Vilket BETT använder ni?

joo, jag har tänkt på det men det känns alltid som man förlorar all kontakt med hästens mun då... Fast det kan ju vara värt att prova! :)
 
Jag har en mycket begränsad bettvariation kan jag erkänna. Rider alltid på tredelat KK-bett (mässing). Vid såväl hoppning, dressyr eller busridning ute.

Jag kan alldeles för lite för att våga prova något skarpare - dessutom är min hand inte alltid så trevlig. :o
 
Körning: postkandar
tömkörning: rakt tränsbett med fasta ringar
ridning:tredelat
 
rider på rak, delad stång me en 'rulle' över mittdelen. rider western, o hästen e 10 nu så ja måste lära mej o rida på en hand.. :D
 
Jag rider på ett tredelat smalt eggbett. (Bridongmodell)

Jag tycker det är lagom skarp, behöver inte ta så mycket med handen och han går stadigt på det.
 
vanligt tredelat, men även tredelat d-ringsbett eftersom jag upplever att de hästar jag har ridit med det på trivs bättre med det. Dessutom ligger det stadigare i munnen och är inte mycket skarpare än det vanliga tredelade.
 
Rider på milt hackamore, hon hatar att ha något i munnen. Haft problem med henne och provat precis ALLT, med hack blev det en helt annan häst :D
Enda jag inte gör med hacket, är hoppar. Hon blir väldigt känslig och jag är lite rädd att det kan bli missförstånd och fel.Då använder jag ett rakt oledat, böjt tränsbett. Det accepterar hon rätt bra.
Pållan har INTE fel i truten, är kollad regelbundet varje år. Hon tycker helt enkelt inte om bett....är inte allergisk heller.
 
Rider jag med bett brukar jag ha tredelat eller tredelat eggbett. Det funkar bäst av alla betten. Annars rider jag på hack för att det också fungerar utmärkt!
 
Jag rider på tredelat mässingbett, rakt tränsbett eller massivt eggbett. Växlar ofta, men rider oftast på det bett som hästen för tillfället verkar trivas bäst på; för närvarande det raka.
 
tredelat, vanligt bett, tycker att dem är dem mildaste betten! :) rider äben ibland på hackamore, fast inte nu med nya hästen, red bara med det på den förra, som var ganska känslig i munnen!
 
Tredelat Globus, en av de två varianter hon får gå på sen när det är dags för fem- och sexårschampionaten så då tyckte jag det var lika bra att vänja in henne på ett sådant direkt.
 
Till stoet ett riktigt tjockt 2-delat sprenger bett eller ett happy mouth-pelham. Tjockt för att hon är väldigt framåt och lite smått orolig i munnen och känner sig "trygg" med ett tjockare.
Ha börjat lite smått på kandar innan hon blev betäckt.
Min nya pålle som kommer om en vecka ungefär ska jag använda ett normal tjockt 2-delat.
Jag börjar alltid med ett 2-delat och ser hur der funkar, skulle det inte gör det provar ajg mig fram beroende på hur hästen reagerar.
 
rider på ett 3-delat bett i sötmalm/koppar (stl 10,5 som är för stort igentligen)
och rakt i skogen (stl 9,5)

använder dom därför att dom ligger bättre i munnen. Hästen är inte så bra på att tala om vad hon gillar bäst.
 
Vid uteritt/hoppning/markarbete; rakt, smalt, rostfritt tränsbett med rörliga ringar. Därför att det är det enda bett hästen egentligen trivs bra med. Går bäst på det, och är inte särskilt stark eller orolig med det.

Vid dressyr; 3-delat mässingbett, också med rörliga ringar. Har 3-delat för att det är bättre än 2-delat, och för att jag ska kunna få igenom ställning osv bättre än med det raka, som hon annars trivs bättre med.

Eller Kandar, då har jag en smal 2-delad bridong och en stång med liten tungfrihet. Men det rider jag inte med så ofta. Funderar på att prova att ha 3-delad bridong nästa gång jag använder det, eftersom jag inte gillar 2-delade bett. (och det gör inte hästen heller) :smirk:
 
[color="666666"] Ja rider på ett helt vanligt tränsbett :rofl:[/color]
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
788
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp