vilket är bäst

Mirre

Trådstartare
loksele eller bröstsele?
Lokselen är väl bättre om hästen ska dra tunga grejor?
 
I princip, ja.
Det är dessutom en fråga om, vad för slags vagn man har. Se tidigare trådar i ämnet.

LIA
 
Hej!

Lokselar har två lokor som ligger längs bogbladet på hästen och överför dragkraften från hästens bogar. För stort mellanrum mellan hals och bossa (stoppningen på lokorna) ger skav och för trångt mellanrum ger hästen obehag (hästens hals klämms mellan lokorna) vilket kan leda till skenbar klaustrofobi.

Bröstselar har en bred läderrem (5-10 cm) som ligger över bringan och överför kraften från hästens bringa. Genom sitt utförande verkar de något hämmande på bogbladets rörelser så därför bör bröstselar användas till lättare körslor. Bröstan ligger nedanför hästens strupe och över hästens bogspetsar. Vid felaktig anpassning kan den trycka på luftstrupen eller skava på bogspetsarna vilket är obehagligt för hästen.

Det är dock inte avgörande för hästens trivsel om den drar med loksele eller bröstsele, utan det viktigaste är att selen är rätt anpassad och att vagnen/lasset passar för hästen och selen, även körsättet har stor betydelse!

M. v. h. Lisa :)
 

Liknande trådar

Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 491
Senast: ptr
·
Utrustning Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
0
· Visningar
343
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp