upp i ett skutt. Jag väger 53 kilo och är 165 lång, och har inga tävlingsambitioner. Alltså köpte jag en robust D-ponny. Men oavsett om du ska tävla eller ej så tycker jag att storleken bör komma i andra hand när du tittar på annonser. Andra faktorer är viktigare, inte minst hur hästen känns att rida. Hästar kan ju upplevas som större än mindre än sin höjd när man sitter på dem.

Ja jag ska tävla lite grann och ska väl typ ha en häst på ca 160-165 cm i mankhöjd.:)
Och jag håller med dej om det där med att hästen kan kännas högre än det tex står i annonsen.:laugh:
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Säger som de andra, en storlek du trivs med. Jag är ca 165 cm lång och rider alltifrån 145 upp till 170. Lite beroende på hästens kroppsbyggnad och kondition för att inte tala om temperament.

Ja man vill ju inte precis rida en helt galen häst på 170.:p
Haha:D
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

varför fråga om du redan vet och sedan håna de svar du får?


otrevligt..
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

varför fråga om du redan vet och sedan håna de svar du får?


otrevligt..

Nej men jag skulle bara kolla vad ni tyckte och jag vet inte säkert och jag hånade inte ditt svar jag bara tyckte att det lät lite roligt.

Förlåt....!
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

bara undrar, men på vilket sätt hånar hon svaren?

antagligen var "haha" bara ett svar på "lagom högt att falla ifrån", som enligt mig låter som något man säger lite skämtsamt:)
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Det beror väl på vad du vill göra?

Om du bara rider allround/skogsmulle kan du ha allt från större ponny till stor häst.
Ska du tävla hoppning bör du kanske ha en häst på 160cm+ osv..

Vad trivs du själv med för typ av hästar? Provrid flera olika.
Det finns ju även små hästar som upplevs stora från ryggen och tvärtom.
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

Hej:)
Jag håller på att leta häst och undrar vilken storlek på häst jag behöver.:laugh:
Jag är 172 cm lång och väger ca 58-59 kg.;)
Så vilken storlek på häst??:)

Tacksam för svar!!!:D

Jag är nog din kopia isåfall ;) Jag har samma längd och nästan samma vikt (53 kg).
Jag har en mindre stor häst, 157 cm högt halvblod. Passar mig som handen i handsken, inte för stor och inte för liten. Lätt att hålla om med skänklarna.

M-oaa
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

man får svar efter hur frågan är formulerad.. din fråga ställdes som om du var väldigt okunnig.. men om du hade skrivit med att du vill tävla, vilken nivå du vill tävla på, vilken storlek du tycker är lagom just nu etc hade du fått helt andra svar än de du fått..

ditt naiva ursprungsinlägg verkar bara ha vart ett "löst inlägg för att få se om du hittar nån som kan läsa dina tankar".. så känns det för mig.. känns dumt att ha lagt energi på att tips och vara trevlig mot en nybörjare och sedan bli skrattad åt..

sorry men så är det..
 
Sv: Vilken storlek på häst?!

man får svar efter hur frågan är formulerad.. din fråga ställdes som om du var väldigt okunnig.. men om du hade skrivit med att du vill tävla, vilken nivå du vill tävla på, vilken storlek du tycker är lagom just nu etc hade du fått helt andra svar än de du fått..

ditt naiva ursprungsinlägg verkar bara ha vart ett "löst inlägg för att få se om du hittar nån som kan läsa dina tankar".. så känns det för mig.. känns dumt att ha lagt energi på att tips och vara trevlig mot en nybörjare och sedan bli skrattad åt..

sorry men så är det..

Jag tror att du läste av en annan ton i Liii95:s inlägg än vad hon menade. Hon hade nog helt enkelt en tanke om vilken storlek på häst hon är ute efter, och startade tråden för att få veta vad andra hade för tankar om det. Sen är jag säker på att hennes smileys bara var trevligt menade, inte hånfulla, så du behöver inte känna dig skrattad åt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: sweep
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: VincentM
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 312
Kläder & Bli fin Det är ganska nytt och Hon fyller år snart. Jag är kass på presenter. Vet inte vad hon vill ha eller behöver och vill heller inte fråga...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp