Sv: Vilken underbar unge
Ok, här kommer en snabböversättning. Det är inte helt ordagrant och jag tog mig lite artistisk frihet.
Hej jag är Jacob Barnett, tycker ni det ska bli spännande? Ok, jag är här för att berätta för er varför ni måste glömma allt ni har lärt er, nu på en gång. Det första ni behöver veta: Anta att ni håller på med er hemläxa. Ni gör ett jättebra jobb, ni får jättebra betyg och vinner fantastiska priser. Jag menar att ni gör helt fel. Just det, precis så sa jag, ni gör helt fel.
För att man ska kunna se, så måste man se på saker och ting med sitt eget unika perspektiv. Vad betyder det? Det betyder att när ni tänker, så måste ni tänka på ert egna, kreativa sätt och inte bara acceptera allt som redan finns. (De jag visar i bakgrunden är förresten mina småbröder Ethan och Wesley. En av dem arbetar som kemist, den andre är meteorolog.) Ert sätt att se kan vara det enda sättet ni kan se på konst, historia, musik eller vad som helst. Jag kan berätta hur jag ser matte; tex så är det här 32 och rotationen representerar addition, subtraktion, division, multiplikation etc.
Så, anledningen till att jag är här idag är för att räkna lite kvantfysik. Så vad vi ska göra idag är [beskriver ett komplicerat fysikproblem] så nu sätter vi igång. Jag har lite papper här som jag vill be er att dela ut, jag delar upp dem så om jag kan få två personer som hjälper mig... Vänta, innan du kommer upp, ska jag säga nåt.. jag skojar. Jag kom inte hit för att skrämma er med kvantfysik. Ännu.
Så, låt oss tänka på något enklare. Hur många av er har hört talas om cirklar? Ok, bra. Så varför är cirklar viktiga? De är formen på kakor, på skateboardhjul och framför allt på det som rör sig på er Xbox360. Så vad har vi lärt oss i skolan om cirklar? Vi vet hur man beräknar omkretsen, vi vet att de 'r runda... vet vi nåt mer? Inte egentligen. Så låt mig berätta nåt coolt man kan göra med cirklar, det kallas Johnson's teorem. Ett teorem är helt enkelt ett sätt som matematiker ser på saker. Vad Johnson sa var att man tar tre cirklar, överlappar de (blå) cirklarna på ett sätt så att de möts i en punkt. De andra tre punkterna blir då en till cirkel i samma storlek. Intressant, eller hur? Så det här är inte bara omkretsen, det här är nåt nytt. Så bara för att Johnson inte accepterade att cirklar enbart var runda och att man kunde beräkna omkretsen, så skapade han matte. Och han gjorde det på sitt eget sätt.
Jag vet att inte alla av er nödvändigtvis är bra på matte, så låt oss gå vidare till nåt annat intressant. Ni har antagligen hört talas om Isaac Newton i nåt sammanhang. 1665 så studerade han på Universitetet i Cambridge. Ni som kan historia vet att vid den tiden stängde Cambridge pga pesten. Så Isaac Newton hade ingen möjlighet att studera, han gömde sig förmodligen på sitt rum med katten för att undgå pesten. Han bestämde sig för att ok han kunde inte fortsätta studera, men han ville inte sluta tänka. Så på grund av det så funderade han på ett problem inom astrofysiken. Jag tror att han ville beräkna månens rörelse runt jorden, så jag jämför med Mercurys rörelse runt solen. För att kunna beräkna det så utvecklade han matematiken, Newton's tre lagar, gravitationen, teleskopet för att kunna bevisa sitt arbete, optiken och alla de här fantastiska sakerna. Och allt detta under två år, då han inte kunde studera. Vilket ju var bra för oss; för när kan slutade studera så började han tänka och skapade vetenskapen. Wow, visst är det bra, nu har vi fysiken. Ok, han kunde ha fått en specialisttjänst, blivit rektor eller professor; men han skulle inte ha skapat något om han inte hade slutat studera. Newton behövde börja tänka och tänka på saker på sitt eget unika sätt för att kunna skapa sina teorem.
forts. följer...