Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Alexandra_W

Trådstartare
Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett tvådelat smalt mullenmouth i sweet iron. Damen flippade ur och blev tokförbannad, det skulle inte vara metallskrot i hennes mun inte! Hon hade en hel del 'udda' ideer som ung och reaktioner därefter. Det är dock sedan ett år ungefär ett minne blott och damen säger inte flaska vad för något jag än knälar på henen (sadel, gjordar, tömkörningstömmar, linor kors och tvärs och runt och över och under, saker som fladdrar etc).

När jag bettvänjde försök nummer två (jag la ner efter det där misslyckade första försöket) så var hon drygt 1½. För 'säkerhets skull' valde jag då ett rakt mjukare böjligt Happy mouth. Det har gått bra och hon reagerade fullständigt normalt.

Dock tycker jag det är lite tjockt och jag är inte sådär jättepigg på att börja använda rakt bett på unga hästar eftersom jag anser det är för 'luddigt' i sina signaler.

Premiäranvänt det idag vid tömkörning och damen fattade snabbt vad jag ville när jag gav order om sväng. Därmot så ett par ggr då hon provade vika halsen och gå rakt fram och jag bara fortsatte be om sväng och hon provade slå sig fri så åkte bettringen in i munnen. Ska skaffa bettplattor, men ett rakare bett har ändock lättare att åka rakt igenom.

Så nu är det dags att byta bett, till metall. Får väl se om det är allmän mognad som gjorde det gick bra att bettvänja eller om det var materialet som gjorde skillnad.

Jag har lite olika bett att välja på, damen har gissningsvis 10.5 i storlek och jag har 10.5 och 11.5 bett (jag är dock inte överdrivet kinkig med om det är lite för stort i början, det brukar inte ge problem när man använder det såpass lite).

I bettsamlingen finns:

Det nämnda tvådelade svagt böja sweet ironbettet. Smalt och med löpande ringar. Det jag normalt använder på unghästar (för det tar liten plats i munnen och de brukar gilla järnet). 11.5 cm

Ett rakt mullen mouth med fasta bettringar (eggbett). 10.5 cm

Ett rakt mullen mouth med rörliga bettringar 11.5 cm.

Ett tredelat lite tjockare med KULA i mitten (inte droppe utan som en klotrund kula) Rörliga ringar och 10.5 cm och 11.5 cm.

Ett tredelat lite smalare med droppe i mitten, rörliga ringar och 10.5 cm

Ett tvådelat med kopparrullar och D-ringar. Lite smalare. 11.5 cm.

Tror det är vad jag har, förutom kandarstången då men den ska vi låta bli, kan ha något mer kvar i gömmorna men tror inte det.

Jag har inte studerat damens mun så noga mer än att bettet (hennes tänder alltså) ser korrekt ut. Ingen större koll på om hon har det 'trångt' i munnen etc, men det är rätt vanligt med låg gom i rasen.

Valacken (samma ras) har också vääldigt korrekt tandstatus, men låg gom och han funkar INTE på tvådelat, han vill ha TUNGTRYCK och av ovan nämnda bett så funkar det tredelade med kula, de raka samt kandarbetsling (med tredelad bridong).
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Jag skulle nog provat vad hon tycker om det tredelade med droppe. Det har jag upplevt som snällt och uppskattat av många hästar.

Sitter fö. i ungefär samma sits, unghästen jag rider in gillade inte det tredelade jag provade först så nu går hon med ett rakt mullen mouth med fasta ringar. Vill dock ha något annat nu när jag faktiskt ska börja använda bettet, tidigare har det mest vara varit där. Tänkte prova det tredelade igen för att se vad hon tycker nu när hon är van vid bett iaf.
Annars ska jag låna ett tvådelat att prova tänkte jag.
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Jag brukar använda vanligt 2 delat alt rakt med parerstänger på sidorna. Då kan det inte åka in i munnen på hästarna.Brukar tömköra och rida med det länge. Tyvärr har jag inte hittat ett sånt bett i storlek 8,5 och 9,5 :(
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Welsh skrev:
Jag brukar använda vanligt 2 delat alt rakt med parerstänger på sidorna. Då kan det inte åka in i munnen på hästarna.Brukar tömköra och rida med det länge. Tyvärr har jag inte hittat ett sånt bett i storlek 8,5 och 9,5 :(

Jo, parerstänger är ju himla bra att ha på unghästar. Men jag slipper gärna köpa ett nytt bett tills jag vet om hon vill ha två eller tredelat

/SnålAlex ;)
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

De funkar nog bra på ett vanligt tränns bett...
Om du vill kan du ju ta ett tredelat...
Lycka till med ditt val!
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Jag skulle inte använda mig av ett tvådelat bett överhuvudtaget eftersom de har en förmåga att 'nypa' hästen i tungan...
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Starmartyr skrev:
Jag skulle inte använda mig av ett tvådelat bett överhuvudtaget eftersom de har en förmåga att 'nypa' hästen i tungan...

De flesta (undantag finns) unghästar är inte sådär jätteförtjusta i tryck på tungan och ett tredelat ger hur man än ser på det mer tungtryck än ett tvådelat som dels inte ger samma tryck, och dessutom är lättare för hästen att 'lyfta upp'.

Nyper i tungan gör inte ett tvådelat mer än t ex ett tredelat, däremot kan du få en nötknäppareffekt när du tar i båda tyglarna samtidigt och bettet då 'viker' sig om underkäken. Då kommer leden i mitten att 'ställa sig' lite uppåt och har hästen låg gom kan det slå i gomtaket. Förutom att detta är obehagligt för hästen är det också en signal för hästen att gapa/öppna munnen, vilket man ju inte direkt vill lära dem.

Men sålänge man inte tappar bort vett och sans är tvådelat ganska harmlöst på unghästarna. Så länge du tar i en tygel i taget så får du inte nypeffekten kring underkäken t ex, och betydligt mindre risk att leden går i gommen. Och när du tar i båda tyglarna samtidigt så sålänge du gör det mjukt och försiktigt så får du ingen direkt 'klämeffekt'. Och betänk hur du använder bettet på en unghäst som ska lära sig bettets inverkan så inser man att det tvådelade är ganska harmlöst. Det är däremot väldigt tydligt just för det är tvådelat, och ger ett mindre tungtryck än tredelat.

Sen ett litet varningens ord om tredelat på unghästar, man bör vara NOGA med att kontrollera var lederna på bettet ligger i munnen speciellt på betten i lite mindre storlekar (det är inte helt ovanligt att mittendelen är lika lång oavsett storlek och man bara kortar de yttre delarna). En för lång mittendel ger nämligen att lederna kommer att ligga för långt ut i hästens mun, mardrömsscenariot är att lederna hamnar över lanerna, då blir det INTE trevligt (och många gånger värre än ett tvådelat med nötknäppareffekt).

Så det är inte alldeles självklart att det ena är bättre än det andra när det gäller introduktionen av bett till unghästar samt den första tidens utbildning i att förstå bettet och dess inverkan.

JAG har egentligen ingen synpunkt på vilket man väljer i det här läget, men brukar börja med ett tvådelat för att komma runt tungtryck och få en så klar signal för 'sväng' som möjligt (därför jag inte vill använda rakt t ex även om hästen trivs med det). Dessutom så är det oftast väldigt tydligt med de hästar som INTE tycker om tvådelat, det är värre att räkna ut vad de inte gillar med tredelat (enligt min erfarenhet).

När hästen är fullt bettvan och förstår bettets hjälper och inverkan så byter jag till en typ av bett JAG vill att hästen ska gå på sen, vilket oftast är ett tredelat (om nu inte hästen skulle avsky det). Men vad jag vill ha sen när det ska RIDAS är inte alls samma sak som jag vill ha inledningsvis alla gånger. Det är för mig två helt olika uppgifter bettet har, eller kanske två olika dimensioner av samma uppgift är mer korrekt uttryckt.
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Alexandra_W skrev:
Jo, parerstänger är ju himla bra att ha på unghästar. Men jag slipper gärna köpa ett nytt bett tills jag vet om hon vill ha två eller tredelat

/SnålAlex ;)
Ett annat sätt än parerstänger eller bettskivor är att använda en curb strap som westernryttarna har. Det är en läderrem som man trär genom bettringarna och knäpper under hakan på hästen, ska få plats med 2 fingar mellan rem och haka. Då minskar man risken för att bettet åker igenom vid tydligt tag i en tygel. Om man inte vill köpa en riktig curb strap kan man använda en sporrem. Jag rider med curb strap även med engelsk utrustning och ser den som en säkerhetsgrej eftersom jag har "ta i en tygel" som nödbroms. Dessutom är min häst och jag inte alltid 100 % överens om åt vilket håll vi ska gå och då behövs ibland ett tydligt ledande tygeltag.
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Maran skrev:
Ett annat sätt än parerstänger eller bettskivor är att använda en curb strap som westernryttarna har. Det är en läderrem som man trär genom bettringarna och knäpper under hakan på hästen, ska få plats med 2 fingar mellan rem och haka. Då minskar man risken för att bettet åker igenom vid tydligt tag i en tygel. Om man inte vill köpa en riktig curb strap kan man använda en sporrem. Jag rider med curb strap även med engelsk utrustning och ser den som en säkerhetsgrej eftersom jag har "ta i en tygel" som nödbroms. Dessutom är min häst och jag inte alltid 100 % överens om åt vilket håll vi ska gå och då behövs ibland ett tydligt ledande tygeltag.

Jo, gäller bara få tag i de där STYVA bettplattorna och inte det sladdriga mjukgummitramset som mest finns nu ;)

Ang vurbstrap så är jag medveten om hur den ska sitta, men funderar lite på hur det blir vid just ensidiga tygeltag? Om vi låtsas att jag bara tar i höger tygel, ett riktigt rejält tygeltag och jag tar det BAKÅT och inte utåt. Hästen böjer halsen bara och jag tar bara vidare och väntar på sväng. Blir det inte någonstans då så att curbstrapen 'stör' bettets inverkan genom att ludda till det genom att dra HELA bettet bakåt och/eller lägga ett visst bakåttryck även på vänstersidan? (Svårt att förklara hur jag menar, sitter och försöker föreställa mig framför dator med händerna i luften hållandes i imaginära tömmar)

Eller krånglar jag bara till det, måste nästan prova det irl tror jag för att få grepp om det.
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Jag tror du krånglar till det. Eller så har jag missat det du beskriver för så har jag inte upplevt det. Testa! Funkar det inte så behöver du ju inte göra om det.
 
Sv: Vilket av dessa bett skulle ni välja? (bettfråga unghäst)

Liten uppdatering: Det blev 10.5 cm tredelade med droppe. Och damen är en klockren 10.5:a i munnen (en stund till i alla fall). Sa inget om att det var metall, och verkade trivas på det, tuggade och sög under jobb, stilla med det utanför jobb men inget 'stresstuggande' utan bara så som man vill ha det.

Får se i längden, bara haft det två ggr än.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 957
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp