Vilken typ av rygg för Spalding Britannica?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 7 500
Sv: Vilken typ av rygg för Spalding Britannica?

Diabolical_Kitten skrev:
Om det är så att du puttas fram så mycket tycker jag du bör prova sadlar som är flata i sätet, det kanske är det du vill ha.

Engelska sadlar har i regel bredare midja och ett brett säte. Tyska sadlar har ett brett säte men mkt smal midja, italienska och franska sadlar har lite bredare midja än tyska sadlar, och inte lika brett säte som engelska och tyska sadlar.

Jag puttas inte fram, utan jag tillåts inte vinkla om mitt bäcken (jag får inget stöd framför mig, stöd av framvalvet) som jag vill. Jag blir placerad så att jag sitter i svank och för att kompensera det så ramlar överlivet fram. Nu pratar vi alltså om Edinburghen.

Jag gillar sadlar med både brett säte och midja, men de med bara brett säte går också bra. Men jag har ju inte provat så många heller.

Jo, jag förstår vad du menar och det var det jag menade, men jag trodde du förstod om jag skrev att du puttades fram. För det är ju det du gör - din rumpa puttas uppåt-framåt för att sätet inte är bra för dig, därmed tippas ditt bäcken framåt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jo, jag förstår vad du menar och det var det jag menade, men jag trodde du förstod om jag skrev att du puttades fram. För det är ju det du gör - din rumpa puttas uppåt-framåt för att sätet inte är bra för dig, därmed tippas ditt bäcken framåt.

Jaha, ja NU fattade jag. :idea: Att puttas fram är en annan sak för mig men vi menade tydligen samma sak.

Diabolical_Kitten skrev:
Vad rider du honom i nu då?

Stort renskinn och täckesgjord. :D
Går utmärkt att jobba i i skritt, svårare i trav o galopp om man ska "göra" något.
Mkt arbete från marken också.
Jag har ju en Torsion dressage hemma men gillar inte den..

Diabolical_Kitten skrev:
Hade inte Mustang en tid i februari nu då? Eller det funkar för dig att rida så?

Eftersom jag kommer ha runt 18 000att köpa sadel för i mars så vill jag vänta. :p Bättre väglag då också, föräldrarna vill inte köra hästsläp så långt nu.
Det funkar, det är inte toppen men det går rätt bra, i skritt är det lättare för mig än med sadel. I trav och galopp sätter mina egna låsningar i ryggen stopp för det men ska till naprapten på tisdag, sedan lär det bli bättre (min korsrygg är låst och spänd - jag kan inte svinga med när Owes rygg svingar). :)
Nu är han ju väldigt "snäll" också. Men känner jag att han är pigg en dag så utmanar jag ju inte ödet - han bockar å det jäkligaste och då är ju inte ett renskinn så mkt att hålla i. :angel:

Varför kommer du ha så mycket pengar?

I know the feeling... Skulle inte heller vilja rida med ett renskinn hela tiden ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Varför kommer du ha så mycket pengar?

I know the feeling... Skulle inte heller vilja rida med ett renskinn hela tiden ;)

För att jag får lön+studiestöd+semesterersättning varje månad just nu. :D

Fast renskinnet är rätt skönt. Ger lite dåligt med stöd bara.. :angel:
Hur går det med torsion?

Var kan man få tag på Spalding i Sverige?

Okej, det funkade med hur stropparna för sadelgjorden var fastsatta och så?

Ska kolla upp andra ÅF också! :bump:

Vet du något om Luc Childeric sadlarna?
Vad för rygg passar de sadlarna?

:bump:

Ja, det funkade bra. Av någon konstig anledning gick hästen mycket bra när jag sadlade längre bak. Jag la först sadeln långt fram så att kanten på sätet kom innanför revbenskanten, men då jag aldrig sitter på bakvalvet flyttade jag bak sadeln, och hästen gick mkt bättre.

Childericsadlarna kan jag berätta om i din andra tråd.....

Roligt att höra, då har det äntligen löst sig för dig i alla fall!

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
163
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 40
  • GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur