Bukefalos 28 år!

Vilket ansvar har sommarbetesägaren om något händer?

Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av att köpa min unghäst. De frågade om han kunde gå kvar några veckor extra hos dem för att de skulle få testa att rida honom. Eftersom det är erkänt duktiga hästmänniskor sa jag ja då hästen ändå var planerad att säljas. Tanken var att han skulle gå ensam i en hage bredvid sommarbetesägarens egna hästar. En kväll fick jag ett samtal från denna person, hon meddelade att min häst blivit sparkad illa och att ena böjsenan var av till 50 procent.
 
Vi vet inte historien bakom, vad som är sagt och hur det uppfattades av parterna.

Ja det är oansvarigt att släppa ihop hästarna mot ägarens vilja men det kan också vara en missuppfattning som lett till det.
 
Är det något jag konstaterat efter ett liv med hästar är det att om något är helt självklart för en person ("självklart ska hästen gå själv!") är motsatsen lika självklar för någon annan "Självklart ska hästen inte gå ensam i hagen, den måste ha sällskap - jag släpper över den!"). Tycker det här med aktsamhet/vårdslöshet blir intressant i frågan eftersom det "aktsamma agerandet" troligtvis ofta är två helt olika ageranden för två personer med olika hästfilosofier.
 
Hela frågan och juristens svar finns i länken.
Som alltid krävs det att man velat orsaka skadan eller varit extremt klantig för att skadeståndsansvar ska uppstå ….samt att man kan bevisa det man påstår …
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Lingon
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 189
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 501
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 658
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp