Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

L

LuddeLump

Jag har problem att hitta rätt ponny till min dotter. Hon är 10 år (137 cm, ca 32 kg) och har ridit i perioder sen hon var liten, men senaste 15 månaderna har vi haft egna hästar.
Hon är mkt noggrann i sin ridning och har mkt fin sits och mjuk hand. Problemet är att hon blir så rädd så fort hästen gör nåt. Det får inte gå för fort, den får inte bocka eller slå bakut osv. Så länge allt går bra är hon modig och vågar galoppera fort ute mm. Men händer det nåt som skrämmer henne så törs hon knappt rida hästen igen, utan vill hellre rida nån annan av våra hästar. Detta gör att jag funderar på att skaffa en mkt lugn och trygg ponny till henne. Men samtidigt är hon rätt lat av sig och vill inte ha en ponny som kräver en massa ben utan en som är precis lagom. Inte så lätt...
Hennes drömponny ska vara så här:
Lagom glad med framåtbjudning men alltid lyssna på henne.
Hoppglad utan att öka för mycket före hindrena.
Lättriden och positiv, ska gå att jobba i form utan allt för stor ansträngning.
Lugn bland andra hästar, får inte vara spänd och tittig.
Snäll att hantera, gosig osv.

Mina krav: 7-15 år, helst på foder annars max 25000 kr med lång prövotid.
Finns det nån chans att hitta en ponny som uppfyller våra krav???

Ska vi köpa/låna en stor B-ponny så att hon kan känna att hon har övertaget (pga a sin storlek om ni förstår vad jag menar) och bygga upp självförstroendet och sen byta igen, eller satsa på C-ponny direkt så de har tid att utvecklas tillsammans?

Nu rider hon stor shettis,en nätt B-ponny på 123 cm (som hon blivit rädd för och knappt vill rida igen) samt min D-ponny som hon älskar att rida ut på men inte törs hoppa med så mkt pga a att han är lite het.

Hoppas nån orkade läsa ända hit och kan komma med några råd på vägen.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Köp en gammal ponny! En äldre rutinerad hopptävlingsponny skulle jag rekommendera. Köpte en sådan till vår dotter. (25tkr) för tre år sedan. Nu tävlar hon SM. Hon fick självförtroende och kände sig trygg. Jag talade helatiden om för min dotter att vi kommer sälja den när hon blivit för "duktig för den) därför gick försäljningen och köpet av en duktigare ponny lätt. Även om vi älskade ponnyn och fortfarande hälsar på honom ibland. Jag tycker inte att de krav du har är för höga. Möjligen får du ge avkall på prövotiden. Har du tur har du möjlighet att låna en "pensionerad" tävlingsponny som ägaren inte vill sälja.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Glömde skriva att jag skulle nog satsat på en b-ponny storlek! Men som sagt, var beredd på att byta snart då hon kanske växer ur den på en sommar..
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Det lutar åt att vi gör som du skrev, skaffar en B-ponny nu och sen byter om ett år eller två. Det känns som det mest rätta i nuläget. Då får det bli en foderponny om vi lyckas hitta nån.
Russet vi har lånat har vi bara haft en kort tid, och det känns jättetråkigt att "ge upp" och lämna tillbaka henne så snabbt. Men varken vi, hästen eller ägaren har ju nån glädje av att vi har henne kvar när det inte funkar. Den här gången ska vi vara ännu mer noga så att det verkligen blir rätt häst.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Det låter som att hon är ute efter den "perfekta" ponnyn som är lagom pigg och lagom snäll och lagom, ja ni vet :D
Men i mina ögon så skulle jag nog välja typ en new forest, welsch eller likn. maxad b-ponny.. Blir nog svårt att hitta en sån "perfekt" ponny för 25.000 skulle jag tro...
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Jag tycker din dotter ställer lite orimliga krav på "drömponnyn". En häst/ponny är ju ingen maskin! Förklara för henne att om hon vill ha en lugn ponny så blir den lugn, vill hon ha en pigg och känslig ponny så får hon vara beredd på att den kan vara tittig osv.. Vill hon ha en egen ponny och inte rida på ridskola måste hon vara beredd på att lära sig rida "ordentligt" och att det kanske tar emot i början.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Det är precis vad jag sagt åt henne! Att hon skulle nog ha en robot istället.
Men nu ska hon få en lugn och trygg ponny så hon kan få gå vidare i sin utveckling.
Hon förstår ju att vi inte kommer att hitta en ponny som passar in på alla hennes önskningar, men det viktigaste för henne är att hon kan lita på den.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Jag håller också på att ni ska skaffa en gammal ponny.Ang storleken däremot så tycker jag inte storlek är en förutsättning för att hon ska känna sig mer eller mindre trygg. Ofta så är ju ponnyer av den mindre modellen, russ, shettisar etc, ponnyer som har mycket egen vilja och är ganska alerta när det gäller egna påhitt och åsikter. En connemara eller new forest d ponny skulle säkert funka minst lika bra som en mindre modell/ponny ras. Eftersom hon är lite rädd, köp hellre en lugnare ponny även om det innebär att hon får jobba mer som ryttare. Det lär hon sig mycket på.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Tack för alla kloka svar.
På söndag ska vi prova en genomsnäll och trevlig B-ponny, som även kommer att passa lillasyster senare. Hoppas på den, annars letar vi vidare efter den rätte...
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Absolut en maxad b-ponny. B-ponny tiden kommer aldrig tillbaka, och försök att suga på den karamellen så länge som möjligt. Jag tror visst att ni kan hitta en b-ponny som svarar mot era krav. Ofta är b-ponnysar mer okomplicerade är större ponnyer. Har ni sen också en lillasyster som kan ta över så är det ju perfekt. Jag köpte en c-ponny till min älsta dotter när hon var 10 år, och jag har forfarande lite dåligt samvete att hon gått miste om b-ponnytiden. Fördelen är att hon fortfarande rider sin c-ponny, och nu är hon 16. Min andra dotter fick rida b-ponny tills hon var 12.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

leta efter en äldre häst som varit med om mkt och tävlat en hel del men ha den på foder en tid i stället för att köpa den direkt så ni verkligen vet att dom kommer att trivas ihop och din dotter kan lära sig av hästen och känner trygghet med den.
Det ska vara en häst som hon oxå kan lära sig mkt av så ökar hennes självförtroende med tiden hon lär sig nya saker med hästen.

Kolla dessutom runt på många olika hästar, även om den första kanske verkar bra, men kolla runt så ni känner er säkra på vilken som passar och låt hon provrida den ett par gånger innan du låter hon få den på prov, så det verkligen är en häst med det där lilla extra för henne.

lycka till
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Jag red b-ponny i vintras, 128 xm hög var hon! Det var ett russ av den lättare typen, hon bar mig utan problem- jag var då 163 cm och vägde 48 kg- och även sin ägare som var kanske lika lång men vägde nog ca 10 kilo mer....
Ta vara på b-ponny, kanske ni kan hitta ett russ! Dessa orkar mkt och är lite grövre så ifall benen är långa så syns d inte så mkt... :P
kram
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Hur går det med ert ponnyletande?
Med de kraven som din dotter har så lär ni inte hitta en ponny för 25.000...

Men satsa på en äldre, rutinerad ponny. Det gjorde vi, han är världens bästa, men kräver ridning och är ingen maskin. Jag tycker inte att hästar/ponnier ska vara det heller för den delen!
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Jag skulle köpt en ponny (b-ponny) som var 15+ år, annars räcker inte 25 000kr, och det är ju oftast de som är snällast, de vet vad som förväntas av dem.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Ferrari skrev:
Jag red b-ponny i vintras, 128 xm hög var hon! Det var ett russ av den lättare typen, hon bar mig utan problem- jag var då 163 cm och vägde 48 kg- och även sin ägare som var kanske lika lång men vägde nog ca 10 kilo mer....
58 kg på ett russ låter jäkligt mycket!
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

undefined
Köp en ponny som hon och du kan känna er trygga med. Hon är ju så ung, meningen är väl att hon ska ha kul med den.
Små barn ska ha små hästar tycker jag. :banana:
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Låter som att hon skulle behöva en äldre häst, eller typ fjording eller annan typ av tung ponny? B-ponny låter väl lite litet? =S Jag skulle gråta ihjäl mig om jag vore tvungen att sälja min pärla.
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

Finns en underbar läromästare på Luleå Ridklubb.
I största laget men en underbar dressyrhäst :)
 
Nyfiken på hur det gått!

Vi har precis skrivit under foderavtal på en underbar B-ponny (126 cm) till vår son, 10 år 138 cm:)
Vi hade honom på prov under drygt en månad, för att se om de kom överens. Det är en ponny som har ett hjärta av guld, men jetmotor. Så vi var lite oroliga att sonen skulle bli skrämd av tempot. Men han fick rida i sin egen takt, tills han kände att han kunde kontrollera galoppen. Och nu hoppar de 70 cm och flyger fram över ängarna. Han är "fegare" på andra hästar, än på sin egen, för han har fått möjligheten att lära känna honom i sin egen takt. Han fick galoppera i lina i början tex. vilket gav honom en trygghetskänsla, och vi hade inspänningstyglar.
Så, jag kan rekommendera att ta en häst på foder. Dels för möjligheten att "ångra" sig och även med tanke på att barnen växer. Och på ett år kan det läggas många cm till höjden. Och som sagt, varför inte en äldre, lite lugnare häst? En riktigt läromästare.

Berätta hur det gått!
 
Sv: Vilken typ och storlek på ponny ska vi välja?

LuddeLump skrev:
Jag har problem att hitta rätt ponny till min dotter. Hon är 10 år (137 cm, ca 32 kg) och har ridit i perioder sen hon var liten, men senaste 15 månaderna har vi haft egna hästar.
Hon är mkt noggrann i sin ridning och har mkt fin sits och mjuk hand. Problemet är att hon blir så rädd så fort hästen gör nåt. Det får inte gå för fort, den får inte bocka eller slå bakut osv. Så länge allt går bra är hon modig och vågar galoppera fort ute mm. Men händer det nåt som skrämmer henne så törs hon knappt rida hästen igen, utan vill hellre rida nån annan av våra hästar. Detta gör att jag funderar på att skaffa en mkt lugn och trygg ponny till henne. Men samtidigt är hon rätt lat av sig och vill inte ha en ponny som kräver en massa ben utan en som är precis lagom. Inte så lätt...
Hennes drömponny ska vara så här:
Lagom glad med framåtbjudning men alltid lyssna på henne.
Hoppglad utan att öka för mycket före hindrena.
Lättriden och positiv, ska gå att jobba i form utan allt för stor ansträngning.
Lugn bland andra hästar, får inte vara spänd och tittig.
Snäll att hantera, gosig osv.

Mina krav: 7-15 år, helst på foder annars max 25000 kr med lång prövotid.
Finns det nån chans att hitta en ponny som uppfyller våra krav???

Ska vi köpa/låna en stor B-ponny så att hon kan känna att hon har övertaget (pga a sin storlek om ni förstår vad jag menar) och bygga upp självförstroendet och sen byta igen, eller satsa på C-ponny direkt så de har tid att utvecklas tillsammans?

Nu rider hon stor shettis,en nätt B-ponny på 123 cm (som hon blivit rädd för och knappt vill rida igen) samt min D-ponny som hon älskar att rida ut på men inte törs hoppa med så mkt pga a att han är lite het.

Hoppas nån orkade läsa ända hit och kan komma med några råd på vägen.


hej!

jag tycker att din dotter är väldigt liten och lätt, men försök hitta en snäll c-ponny. En b-ponny kommer att passa bra nu i början, men hon kommer snart växa ur den. c-ponny får hon rida och tävla enda upp till 18 års ålder. det gäller bara att hitta den perfetka snälla ponnyn, leta efter en cponny på ca 135 cm i mankhöjd, och lite lättare i typen som en welsh ponny eller likande. Försök hitta en som är lätt riden och har så lite olater som möjligt. kanske runt 9 år gammakl, så kan din dotter ha den länge och ni slipper jobbiga säljningar och ledsna tårar. har själv haft detta problem. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 915
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp