Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

"Så för att sammanfatta; Einstein, Newton, Johnson... alla jag pratar om. Är de verkligen genier? Är det det som gör dem så speciella? Är det därför de har åstadkommit allt? Absolut inte. Nej.

Vad de gjorde var att de gick ifrån att lära sig, till att tänka och till att skapa. Det har man i media senare benämnt genier. De hade säkert relativt högt IQ, men som ni vet finns det många därute med högt IQ som inte skapar såna här saker. De kanske bara memorerar ett par hundra tusen decimaler till pi. Varför inte ett annat nr? "

Intressant passage med tanke på alla IQ-poäng och genibetäckningar som har kommit upp i den här tråden! :D
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja verkligen! :D Intressant också att (vad jag såg när jag skummade igenom) han kritiserade skolan. Han fick ju ingen hjälp, han blev undanskuffad. Trodde allt var annorlunda i USA mot här? :confused:
 
Sv: Vilken underbar unge

Tack så jättemycket för översättningen :bow::bow::bow:

Han har verkligen så rätt. Jag har varit svårt sjuk mer än en fjärdedel av mitt liv och har därför varit väldigt ensam. Jag har haft mycket tid på mig att reflektera och just detta att börja tänka utanför boxen ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Tänk om så många saker jag hade kunnat säga att jag klarar inte det eller detta längre men istället har jag vridit och vänt på saker och ting och det har gjort att jag faktiskt klarar en hel del ändå. Inte så som jag gjorde förut eller som andra gör men på mitt eget sätt. Ibland behöver jag givetvis hjälp och ibland behöver jag hjälpmedel men för varje sak jag klarar själv gör att jag orkar lite till. Det är så viktigt att man inte lägger sig platt och lyssnar på alla negationer utan istället försöker se det som faktiskt fungerar.

Så skönt att han är så stark att han inte knäcktes av vad folk sa utan att han fortsatte klura för sig själv och kunde utveckla sig så mycket. Jag undrar verkligen vad det kommer att bli av honom men oavsett så hoppas jag att han aldrig glömmer sitt sätt att tänka.

Tänk om alla slutade vara så inrutade och istället lät tanken vara fri.
 
Sv: Vilken underbar unge

Om det dar ar en kanga till mig sa ar det bara fanigt ... Jag forsoker forklara kulturella skilnader och hur laroplanen fungerar i stort i ett land med over 300 millioner manniskor.
 
Sv: Vilken underbar unge

Nej men jag fattar inte. Igenom hela tråden har skillnaderna mellan USA och Sverige diskuterats och anledningen till att två personer inte ser hans storhet är för att de är svenskar, inte amerikanare och därför inte förstår att man i USA har ett helt annat sätt att hantera genialiska barn. Och så läser man vad han sagt och då har han inte fått stöd, hjälp eller positiv uppmärksamhet alls.

Jag är genuint och ärligt förvånad.
 
Sv: Vilken underbar unge

Da jag forstod exact vad han sa fran post ett och jag inte tankte pa att andra kommenterade har utan att gjora det, sa har du uppenbarligen missforstatt mina poster fran den forsta jag gjorde.

Skolan speglar i mycket den kulturella bakgrund manniskor bor och lever i, har har manniskor ofta lattare att tala till en stor grupp och de gjor det kanske inte pa samma satt som i Sverige darfor att det ar nagot som ingar i den almanna skolundervisningen. etc. etc. etc.
 
Sv: Vilken underbar unge

Haha ja du, problemet är knappast att jag inte förstår vad han sa, snarare att jag lyssnade i 30 sek och sen gick vidare eftersom jag inte ville titta. Nu har jag dock tid över och därför skumläste jag det någon hade lagt in.

Det är dock intressant tycker jag att du pekar på att din son hade tur som kom till en amerikansk skola istället för en svensk eftersom man i den svenska skolan inte kunde lyfta fram honom och hans talang och hjälpa honom. Typ som det var för den här killen då, fast i en amerikansk skola då istället för en svensk.
 
Sv: Vilken underbar unge

Nej men jag fattar inte. Igenom hela tråden har skillnaderna mellan USA och Sverige diskuterats och anledningen till att två personer inte ser hans storhet är för att de är svenskar, inte amerikanare och därför inte förstår att man i USA har ett helt annat sätt att hantera genialiska barn. Och så läser man vad han sagt och då har han inte fått stöd, hjälp eller positiv uppmärksamhet alls.

Jag är genuint och ärligt förvånad.

Ja, bor det en Jante i USA också? :nailbiting:
 
Sv: Vilken underbar unge

Det är så viktigt att man inte lägger sig platt och lyssnar på alla negationer utan istället försöker se det som faktiskt fungerar... Tänk om alla slutade vara så inrutade och istället lät tanken vara fri.
Precis. :) Och varsågod.


ETA: Och så föreslår jag att vi ignorerar alla tråkmakare. Det här skulle vara en glad tråd.
 
Sv: Vilken underbar unge

Tänk om alla slutade vara så inrutade och istället lät tanken vara fri.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att för många, många människor är ett inrutat liv en livlina. Särskilt de som har någon form av psykiatrisk diagnos mår ofta bra av att ha rutiner att luta sig mot. Det är inget fel alls. Alla kan inte vara nyskapande.
 
Sv: Vilken underbar unge

ehhh ... Jag berattade hur det var for MIN son, mina erfarenheter, precis som sa manga andra har pa Buke gor. Inte nagonstans har jag sagt att ett skolsystem ar battre an det andra, allt jag sager ar att de ar OLIKA och att vi hade turen att komma till en skola som passade mina soner mycket bra.

Det finns bra och daliga saker i bada systemen ... da vi alla ar olika ar det helt naturligt att det som passar en kanske inte passar en annan. Jag sag just det har pa FB och tankte pa att halla tal infor grupp.
Den har modiga killen later mer som de flesta barn i sadana samanhang. Lyssna pa honom han tar sina problem direkt till skolstyrelsen. Och i min mening ar det fantastiskt att det FINNS en mojlighet for larare, foraldrar, och elever att presentera sina asikter i ett oppet forum till de som bestammer, men annu mer fantastiskt att han vagar.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men snälla du, jag måste väl få argumentera emot eller fråga hur hon menar? Det jag skrev i mitt senaste inlägg är knappast tjafsigt utan bemöter sakligt det som hastflicka har skrivit tråden igenom.

Om flera i tråden argumenterar emot Hiddeous med att "ahmagad du är så svensk och jante och fattar ingenting men det här är faktiskt AMERIKANARE och dom är minsann heeeeelt annorlunda i sitt synsätt" och så visar det sig sen att han inte alls blivit schysst omhändertagen i en AMERIKANSK skola, är det inte lite lätt intressant då? Var hans lärare och slavar under jante eller?
 
Sv: Vilken underbar unge

Fast då är det ju inte amerikansk skola vs svensk skola egentligen? Så som du har målat upp det menar jag? Eftersom pojken som tråden handlar om gick i en amerikansk skola som är lika tafflig som du beskrev din sons svenska skola.
 
Sv: Vilken underbar unge

Fast då är det ju inte amerikansk skola vs svensk skola egentligen? Så som du har målat upp det menar jag? Eftersom pojken som tråden handlar om gick i en amerikansk skola som är lika tafflig som du beskrev din sons svenska skola.

Med 300,000,000+ befolkning finns alla varianter.

<snip>

ETA: Och så föreslår jag att vi ignorerar alla tråkmakare. Det här skulle vara en glad tråd.

Sa garna:D
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att för många, många människor är ett inrutat liv en livlina. Särskilt de som har någon form av psykiatrisk diagnos mår ofta bra av att ha rutiner att luta sig mot. Det är inget fel alls. Alla kan inte vara nyskapande.

Fast för mig är inte det samma sak. Tanken kan vara fri även om man har ett stort behov av rutiner. Jag måste ha rutiner i mitt liv för annars tar smärtan överhand men det hindrar inte att min tanke är fri. Trots att jag måste gå upp kl. 6 varje morgon för att ta mediciner och sedan följa mitt schema slaviskt för att jag ska må så bra som möjligt så hindrar ju inte det att den tid jag är vaken så låter jag inte mina tankar vandra runt lådans kanter och göra saker så som alla andra alltid har gjort utan jag kan låta tanken vara fri och klura ut sätt att göra saker på och tänka nya tankar även om jag måste lägga mig igen senast kl. 9 och vila fram till lunchen kl. 12 för att sedan ta mediciner igen kl. 14 osv. osv. Tanken kan alltså vara fri trots rutiner. Ett liv kan vara inrutat utan att tanken är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp