Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

Min dotter har Aspergers och förstår skämt och kan också använda det på rätt sätt i rätt läge. Däremot kan hon inte avgöra om det är allvar eller skämt om det inte är en person hon känner och om personen inte är tydlig nog med vad den menar.
Hon förstår sarkasm också samt dubbelmening om hon vet att det är vad hon skall leta efter.
Hon kan se saker ur många perspektiv men kan inte alltid veta vilken av dem hon skall välja om hon inte är bekant med personen eller situationen sedan innan.
Du bör inte dra alla med autismspektrumtillstånd över en kant för det är en stor bredd på det där. Vissa saker är gemensamma medans andra kan variera enormt.

Sanningen är att vissa är som Shelodon i Big Bang World som har egna skämt som bara han tycker är kul och inte fattar när någon driver med honom och vissa är som vilken neurotypisk som helst och förstår skämt och kan använda dem på rätt sätt.

Neurotypisk=vi vanliga Svenssons som inte har NPF.
Förkortas NT ;)
 
Sv: Vilken underbar unge

ser han ju ut som en pajas, gesterna stämmer inte med det han säger, han försöker vara rolig men blir bara löjlig, han drar ett inlärt tal som egentligen inte är kul, men så stannar han upp och väntar på att publiken ska skratta (artig publik) (eftersom autister egentligen inte förstår skämt).

Han blir dömd till ett liv i ensamhet, han fick aldrig chansen att integrera sig med andra barn.
Dina svar säger mer om dig än om honom.
 
Sv: Vilken underbar unge

<snip>
Om jag ser på honom med ett barns öga så ser han ju ut som en pajas, gesterna stämmer inte med det han säger, han försöker vara rolig men blir bara löjlig, han drar ett inlärt tal som egentligen inte är kul, men så stannar han upp och väntar på att publiken ska skratta (artig publik) (eftersom autister egentligen inte förstår skämt).

Hur mycket forstar du utav vad han sager? Han AR rolig ... atminstone tycker jag det och flera andra i traden uttryckte att de ocksa tyckte det. Vad det galler att det ar ett inlart tal ... Det far man verkligen hoppas. Han hade ju inte varit sarskilt smart om han gatt upp pa scenen infor andra elever pa Universitetet (ett annat universitet?) och inte hade bade skrivit ett tal och tranat pa det. Sjalv ovade jag som skjutton nar jag holl forelasningar pa universitetet, det var nagot av det laskigaste jag gjort.
Jag maste dock saga att nar du liknar en 12 aring vid en pajas och sager att han ar lojlig gjor det lite ont i mitt hjarta ... varfor ar han inte bra nog som han ar, med yviga gester och allt?

Han blir dömd till ett liv i ensamhet, han fick aldrig chansen att integrera sig med andra barn. Ni säger att mamman var duktig som fick honom att utveckla allt detta för att hon tog honom ifrån skolan.
<snip>
Han fick kunskap inom det där han babblar om, men han missade det viktigaste av allt, att kunna integrera med andra barn. Vänner är det viktigaste vi har här i livet.

Babblar??

Exact hur val integrerar sig ett barn som inte sager nagonting? Han holl pa att bli innesluten i sig sjalv nar hon tog honom ur skolan. Dessutom, hur val integrerar sig ett barn som klarar av Universitets kurser som 8 aring med andra barn? Vad skulle han ha gemensamt med andra 8 aringar?

Min son som gick "gifted and talented" umgicks helst med andra barn som var flera ar aldre. Han var superduktig i matte, fysik och annan science, men fullstandigt vardelos pa sporter och annat som de flesta killar i hans alder holl pa med. Han hade varken balans, coordination eller bollsinne for att hitta nagot som han kunde gjora nagot sa nar "successfully". Nar hans klass kompisar spelade data spel programerade han sina egna data spel ... skulle jag ha tagit det ifran honom for att han skulle vara med pa sport och kannt sig underlagsen, eller suttit med dataspel dar hans samre an medel reflexer gjorde att han inte hann med? Min son fick kompisar i "gifted" klassen, flera stycken som var betydligt aldre an honom (dar delades inte barnen in i arskurser utan i kunskaps grupper som var mycket flytande mellan amnena) och de hade jatte kul med att programera data program, bygga electroniska larm och annat som ingen annan i hans alder varken hade kunskap eller intresse for.
 
Sv: Vilken underbar unge

Om jag ser på honom med ett barns öga så ser han ju ut som en pajas, gesterna stämmer inte med det han säger, han försöker vara rolig men blir bara löjlig, han drar ett inlärt tal som egentligen inte är kul, men så stannar han upp och väntar på att publiken ska skratta (artig publik) (eftersom autister egentligen inte förstår skämt).

Du skämten han drar är underbara.
Att du inte förstår dem är nog ditt problem.
Och gesterna hör då verkligen ihop med vad han säger.

Jag undrar om du kanske inte riktigt förstår vad han menar?
Det skulle förklara din upplevelse av honom.

I övrigt så kommer du med samma dumheter som andra som inte heller begriper sig på begåvade barn.

Jag har ett barn som "bara" är begåvat, utan några diagnoser alls.
Och den här pojken påminner så oerhört mycket om det barnet.

Han blir dömd till ett liv i ensamhet, han fick aldrig chansen att integrera sig med andra barn.
Varför skulle han behöva integrera sig med andra barn?
För att få och ha vänner så duger det utmärkt att integrera sig med vuxna.
Han kommer ju att vara vuxen i större delen av sitt liv.

Nu så är ju ett av hans intressen att spela basket med andra barn så jag ser inte ens att där finns det problem som du påpekar.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag är en person med mycket yviga gester.
Och inte har då jag några diagnoser alls.
Jag är bara annorlunda.
Så annorlunda att jag är undersökt från A-Z efter diagnoser.
De började leta när jag var 6 år.
Och hittade inget som var fel.
Men en del annat.

Grabben är skitrolig.
Underhållningsvärdet är enormt.
Gesterna är en del av skämten.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag håller med dig. Pressen kan bli fullkomligt olidlig för honom i framtiden. Det formar hur man ser på sig själv, hur man värderar sig själv, allting.

Det tackar jag för! :)
Nu vet jag inte hur just autistiska barn påverkas av den typen av press, men jag vet att de synnerligen matematiskt begåvade personerna som jag själv har i min närhet troligen hade blivit sinnessjuka om de behandlades så vid 14 års ålder. Är helt övertygad om det. Det kan vara tufft och ensamt nog ändå att vara så annorlunda.
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja det finns massa individuella skillnader, helt klart liksom det finns inom vi vanliga. Men det hoppas jag att alla förstår utan att man hela tiden måste skriva massa ursäkta i form av alla skillnader som finns. Jag diskutera grovt generaliserande om gruppen autism.

Min son är ungefär som din dotter i beskrivningen, men det beror på att han har fått så mkt social träning och hjälp med detta. Tror att de ägnade ett år åt att lära honom tolka ansiktsutryck.

Först bara ögon, sen bara mun, sen bara rynkorna i pannan, rynkorna på kinden och alla andra tusen sätt som ett ansikte kan visa sin känsla på.
Sen kombinerades dessa ihop. Men det blir aldrig helt automatiskt det där. han måste leta hela tiden.
Sötast är han när han frågar:
Mamma, din mun är glad men dina ögon är arga, vad är du då?:D
 
Sv: Vilken underbar unge

<snip>
Det kan vara tufft och ensamt nog ändå att vara så annorlunda.

Absolut. Men vi vet inte vad som ar bast for Jacob ... hade min son's gamla larare fran Sverige fatt bestamma hade han inte kommit langt. Da hade vi stannat och slagits mot systemet dar har alltid var en "fyrkantig kloss i ett runt hal".
Det ar oandligt mycket lattare att sitta efterat och vara efterklok och veta precis vad man skulle ha gjort. Vi genomlevde mycket angest och funderingar over att inte bara flytta utomlands med sonen som hade sa "svart" i skolan, utan att ocksa utsatta honom for skolgang pa ett nytt sprak som han inte alls beharskade. Vi gav det ett ar. Vad ar ett ar pa en livstid, sa vi ... och sonen blommade upp och hade inte langre svart i skolan ... och fran det tog det ett ar till innan han blev geni forklarad och skickad till en annan sorts "special klass".
Min son sager att han ar oerhort tacksam for "gifted" programmet som lat honom utvecklas i sin egen takt och till viss man sin egen riktning (mycket mer fysik och matte an biologi och geologi, tillexempel, medan andra elever fordjupade sig in biologi eller geologi, eller nagot annat).
I dag ar han lite missnojd med att vara en chef for en storre grupp da han ser sig som en introvert, men fortsatter det jobbet da gruppen han chefar over utvecklar sa "roliga och interessanta" data program. Han ar en person med stor sjalvinsikt som har helt klart for sig vilka hans starka och svaga sidor ar.
 
Sv: Vilken underbar unge

Om jag ser på honom med ett barns öga så ser han ju ut som en pajas, gesterna stämmer inte med det han säger, han försöker vara rolig men blir bara löjlig, han drar ett inlärt tal som egentligen inte är kul, men så stannar han upp och väntar på att publiken ska skratta (artig publik) (eftersom autister egentligen inte förstår skämt).
Och så var du igång med ditt skitspridande - igen. Jag börjar faktiskt bli riktigt trött.

Tal på den nivån ska vara inlärda. Faktum är att de där riktigt superproffsiga talarna som vi tycker är sååååå spontana och som serverar perfekt timade skämt har planerat varenda ord, varenda rörelse, varenda sekund minutiöst och de har fullständig kontroll.

Killen är inte där än men jag lovar att han är bättre än de allra flesta.
 
Sv: Vilken underbar unge

Hade varit intressant att få lite mer detaljer; låter ju inget vidare.
 
Sv: Vilken underbar unge

Nja, det finns utmärkta föreläsare som inte alls gör så. Däremot professionella talare, de kan mycket väl göra så, de är mer som skådespelare i den meningen. Men det blir ju lite stelt, en skicklig pedagog anpassar sig lite mer efter åskådarnas respons än vad som blir möjligt när man har repeterat in allt innan. Jag har en del kollegor som är riktigt skickliga lärare och duktiga föreläsare, och de har såklart en mall de pratar efter, men de har absolut inte repeterat in varje ord och varje blick.
 
Sv: Vilken underbar unge

Trotter, Da och da tittar jag fortfarande pa honom med forundran over hur det kunde bli sa bra.

I det Amerikanska skolsystemet lar man ut hur man talar infor en grupp redan fran lagstadiet ... pa hogstadiet blir det ett eget amne, "speech". Har ar det sjalvklart att man forbereder sig och tranar innan.

Oh forvantar du dig att en 12 aring ska vara en skicklig pedagog och tala utan mall?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken underbar unge

I det Amerikanska skolsystemet lar man ut hur man talar infor en grupp redan fran lagstadiet ... pa hogstadiet blir det ett eget amne, "speech". Har ar det sjalvklart att man forbereder sig och tranar innan.

Fast jag undrar ju om den amerikanska skolan är så överlägsen den svenska som det låts påskina i den här tråden. Har minst två kollegor som har vittnat om en undervisning långt under den klass vi har i Sverige, med multiple choice och essäfrågor med krav på minst två meningar till svar. De fick båda stort A i samtliga ämnen utan ett uns av ansträngning. Där handlade det inte svårigheter att stimulera överbegåvade barn, utan svårigheter att stimulera fullt normalbegåvade.
 
Sv: Vilken underbar unge

Absolut. Men vi vet inte vad som ar bast for Jacob ... hade min son's gamla larare fran Sverige fatt bestamma hade han inte kommit langt. Da hade vi stannat och slagits mot systemet dar har alltid var en "fyrkantig kloss i ett runt hal".

Jag förstår att det måste ha varit jätteskönt för er alla, men så många paralleller ser åtminstone inte jag med Jacobs fall. jag hade inte heller sett något problem med att Jacob fick en specialsydd utbildning. Det är ju snarast ett måste för en mängd elever med speciella förutsättningar. Det är allt det andra runt omkring som jag reagerar på.
 
Sv: Vilken underbar unge

Fast jag undrar ju om den amerikanska skolan är så överlägsen den svenska som det låts påskina i den här tråden. Har minst två kollegor som har vittnat om en undervisning långt under den klass vi har i Sverige, med multiple choice och essäfrågor med krav på minst två meningar till svar. De fick båda stort A i samtliga ämnen utan ett uns av ansträngning. Där handlade det inte svårigheter att stimulera överbegåvade barn, utan svårigheter att stimulera fullt normalbegåvade.

Fast det visar snarare på ett av de stora problemen inom den amerikanska världen, det är stora skillnader mellan bra och dåligt oavsett om vad man pratar. Tex den amerikanska sjukvården ligger långt fram inom vissa delar, men på vissa delar är den skrämmande dålig, beroende på hur mycket pengar du har. Väljer man att gå en skola för "gifted students" antagligen privat, så är det nog betydligt högre krav än i en kommunal skola där man är glad om eleverna överhuvudtaget dyker upp. Samma skillnader finns även i sverige, där har man dock från högre nivån gjort sitt bästa för att ingen ska lära sig för mycket för snabbt...
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag sager absolut inte att den Amerikanska skolan ar overlagsen nagonting. Vi pratar om en skola med stora skilnader bade i lagar och forordningar, laroplan och i budget mellan de olika staterna ... och sedan lika stora skillnader innom varje stat som det ar i skolan i Sverige. (Jag far ibland hora en hel del fran vanninnan som jobbat bade i Danderyd och Fittja)

Vad det galler skolan har "public school" som ar till stor del bekostat av federala staten en snarlik laroplan och en sak som finns med i alla larobocker jag sett (jag ar "grundskole" larare och har varit med och valt laromedel till mer an en skola) ar just redovisningar och speech klasser. Det, liksom att eleverna far lara sig att utvardera det de gjor ("Det har gjorde jag bra, men det dar var jag inte bra pa") redan fran forskolan ar i mina ogon nagot bra. Det ar grunden i vad Svenskar ofta kallar "dryga" Amerikaner, de vet vad de kan och ar inte radda att saga det.

Att jamfora USA och Sverige ar dessutom inte rimligt. Om man nu nodvandigtvis maste jamfora har New Jersey lite over 8 millioner innevanare, om jag inte missminner mig, men da ar ytan oerhort mycket mindre sa det blir i alla fall inte detsamma. Georgia har en population pa drygt 9 millioner, men da ar folket har nere mer som i sodra Europa. Det kanns ibland som att ga i sirap.:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp