Bukefalos 28 år!

Vilket är bäst?

Malacki

Trådstartare
Min treåring är ny i flocken sedan två månader tillbaka och har vintervila nu. Innan kom han direkt från inridningen där han var i sex veckor. Han har trivts sedan första stund här hemma men har haft lite svårt att komma in i flocken. Nu börjar dom komma överens och han leker och umgås med dom andra.
Till helgen ska han börjas sättas igång igen och han har två veckor kvar hos inridaren.

Nu till min fråga: vilket är bäst, att jag kör dit honom varannan dag (tar ca 15 min dit) eller att han ska stå hos inridaren?

Jag känner att det kan bli stressigt för honom att flytta igen för två veckor, att känna sig hemma och det blir nya rutiner etc. men samtidigt kan det bli jobbigt för honom att kunna ta in de saker han lär sig om jag måste köra honom fram och tillbaka.

Hur skulle ni ha gjort? :crazy:
 
Sv: Vilket är bäst?

Finns ju för och nackdelar med båda alternativen. Jag hade nog ändå kört dit hästen om det bara tar 15 min och är varannan dag i två veckor (ca 8 till fällen då). Det är ju nyttigt för hästen att vänja sig vid att åka iväg på "träning" också.

Eventuellt kanske inridaren kan komma hem till dig?
 
Sv: Vilket är bäst?

kl

det beror nog på vad som är enklast för dig och inridaren. För hästen kan det nog vara bra med transportträning, så det är väl upp till dig om du vill hålla på och köra fram och tillbaka, passa tider osv och likaså om inridaren vill vara "bunden" till att arbeta med hästen de tider som hästen finns på plats.
 
Sv: Vilket är bäst?

Jag tror att jag skulle välja att köra av den enkla anledningen att du då får ypperlig transportträning och vana på köpet.

Väljer du att stalla upp hos inridaren tror jag dock inte det leder till några större problem eftersom att han nu har kommit in i flocken ordentligt. Hade han fortfarande varit lite utanför hade jag känt mig mer tveksam till att flytta honom. Säkert blir det lite uppståndelse precis när han kommer tillbaka men det lugnar sig säkert fort igen. För hästens skull tror jag dock att det är skönare att inte behöva byta miljö igen under bara två veckors tid.

Så jag hade valt att köra.
 
Sv: Vilket är bäst?

Jo jag känner också att köra verkar bäst, och som ni säger bra transportvana! Tror det är skönast för honom att ha kvar sina nya kompisar och alla rutiner så som foder och in och utsläpp mm.
Ska lägga fram lite tankar till inridaren och se vad hon säger ;)
 
Sv: Vilket är bäst?

Jag skulle köra fram och tillbaka, bättre träning kan du inte få, förberedande för träningar/tävlingar. Att kunna resa men ändå prestera, få unghästar får lära sig det ordentligt.
Blir han ''jobbig'' av det visar det dig bara att han behöver träna mer på det.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 001
Senast: Ramona
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 509
Senast: Badger
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp